Walle85
 
  • Gilla
myckethus och 1 till
  • Laddar…
Upplevde en märklig sak nu på morgonen med appen.
Enligt appen var låset olåst (grönt hänglås) men i själva verket var dörren låst.
Tog ur batterierna ur låset, startade om gateway och loggade ut och in appen.
Fortfarande stod det att låset var olåst.
Klickade då på lås upp i appen, låset låstes upp för att sedan låsas automatiskt igen.
DÅ slog statusen i appen över till låst.
 
Har någon löst det med att handtaget tar långt ner? Har två stycken som är likadana. Trodde man skulle vänja sig men saknar vårt förra yale l3 varje gång man trycker ner handtaget. Det händer att gäster tror dörren är låst då de trycker ner handtaget normalt mycket men inget händer. Annars nöjd med nimly som klarade vintern till skillnad från l3
 
Nej, handtaget verkar vara så på alla.
Jag är helnöjd med låset förutom att det tar långt ner.
 
Emileri Emileri skrev:
Har någon löst det med att handtaget tar långt ner? Har två stycken som är likadana. Trodde man skulle vänja sig men saknar vårt förra yale l3 varje gång man trycker ner handtaget. Det händer att gäster tror dörren är låst då de trycker ner handtaget normalt mycket men inget händer. Annars nöjd med nimly som klarade vintern till skillnad från l3
Vad säger supporten om det?
 
Skulle behöva fabriksåterställa mitt lås (modell code), men handtaget är monterat med skruv med speciellt spår och det skall enligt instruktion ingå ett speciell verktyg för detta. Då jag inte är den som monterat låset har jag inte tillgång till verktyget. Är det någon som vet vilken bits som passar? Spanner #4?
 
N nissenhj skrev:
Vad säger supporten om det?

"Man måste dra ner handtaget helt för att få in alla kolvarna i låskistan så det ser ut som det ska. Lite rörlighet ska det vara i kolvarna. "
 
  • Wow
nissenhj
  • Laddar…
Walle85
Mitt lås har blivit lite knasigt nu någon gång under senaste veckan. Masterkoden funkar inte längre, alla tre nyckelbrickorna jag hade registerat har slutat fungera samt att autolås slår på först efter 82 sekunder (jag har tagit tid), det var tidigare 7 sekunder (fabriksinställningen).
Jag kan fortfarande styra låset via mina flöden i Homey Pro (autolås på/av, lägga till gästkod samt info i tidslinjen) samt att alla fingeravtryck fortfarande fungerar.

Jag har inte gjort någon ändring på låset senaste året, dvs. lagt till, tagit bort eller ändrat någon inställning eller kod och jag vet att masterkoden samt nyckelbrickorna fungerarde för ca två veckor sedan.

Någon här som har upplevt liknande problem?
 
  • Gilla
aeroform
  • Laddar…
Walle85
Efter att ha brutit strömmen till låset (omstart) så verkar allt fungera igen. Lite oklart vad som skedde för att det skulle bli problem.
 
Walle85
Nu blev det samma fel igen...
Skulle låsa upp dörren med fingeravtryck, så fort jag nuddade låset på utsidan så började det att pipa flera gånger och sen var det samma fel. Efter att jag bröt strömmen så var det tillbaka till normal funktion igen. Känns som att något blivit knas med låset.
 
Walle85 Walle85 skrev:
Nu blev det samma fel igen...
Skulle låsa upp dörren med fingeravtryck, så fort jag nuddade låset på utsidan så började det att pipa flera gånger och sen var det samma fel. Efter att jag bröt strömmen så var det tillbaka till normal funktion igen. Känns som att något blivit knas med låset.
Varför inte kontakta kundtjänst?
 
Walle85
Det har jag gjort, har en dialog med dem just nu. Men intresserad av att höra om någon annan haft liknande problem och vad som var lösningen i så fall? 😊
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Walle85 Walle85 skrev:
Det har jag gjort, har en dialog med dem just nu. Men intresserad av att höra om någon annan haft liknande problem och vad som var lösningen i så fall? 😊
Jag hade liknande problem med min innan batterierna tog slut. Testade man med fingeravtryck så bara började den pipa. Sen slutade koden också fungera. Till sist så började den tjuta ihållande, jag höll på att bli galen innan jag insåg vad det var för något.

Trodde först det var kylan, var kanske -10 i några dagar under den perioden, men när jag bytte till fräscha batterier så började allt fungera igen.

Värt att poängtera var att låset bara var ca 4 månader gammalt då, felsökte lite varför batteriet tog slut så snabbt men vetifan riktigt. Har Zigbee modulen kopplat direkt till Home Assistant, utan brygga.
 
Walle85
Jag har haft fast matning av ström i ca ett års tid (dvs. inga batterier), så tror inte att det är samma problem. Fingeravtryck är för övrigt det enda som fungerar när det blir problem.
 
GregerRil GregerRil skrev:
Värt att poängtera var att låset bara var ca 4 månader gammalt då, felsökte lite varför batteriet tog slut så snabbt men vetifan riktigt. Har Zigbee modulen kopplat direkt till Home Assistant, utan brygga.
Jag hade en Zigbeemodul som slutade fungera och under tiden som den satt i låset i väntan på en ny så gick det nästan ett par batterier per vecka. Kan kanske vara så att det är något fel på Zigbeemodulen?

Det jag gjort nu är ett flöde i Homey som larmar när batterinivån blir lägre än 20% för att hinna byta innan det tar slut.
Flödesinställningar i Homey som skapar en varning vid låg batterinivå för ytterdörr, aktiveras vid tid 07:00 och under 20% batteri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

För mig är förbrukningen relativt linjär och om det fortsätter på samma sätt så kommer batterierna att hålla runt 10 månader:
Graf över batteriförbrukning från 2025 jan-april för garagedörr, minskar från 91% till 51%, med topp tidigare.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.