5 754 läst ·
30 svar
6k läst
30 svar
Nikotinsanering företag
Dr Benz skrev:
Vi köpte ett hus i vintras där
Man kunde skönja rökning. (Vi hittade under renoveringen gula fläckar i taket under gammal panel)
Tydligen hade frun som bodde här varit storrökare i många år men på 70-talet.
Av olika anledningar blev det iaf att vi valde att sätta gips utanpå alla väggar och tak. Och nytt golv överallt. Vi har absolut ingen lukt i huset whatsoever.
Däremot har vi en vinterträdgård där vi har plockat bort gammal innerpanel och isoleringen. Så det är bara sponten kvar. Ingen ventilation där.
Och varje gång man kommer in där
Så luktar det rök. Så vi kommer att dubbelgipsa därute också och förväntar oss inga lukters. Dessutom ingen risk för genomslag av nikotin då det är nya ytor.
Körde ni cif, fluren sen målartvätt på samtliga ytor? TogE Effub skrev:
Tack! Då var de lite klarare vad vi ska och inte ska göra.mrsnhp skrev:
Vi gjorde allt själva, så jag känner inte till några företag någonstans i landet. Det är ju en hel del jobb att tvätta alla ytor i huset, men ganska enkelt. Vårt nuvarande hus är 125 + 125 kvm (boyta + biyta). Jag tror att vi höll på ett par veckor med tvättandet, men inte hela dagarna eftersom vi packade samtidigt. Förra huset som vi också behövde sanera var 75 + 75 kvm. Där hann vi både tvätta allt, riva tapet och tapetsera om på ett par veckor. Vi målade aldrig om något i det huset, och vi tvättade inte ens taken. I vissa väder kunde man känna liiite lukt där. Jag misstänker att det var taken som luktade när det blev varmt, men min man tyckte att det kom från en ventilationskanal 🤷♀️
Angående ordning tycker jag att tapeter är viktigt att få bort först. Då får man bort en hel del av lukten. Det andra viktiga är att tvätta och gärna måla taken eftersom det är där röken hamnar mest, samt tvätta målade väggar. Spärrgrund är bra som grundning före spackling och tapetsering eller målning. Den ska rollas eller penslas. Den är nog alldeles för tjock för att spraymålas.
Lister och dörrar har vi i huvudsak bara tvättat. Jag tycker inte att det sitter någon lukt kvar i dem nu. Golven räckte också att bara tvätta, med olika metod/medel beroende på golv. Parkett tål ju inte lika tuffa tag som plastmatta och klinker.
Ozon tycker jag är lägst prio för jag vet inte hur mycket skillnad det egentligen gjorde. Om ni ska köra ozon så ska ni göra det innan ni flyttar in eftersom det är onyttigt att andas in.
När det gäller rengöringsmedel skulle jag idag ta Beckers målartvätt i första hand, sen nikotintvätt (tex Fluren 49) om lukten inte har gått bort. Cif är rätt bra på hårt sittande smuts i allmänhet, tex gamla fettavlagringar i köket. Både Cif och Fluren 49 ska sköljas bort med vatten.
Klicka här för att svara