Fick larm om lågt luftflöde för några dagar sedan så jag rengjorde filtret och idag kom larm 325 temperaturbegränsning. Får ett meddelande att temperaturen blivit för hög vid avfrostningselementet. Pumpen är 6-7 år gammal ungefär utan problem så här långt. Någon som kan hjälpa mig förstå vad som är galet och vad jag bör göra?
 
B
Y Yamma skrev:
Fick larm om lågt luftflöde för några dagar sedan så jag rengjorde filtret och idag kom larm 325 temperaturbegränsning. Får ett meddelande att temperaturen blivit för hög vid avfrostningselementet. Pumpen är 6-7 år gammal ungefär utan problem så här långt. Någon som kan hjälpa mig förstå vad som är galet och vad jag bör göra?
Jag har samma problem, fick du hjälp och hur löste du det?
 
T
B backstromj skrev:
Jag har samma problem, fick du hjälp och hur löste du det?
Oftast så står fläkten stilla eller så har det blivit stopp i kondensvattenslagen när man får detta larmet.

Överhettningsskyddet sitter till vänster uppe i luftbehandlingsdelen bakom den nedre plåten, denna behöver återställas manuellt innan man kan återställa larmet
 
B
Jag försöker återställa larmet vid markeringen här. Men lyckas inte.
Jag trycker ganska hårt men får inget klick.
Är jag på rätt ställe?
Fläkten går inte alls
 
  • Värmepump med ett markerat område för återställningsknapp, omgiven av rör och ventiler, är det rätt plats att återställa larmet?
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T
B backstromj skrev:
Jag försöker återställa larmet vid markeringen här. Men lyckas inte.
Jag trycker ganska hårt men får inget klick.
Är jag på rätt ställe?
Fläkten går inte alls
Nej det är fel ställe, öh-skyddet du ska återställa sitter upp i luftbehandlingsdelen, du behöver skruva loss Plastlocket och den nedre plåten för att komma åt.
Snurrar inte fläkten så är det läge att ringa efter en tekniker
 
B
Menar du att det är här? :)
 
  • IMG_7563.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B
B backstromj skrev:
Menar du att det är här? :)
@tobbetk, Det ser inte ut som jag hade tänkt mig och som jag läst
 
Redigerat:
T
B backstromj skrev:
Menar du att det är här? :)
B backstromj skrev:
@tobbetk, Det ser inte ut som jag hade tänkt mig och som jag läst
Precis, för att återställa skyddet ska du trycka in den röda pluppen.

Men snurrar inte fläkten så behöver den felsöka och åtgärdas
 
  • Elektronisk komponent med kablar, vit kontakt och en markerad röd knapp inuti en apparat, för felsökning och återställning av fläkt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B
Ok testar. Tack
 
B
Det gick att återställa men då dök det här upp istället..
Japp, parallellt försöker jag få hit någon för att titta på det.
 
  • Display på en vit enhet med felmeddelande om "Temperaturbegränsarlarm (52)" som varnar för hög temperatur vid elpatronen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
du har förmodligen tryckt sönder återställningen på elpatron när du tryckt där nere
 
B
DonPablo DonPablo skrev:
du har förmodligen tryckt sönder återställningen på elpatron när du tryckt där nere
Ja så kan det vara. Den röda pluppen som skulle vara där fanns dock aldrig på plats.

Nu är iaf fläkten & överhettningsskyddet bytta och pannan snurrar på som den ska. Tack för tips @tobbetk!
 
På den nedre som du tryckt på finns ingen röd plupp, bara ett litet spår man kör in en liten mejsel i och trycker lätt tills det klickar (om den löst ut)
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.