Kan man använda VM300 som tekniktank för en vedpanna? Elpanna VVM 300 - Översikt
Mina planer är att ha en tekniktank i källaren, om några år har jag förhoppningsvis en vedpanna med acc-tankar i garaget och tills dess skulle jag använda VM300 som en ren el-panna. Finns det andra färdiga paket som passar bättre?
 
VM300 är ju en fruktansvärt dyr elpanna. En vanlig acktank är minst lika bra.
 
dyr jo men det finns i princip allt som jag behöver det finns ju stor el-effekt, 2 pumpar shuntning etc. Jag har ett rum som egentligen är för litet och den är kompakt. I ett första skede vill jag ha en elpanna men i framtiden vill jag ha ved som primär värmekälla och då hade jag tänkt koppla in mig på de ingångar som finns förberedda för nibes värmepumpar eller tänker jag fel?
 
Verkar ju funka, men volymen är liten vilket ger lite större kulvertförluster eftersom du vintertid kommer att ha kulverten varm hela tiden.
 
förutom volymen, andra nackdelar? vad är alternativen? Jag har som sagt ett rätt litet utrymme (ca 1m2) och jag tror att innan min VVS:are plattsbyggt ihop motsvarande så är jag uppe i samma pris...
 
Jag har så, en gammal Diom elpanna dockad med vedackar via kulvert, och det funkar OK, men returtempen blir inte optimal men hyfsad. n elpanna är inte riktigt anpassad för att jaobba med skiktning. Och jag kommer att byta till en "riktig" ack med vv-slingor när tillfälle ges, för att få större volym och färre laddningar vi kulverten.

Men kika på blocket om du ska ha en elpanna, bara ett tag.
Det dräller av dom där........
 
får nog tänka om lite och bygga en teknik-/slavtank i första hand och sätta elpatron(er) i den...
vilken volym är lämplig, jag har sett att baxi har en "tekniktank" m 300l volym, räcker det eller bör jag ha en 500 l tank. Jag har även det dillemmat att jag kommer att behöva ha radiator och pannkretsen skilt, är en normal sling-värmeväxlare tillräcklig eller bör man använda en platt-vvx?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.