Hej,

har NIBE uplink i fjällhuset anslutit via nätverk via boxer router (fiber indraget) tyvärr så har det kopplats bort. Det har skett några gånger och ett par gånger har det hoppat igång av sig själv. Så inte denna gång utan ingen åtkomst sedan flera veckor. Har en separat on tech som går via GSM så det är varmt så pumpen rullar.

Vet någon om man kan göra något på distans?

Nyss medlem men såg i någon tråd ngn i Bayern (heja BM mitt och grabbens favoritlag) om att koppla bort strömmen från routern?! Funkar det? Vad är det för utrustning man behöver då?
hej hej

Tack för tipset. Men får man då ett meddelande per dag/natt från NIBE att den tappat uppkopplingen och sen förhoppningsvis ett nytt sedan att uppkopplingen kommit tillbaka? Blir en rejäl massa meddelanden.

per

P PerSkalet skrev:
Tack för tipset. Men får man då ett meddelande per dag/natt från NIBE att den tappat uppkopplingen och sen förhoppningsvis ett nytt sedan att uppkopplingen kommit tillbaka? Blir en rejäl massa meddelanden.

per
Tror inte det hjälper, du måste stänga av och på värmepumpen. Så var det för mig. Knöligt när pumpen inte står i närheten! Har kontaktat support, avvaktar svar.

Har samma problem, pumpen tappar uppkopplingen ca 1 gång var 2-3:e vecka. Det enda som hjälper är att starta om pumpen, då kopplar den alltid upp igen. Hjälper inte att starta om routern.

Låter ju...märkligt att det ska vara på det sättet - men det stämmer ganska bra även för mig.....
Huset stod klart sommaren 2023, ny NIBE F730 (fick inte valet att sätta in en S735 tyvärr - var rätt svårt att få tag i värmepumpar överhuvudtaget vid den tidpunkten) - men den tappar kontakten varannan vecka ungefär. Ibland hittar den tillbaka själv, men ibland får jag starta om NIBEN.

Känns dock som att jag ogärna gör det just nu med -17 utomhus....

MyUplink support svarar:
MyUplink Support20 commented:

Hej igen!

Efter strömavbrott kommer värmepumpen att försöka att koppla upp sig i ca 2 timmar till MYUplink.

Synd att programvaran inte fungerar korrekt, min pump har inte lyckats uppkoppla efter avbrott

Har haft min F1255 sedan 2018 och aldrig haft något problem med att den tappat anslutning... Förens imorse. Hade inte strömavbrott eller nätverket nere så väldigt underligt.

Hjälpte inte att rycka nätverkskabeln. Tillslut satt jag värmepumpen i standby och väntade 10-20sek sen starta den och hoppade igång.

Konstigt att jag inte haft något problem på 6-7 år och nu ett halvår efter jag bytt myUplink så kom detta.

Min pump fungerar igen efter en uppgradering av mjukvara från Nibe, hoppade igång i förrgår. Jag använder MyUplink.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.