2 474 läst ·
10 svar
2k läst
10 svar
Nibe S-1255 en sparbössa?
Hus byggt -07 i två plan 84+84, golvvärme bv och elradiatorer öv (även lvp sen -18). Förbrukning ganska konstant 15000 kW/år
Bytte till S-1255 och satte in vattenradiatorer på öv. Lvp används till kyla.
Bytet gjordes i februari -21 och ett år senare har förbrukningen sjunkit med 10%. Komforten har ökat på öv, inte så torr luft och lite tystare när lvp inte går. Vi ligger på ca 22 grader.
Kanske lite för tidigt att dra några stora växlar, men den absolut största fördelen är hur tyst pumpen är. Har ju tidigare beklagat mig över den förra Nibe 1235 som hördes över nästan hela huset och störde sömnen. Nu kan jag vara i grovköket och kika på displayen för att förstå att den är igång.
Nej, inte sponsrad av Nibe
Bytte till S-1255 och satte in vattenradiatorer på öv. Lvp används till kyla.
Bytet gjordes i februari -21 och ett år senare har förbrukningen sjunkit med 10%. Komforten har ökat på öv, inte så torr luft och lite tystare när lvp inte går. Vi ligger på ca 22 grader.
Kanske lite för tidigt att dra några stora växlar, men den absolut största fördelen är hur tyst pumpen är. Har ju tidigare beklagat mig över den förra Nibe 1235 som hördes över nästan hela huset och störde sömnen. Nu kan jag vara i grovköket och kika på displayen för att förstå att den är igång.
Nej, inte sponsrad av Nibe
Det är 3-12 kW och vi bor i Skövde. Ljudnivån hade vi inte koll på när vi byggde. Hade elpanna tidigare. Det bedömdes inte rimligt att borra så det blev jordvärme 300 eller 400m. Efteråt har jag förstått att flera haft ljudproblem. Rörläggaren nämnde aldrig nåt om ”riskerna” med att ha vp inne i bostadsdelen och under sovrum
Elradiatorer kopplades ur hösten 2018 till förmån och det gav ingen besparing vilket jag trodde från början. Visserligen kördes den som AC följande somrar men som sagt ingen förändring i förbrukning. Dessutom tillkom ett litet uterum som värms till 12 grader mha el.K Kallebo skrev:
Den här vintern har ju inte känts särskilt sträng så jag får väl avvakta med ytterligare glädjeyttringar.
Vet ju inte var du bor, men här i Skåne känns det som att vintern var ovanligt sträng. Vi missade målet på 5000 kWh med några få kWh mycket på grund av kall november-december. När vi satte in lvp minskade vår förbrukning med drygt 30% jämfört med vattenburen elvärme. Nu dubblade vi ytan och fick upp 4 kW solvärme samtidigt, men det känns som att besparingen från elvärme till luft-luft varit väldigt bra. Ovanligt kall december och vi gjorde av med 800 kWh jämfört med runt 1200 kWh tidigare år.K Kjell_G skrev:Elradiatorer kopplades ur hösten 2018 till förmån för lvp och det gav ingen besparing vilket jag trodde från början. Visserligen kördes den som AC följande somrar men som sagt ingen förändring i förbrukning. Dessutom tillkom ett litet uterum som värms till 12 grader mha el.
Den här vintern har ju inte känts särskilt sträng så jag får väl avvakta med ytterligare glädjeyttringar.
Under förra vintern sattes element in i badrummet på öv, en cirkulationspump monterades till radiatorerna på öv samtidigt som termostaten flyttades från bv till öv.
Vi anpassade också vårt bruk av tvätt o disk till låglast så mycket vi kunde och var mer noggrann med belysning. Första året var minskningen ca 20%. Hittills i år på de första åtta månaderna har förbrukningen sjunkit med 23% och det lutar åt en årsförbrukning under 10 000 kWh.
2021 var det 15000, 2022 slutade på 11712, till dags dato 6851 kWh.
Siffrorna från 2021 innehåller en period med enbart elpatron på den gamla pumpen för att jag inte orkade med ljudnivån och ville se hur stor merkostnaden blev. Januari drog 2500 kWh, säkert 7-800 mer än normalt. Det var ett annat elpris då 😉
Vi anpassade också vårt bruk av tvätt o disk till låglast så mycket vi kunde och var mer noggrann med belysning. Första året var minskningen ca 20%. Hittills i år på de första åtta månaderna har förbrukningen sjunkit med 23% och det lutar åt en årsförbrukning under 10 000 kWh.
2021 var det 15000, 2022 slutade på 11712, till dags dato 6851 kWh.
Siffrorna från 2021 innehåller en period med enbart elpatron på den gamla pumpen för att jag inte orkade med ljudnivån och ville se hur stor merkostnaden blev. Januari drog 2500 kWh, säkert 7-800 mer än normalt. Det var ett annat elpris då 😉
Skall man vara petig får inte elkabeln dras så heller vilket för mig tyder på att det inte är en elektriker som gjort installationen. Kabeln skall ha en stege eller liknande ut från väggen. Möjligtvis skulle det kunna vara en gummikabel istället men jag säger stege.
Jo den kabeln som de valt får inte ligga löst till en fast installation, den skall vara klamrad. Den är inte gjord för att röra på sig, vilket risken är att den gör här. Gummikabel kan man välja till maskiner som rör sig/flyttas. Men eftersom detta är en fast installation bör man montera något fast att klamra kabeln ni.K Kjell_G skrev:
Jag tycker gott du kan fråga dem om intyg på elinstallationen. Tror inte en behörig elektriker gjort detta.
Ber om ursäkt mitt svar hamnade i fel tråd av någon anledning.P PHPersson skrev:Jo den kabeln som de valt får inte ligga löst till en fast installation, den skall vara klamrad. Den är inte gjord för att röra på sig, vilket risken är att den gör här. Gummikabel kan man välja till maskiner som rör sig/flyttas. Men eftersom detta är en fast installation bör man montera något fast att klamra kabeln ni.
Jag tycker gott du kan fråga dem om intyg på elinstallationen. Tror inte en behörig elektriker gjort detta.
Förmodligen jag som gjorde fel
Klicka här för att svara
