Hej,
jag rotade runt lite på givarna från min ventilationsvärmeväxlare och upptäckte att en temperaturgivaren hängde inomhus.
Jag satte givaren i handflatan (för att värma) och kunde konstatera att det är BT23 vilket skall vara utomhustemperaturen.
Själva modulen och likaså BT23 sitter i en kattvind som är isolerad och därmed mycket varmare än utomhus.

Enligt installationshandboken skall denna givare sitta innan elektrisk luftvärmare. Och på bilen ser det ut som att den skall mäta i ventilationskanalen och innanför isolering? I verkligheten hänger den i luften i det utrymme som luftvärmaren är i.

Borde jag dra ut givaren till oisloerade kattvinden eller tillockmed dra ut den till takutsprånget eller kan det vara korrekt?
Ett annat alternativ är att fästa givaren på ventilationsröret (metall) innan förvärmaren för att få ledning av värmen i höljet (borde vara närmare utomhustemperaturen).

Bästa svaret

Den skall in i kanalen så man får borra ett något mindre hål än givaren o trycka in den

• Gilla
Mkael
  • Laddar…
Misstänkte det.
Litet hål nedanför kröken då, eller borde jag ta den på andra sidan isoleringen? Nackdelen är att det är här jag har enkel åtkomst.
Borde man tillverka/köpa en liten hållare också med tätning, tips?

• Vägg med isoleringsmaterial och rör, elbox och kablar, diskussion om håltagning och hållare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M Mkael skrev:
Misstänkte det.
Litet hål nedanför kröken då, eller borde jag ta den på andra sidan isoleringen? Nackdelen är att det är här jag har enkel åtkomst.
Borde man tillverka/köpa en liten hållare också med tätning, tips?
Blir bra där, jag brukar sätta en klick lim typ PL600 runt om

• Gilla
Mkael
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.