Redigerat:
F fixaallt skrev:
...
Fix blev 39, och ny pump blev 141...
140? Är det en bergvärmepump? Fick min IVT utbytt och installerad för under 60 inkl första utryckning och ett par veckors värmeberedare pga semester. Och det var inte ens ett särskilt lågt pris. Tre år sedan kanske.

Apropå luft-luft (som nämns i ett annat svar) så sticker dom ju ofta iväg till 25-30 om dom ska vara bra, kraftfulla och installerade av auktoriserad firma. Har en sån också men den kan ju inte värma huset eller ens en våning men väldigt bra komplement/kylning.

Micleg Micleg skrev:
140? Är det en bergvärmepump? Fick min IVT utbytt och installerad för under 60 inkl första utryckning och ett par veckors värmeberedare pga semester. Och det var inte ens ett särskilt lågt pris. Tre år sedan kanske.
Svårt att byta något för 60 tusen om själva värmepumpen kostar drygt 100.

useless useless skrev:
Svårt att byta något för 60 tusen om själva värmepumpen kostar drygt 100.
Det var väl hela pumpen som avsågs. Alltså pannan, inte kompressorn. Och det är ju inte kompressorn som läcker.

Micleg Micleg skrev:
Det var väl hela pumpen som avsågs. Alltså pannan, inte kompressorn. Och det är ju inte kompressorn som läcker.
Precis. Priset, 141 tusen, avser byte av hela frånluftvärmepumpen till en ny. En ny frånluftvärmepump av samma typ kostar drygt 100 000:-, alltså är det omöjligt att byta den för under 60 000:-.

useless useless skrev:
Precis. Priset, 141 tusen, avser byte av hela frånluftvärmepumpen till en ny. En ny frånluftvärmepump av samma typ kostar drygt 100 000:-, alltså är det omöjligt att byta den för under 60 000:-.
Menade att det verkar vara ett högt pris eller en onödigt dyr panna. Varför just en sådan? Vet att Nibe är dyra.

Micleg Micleg skrev:
Menade att det verkar vara ett högt pris eller en onödigt dyr panna. Varför just en sådan? Vet att Nibe är dyra.
Bl a för att den har nästan fyra gånger högre uteffekt än den du jämför med.

useless useless skrev:
Bl a för att den har nästan fyra gånger högre uteffekt än den du jämför med.
Ok. Ja jag har ju inte så stort behov (inga stora badkar eller 200+ kvm). Men då är det sjukt trist om en så viktig del går sönder så fort. Min höll ju i alla fall 20 år.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.