Hej,
Jag har en Nibe F750 från 2012 som läcker vatten från spillkoppen. Den sitter i bakkant till höger. Svår att komma åt.
Kan inte ta bort sidoplåten på grund av vägg. Kommer åt en del i alla fall och jag kan öppna locket för att konstatera att den inte är full. Läcker alltså inte vid locket. Tänkte att slangen för ”avloppet” var igensatt och har kunnat köra med en rensvajer men utan resultat. Vattennivån går vid ca 30% av avloppshålet. Kan inte se vartifrån det läcker men det droppar från plåten spillkoppen står på. Ser inte ut att komma ovanför i alla fall. För ca 3 veckor sedan så läckte det lite o nu rinner det lite till golvbrunnen. Rensvajern kunde jag bara köra dit där slangen går ner i golvet, ca 60 cm.
Nån som har nån idé vad som är fel?
Tacksam i så fall!

Mvh Andtrix

A Andtrix skrev:
Hej,
Jag har en Nibe F750 från 2012 som läcker vatten från spillkoppen. Den sitter i bakkant till höger. Svår att komma åt.
Kan inte ta bort sidoplåten på grund av vägg. Kommer åt en del i alla fall och jag kan öppna locket för att konstatera att den inte är full. Läcker alltså inte vid locket. Tänkte att slangen för ”avloppet” var igensatt och har kunnat köra med en rensvajer men utan resultat. Vattennivån går vid ca 30% av avloppshålet. Kan inte se vartifrån det läcker men det droppar från plåten spillkoppen står på. Ser inte ut att komma ovanför i alla fall. För ca 3 veckor sedan så läckte det lite o nu rinner det lite till golvbrunnen. Rensvajern kunde jag bara köra dit där slangen går ner i golvet, ca 60 cm.
Nån som har nån idé vad som är fel?
Tacksam i så fall!

Mvh Andtrix
Har du fått ordning på problemet? Vi har liknande problem med spillkopp och problemet verkar vara att röret där vattnet går till avlopp är igentäppt förutom spillkopp som hade gons då inget nytt vatten rinner ner. Kan man köra propplösare eller rensvajer för att försöka Rengöra avloppslangen så vatten rinner ner?

D DjKool skrev:
Har du fått ordning på problemet? Vi har liknande problem med spillkopp och problemet verkar vara att röret där vattnet går till avlopp är igentäppt förutom spillkopp som hade gons då inget nytt vatten rinner ner. Kan man köra propplösare eller rensvajer för att försöka Rengöra avloppslangen så vatten rinner ner?
Hej. Körde med rensvajer och det var mycket smuts i spillkoppen som jag gjorde rent så bra jag kunde. Den sitter så hopplöst till att jag inte kom åt ordentligt. Det löste sig. Fast tydligen är det normalt att den avger kondensvatten emellanåt. Vattnet kom nog inte från spillkoppen tror jag. Ett luddigt svar kanske men har inga större problem nu.

Den går att ta lös, klipp bort buntband från räfflade slangen, och lossa skruven som den sitter fast med, sen går den lirka lös, ta även bort hela röret från spillkoppen till avlopp, och rengör den noga, brukar vara mycket slem, alger och skit i den.
ta bort hela fronten när ni gör detta, då är det lättare, 2 skruvar längst ner torx 25

DonPablo R134a skrev:
Den går att ta lös, klipp bort buntband från räfflade slangen, och lossa skruven som den sitter fast med, sen går den lirka lös, ta även bort hela röret från spillkoppen till avlopp, och rengör den noga, brukar vara mycket slem, alger och skit i den.
ta bort hela fronten när ni gör detta, då är det lättare, 2 skruvar längst ner torx 25
Eftersom jag inte kom åt bra alls eftersom jag inte kan ta bort sidoplåten gjorde jag rent den på plats. Vet att spillkoppen sitter på olika plats beroende på tillverkningsår. På min sitter den djupt in till höger. Kanske skulle gå att ta bort hela plåten och då kommer man nog åt.

Ja jag menade att du ska ta lös hela fronten på värmepumpen, inte går det jobba genom lilla luckan i fronten, där får man inte ens in underarmen.

DonPablo R134a skrev:
Ja jag menade att du ska ta lös hela fronten på värmepumpen, inte går det jobba genom lilla luckan i fronten, där får man inte ens in underarmen.
Hej, du har rätt om frontplåten. Självklart tog jag bort den men fortfarande väldigt svårt att komma åt eftersom man bör ha väldigt smala armar. Det ultimata vore om värmepumpen inte stod mot en vägg och att man kunde ta bort sidoplåten.

A Andtrix skrev:
Det ultimata vore om värmepumpen inte stod mot en vägg och att man kunde ta bort sidoplåten.
Det är precis så man ska placera den. Tyvärr tar inte arkitekter hänsyn till det när de ritar. Ofta står vp i ett hörn med ett skåp vid ena sidan och väggen på den andra. Detta gör att framtida reparationer blir extra kostsamma.

Precis de som ritar husen läser inte installationsanvisningarna av värmepumpsinstallatören, därav problem. Ibland har man som reparatör, bara lust att såga hål i väggen!

DonPablo DonPablo skrev:
Precis de som ritar husen läser inte installationsanvisningarna av värmepumpsinstallatören, därav problem. Ibland har man som reparatör, bara lust att såga hål i väggen!
Jag har lyckats ta bort skålen och rensat hela avloppsröret men det rinner fortfarande vatten … jag ser när det händer… vattennivån höjs och det är som att vattnet ändå inte passerar ner i avloppet i den takt som det behöver.
Tog bort hela röret och gjorde rent.
Den enda biten jag inte tog bort är den som går ner i backen under huset… det är en ”t-korsning som delas med kökets avlopp
Några tips?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.