Hej,

Jag har precis köpt mitt första hus och har verkligen ingen koll på luftvärmepumpar.

Jag undrar lite hur jag bör ställa in Nibe F730 för optimal drift.

Huset är en enplanare på ca 190kvm, byggt 2020 med vattenburen golvvärme samt termostater i varje rum.

Jag har gjort som manualen rekommenderar och dragit upp alla termostater på max (förutom i sovrum).

Jag bor i mellansverige där det inte sällan blir -20 på vintern (om det spelar roll)

Jag vill sikta på att ha en jämn temperatur på ca 21 C. Jag tycker att sedan jag flyttat in har inomhustempen fluktuerat mycket beroende på utomhustempen. Misstänker att väldigt kallt väder samt strömavbrott nog har påverkat. Dock har jag också haft en del problem med att det larmats för korta drifttider på kompressorn vilket har medfört att den stått still under långa stunder på nätterna. Jag har nyligen luftat systemet och har inte fått några sådana larm än så jag hoppas det är fixat. Jag tycker även att elpatronen har gått väldigt mycket vilket känns ineffektivt.

Vad bör man ha för värmekruva? Fördelar/nackdelar? Min framledningstemp är t.ex på 35, är det rimligt?

Jag bifogar lite bilder och tar jättegärna emot feedback från er kunniga.

Tack o bock

Mvh

• Kontrollpanel för Nibe F730 värmepump med display som visar temperaturinställningar och meny.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Display av luftvärmepumpen Nibe F730 med inställningar för värmekurva och framledningstemperatur, visar nuvarande utetemperatur och andra kontroller.
    Skapa konto
  • Display på Nibe F730 värmepump visar driftsstatus, inklusive varmvattenladdning, temperaturer och gradminuter.
    Skapa konto
  • Kontrollpanel för Nibe F730 luftvärmepump med temperaturinställningar och systeminformation visas på skärmen.
    Skapa konto
  • Närbild på displayen av en Nibe F730 värmepump som visar servicemeny med olika temperaturer och inställningar.
    Skapa konto
  • Display på en Nibe F730 värmepump, visar serviceinformation som luftfuktighetsvärden, minskning från referensvärde och fläkthastighet.
    Skapa konto
Om du har ett hus på 190 m2 så står din fläkt väldigt lågt, den borde gå på tredubbla den farten. Med så lågt ställd fläkt kommer du att få mycket elpatron. Du borde ta dit nån som ställer in ventilationen.

Vilken värmekurva har du? Syns inte på bilden. Trä- eller betongbjälklag?
Har aldrig sett värmekurva som startar från 0 grader.

O Oklartt skrev:
Hej,

Jag har precis köpt mitt första hus och har verkligen ingen koll på luftvärmepumpar.

Huset är en enplanare på ca 190kvm, byggt 2020 med vattenburen golvvärme samt termostater i varje rum.

Jag har gjort som manualen rekommenderar och dragit upp alla termostater på max (förutom i sovrum).

Jag bor i mellansverige där det inte sällan blir -20 på vintern (om det spelar roll)

Jag vill sikta på att ha en jämn temperatur på ca 21 C. Jag tycker att sedan jag flyttat in har inomhustempen fluktuerat mycket beroende på utomhustempen. Misstänker att väldigt kallt väder samt strömavbrott nog har påverkat. Dock har jag också haft en del problem med att det larmats för korta drifttider på kompressorn vilket har medfört att den stått still under långa stunder på nätterna. Jag har nyligen luftat systemet och har inte fått några sådana larm än så jag hoppas det är fixat. Jag tycker även att elpatronen har gått väldigt mycket vilket känns ineffektivt.

Vad bör man ha för värmekruva? Fördelar/nackdelar? Min framledningstemp är t.ex på 35, är det rimligt?

Jag bifogar lite bilder och tar jättegärna emot feedback från er kunniga.

Tack o bock

Mvh
Du behöver en värmekurva, just nu har du bara en helt statisk framledning på +35 C. gissningsvis 5 till 7.
Möjligen offset +1 eller +2. Du borde fått pumpen inställd av installatör med någon form av vettig startinställning?

Blir det kallare än -2 till -5 under längre tid så kommer elpatron tvingas gå in om du inte har någon annan energikälla.

Jag bor i ett köldhål så vi hade -20 till -24 här i helgen. Då gick LLVP och var i princip ensam med att bidra med energi i huset. FLVP gjorde bara återvinning på utblåset.

FLVP F730 klarar av att sänka utblåset till ca -14 eller kanske -15 om man har tur. Det betyder att om man ska värma upp tilluften (luften utifrån) + värmeförlust i väggar och tak är större än detta så kommer inte FLVP kunna "värma" utan elpatron.

Bästa möjliga energieffektivitet får du genom att göra som du gjort, alla termostater helt öppna i alla rum undantaget om något rum blir obekvämt varmt som du kan ställa ner lite.

Om du vill undvika korta driftstider så sätter du kompressorstart till -200 eller -300 gradminuter. Normalläge är ofta -60 till -75 vilket innebär många start-stopp.

Utan att veta detaljerna, men din fläkthastighet är 25%. Jag har 62% på ett 137 kvm stort hus för att uppnå rätt luftmängd. Du borde rimligen ligga i den häraden med (60-75% normal fläkthastighet).

Redigerat:
Vad har du för värmesystem? Radiatorer, golvvärme, luftvärme?
Har du kollat att du har luft i expansionskärlets luftblåsa? Vad är flödesinställningarna i värmepumpen?
Finns mycket som kan vara fel, så även värmekurvan!
Du måste börja med en ren kurva någonstans, beroende på vad du har för värmesystem
radiatorer, börja på kurva 6 0 vänta ett dygn
golvvärme börja på kurva 5 0 vänta ett dygn
är det alldeles för varmt i något av fallen, sänk till 5 0 resp 4 0, är det däremot alldeles för kallt öka till 7 0 resp 6 0. Är det bara lite för varmt, eller lite för kallt, justera till 6+1 eller 6-1 och så vidare.

Öka fläkthastigheten till minst 50% i ett hus på 190 kvm ska du ha ett flöde om minst 239 kbm/h , men finns ingen anledning att gå mycket över 200 för pumpens effektivitet.

Tack för alla snabba och bra svar!

Det verkar ju onekligen som inställningarna jag tar över inte är optimala.
Jag ser nu även att kaliberering av luftflödesgivare BS1 inte är utförd under service-fliken.

Jag får nog helt enkelt ringa en nibe-tekniker som får komma ut och göra en ordentlig set-up.

• Nära bild på en vit kontrollpanel med en display som visar meddelandet: "Kalibrering av luftflödesgivare BS1 är inte utförd.
    Skapa konto
  • Gilla
aspa-hasse
  • Laddar…
DonPablo DonPablo skrev:
Vad har du för värmesystem? Radiatorer, golvvärme, luftvärme?
O Oklartt skrev:

• Gilla
DonPablo
  • Laddar…
O Oklartt skrev:

Jag ser nu även att kaliberering av luftflödesgivare BS1 inte är utförd under service-fliken.

Jag får nog helt enkelt ringa en nibe-tekniker som får komma ut och göra en ordentlig set-up.
Tycker det ser ut som att din värmepump inte är konfigurerad alls.
Du har ingen värmekurva, utan helt statisk framledning, 35°C oavsätt utetemperatur. Och en fläkt som inte är inkörd.

Vad händer om du återställer pumpen till ursprungsinställningar? Kan ju vara föregående ägare som gjort dumt?

O Oklartt skrev:

Fick du in en tekniker?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.