1 845 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
Nibe F730 kallt badrum
Hej,
Har haft en VVS-installatör som har kollat på mitt problem utan att riktigt lösa det. Vi har en F730 med Uponor golvvärme i hela huset som är nybyggt och är 150 kvm stort. I alla rum är det varmt och behagligt, men i det ena badrummet är golvet kallt ( rummet närmast pumpen). Pumpen är konfigurerad enligt följande guide: https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=71174.0
Vi har öppnat ventilen för att få högre flöde, men det har inte gett resultat. De som gjorde VVS-arbetet på huset var förbi med en värmekamera och felsökte. De kunde konstatera att det är kallare i rummet än i de andra rummen. De stängde ventilerna i alla rum utom det med problem och satte kurvan på +10, vilket temporärt "löste" problemet (vi såg att värmen ökade). Men det är ingen permanent lösning så vi sänkte kurvan igen. Jag har även höjt minsta framledningstemperaturen till 24 grader utan förändring.
Frågade chatgpt och fick svar men vet inte om det är rimligt?
Isolering:** Kolla om det finns någon otillräcklig isolering under golvet i det kalla badrummet. Otillräcklig isolering kan leda till värmeavvikelse och kyla i golvet. Om det är problemet, överväg att förbättra isoleringen.
Luft i systemet:** Ibland kan luftfickor i rören påverka effektiviteten i golvvärmesystemet. Se till att ditt system är ordentligt luftat för att eliminera eventuella luftproblem.
Har haft en VVS-installatör som har kollat på mitt problem utan att riktigt lösa det. Vi har en F730 med Uponor golvvärme i hela huset som är nybyggt och är 150 kvm stort. I alla rum är det varmt och behagligt, men i det ena badrummet är golvet kallt ( rummet närmast pumpen). Pumpen är konfigurerad enligt följande guide: https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=71174.0
Vi har öppnat ventilen för att få högre flöde, men det har inte gett resultat. De som gjorde VVS-arbetet på huset var förbi med en värmekamera och felsökte. De kunde konstatera att det är kallare i rummet än i de andra rummen. De stängde ventilerna i alla rum utom det med problem och satte kurvan på +10, vilket temporärt "löste" problemet (vi såg att värmen ökade). Men det är ingen permanent lösning så vi sänkte kurvan igen. Jag har även höjt minsta framledningstemperaturen till 24 grader utan förändring.
Frågade chatgpt och fick svar men vet inte om det är rimligt?
Isolering:** Kolla om det finns någon otillräcklig isolering under golvet i det kalla badrummet. Otillräcklig isolering kan leda till värmeavvikelse och kyla i golvet. Om det är problemet, överväg att förbättra isoleringen.
Luft i systemet:** Ibland kan luftfickor i rören påverka effektiviteten i golvvärmesystemet. Se till att ditt system är ordentligt luftat för att eliminera eventuella luftproblem.
Då det verkar på ren svenska jäv×igt svårt att få cirkulation på den slingan så undrar man om det är något veck på slangen eller något som kommit in i slangen som hindra flödet. Man måste nog ta bort slangen från fördelare då för att spola den för att se flöde......
Okej! Ska be dem att testa detta, tack för din input.V Vector skrev:
Haft/har samma problem tyvärr. Bor i ett tvåvåningshus med uponor golvvärme på båda våningarna. Öv badrum har ej värme i golvet som önskat. VVS-killen har justerat vid vattenskåpet nv så 25% av flöde går till nv och 75% till öv. Fått till oss att då termostaten i detta fall badrummet, känner av rumstemperatur så stänger pumpen av vid uppnådd temp. Har kurva 6 +1 och fungerar ok. VVS-killen sa att endast elvärme i golvet gör det varmt konstant.
Vi har dock enplanshus. Ena badrummet är normal temp medans den andra ingen alls princip.Aztorboy skrev:Haft/har samma problem tyvärr. Bor i ett tvåvåningshus med uponor golvvärme på båda våningarna. Öv badrum har ej värme i golvet som önskat. VVS-killen har justerat vid vattenskåpet nv så 25% av flöde går till nv och 75% till öv. Fått till oss att då termostaten i detta fall badrummet, känner av rumstemperatur så stänger pumpen av vid uppnådd temp. Har kurva 6 +1 och fungerar ok. VVS-killen sa att endast elvärme i golvet gör det varmt konstant.
Men slingan är spolad idag se om det gör någon skillnad.
Löste sig! De kom och spolade slingan till badrummet.
Hej,Anonymiserad 159024 skrev:Haft/har samma problem tyvärr. Bor i ett tvåvåningshus med uponor golvvärme på båda våningarna. Öv badrum har ej värme i golvet som önskat. VVS-killen har justerat vid vattenskåpet nv så 25% av flöde går till nv och 75% till öv. Fått till oss att då termostaten i detta fall badrummet, känner av rumstemperatur så stänger pumpen av vid uppnådd temp. Har kurva 6 +1 och fungerar ok. VVS-killen sa att endast elvärme i golvet gör det varmt konstant.
Jag undrar om ni har löst problemet med golvvärmen? Har liknande hus som vi nyligen flyttat till och har samma problem som du nämner vet inte vad jag ska göra. Har luftat systemet och trycket ligger på 1.5 bar.
Hej,D Dheya skrev:
Vi luftade ca 10 gånger tills jag fick ut en oberoende expert som sa att vårat Uponor system var för underdimensionerat, så vad jag gjorde vad att jag stängde av automatiskt stop av kompressorn under vintern på f730.
Nu har vi inte samma problem.
Ger en högre förbrukning, men jag orkade inte bråka mer med husbyggarna (a-hus).
Har också luftat en del, haft kurvan på 0, -1 men ska prova det du har får se på skillnaden 😅D Dheya skrev:
Löste problemet av misstag faktiskt! Råkade återställa golvvärmen då den tappade wifi efter att jag uppgraderade min CDN.D Dheya skrev:
Detta gjorde att jag var tvungen att installera allt på nytt.
Men jag har upponor golvvärme, relä konfiguration måste vara pump/panna sen pumpstyrning gemensam.
Frågade om att ha pumpstyrning individuell ”
Vanliga symptom om inställningen är fel
- Knäppande ljud i golven
- Ojämn värme mellan rum
- F730 startar/stannar ofta
- Larm om dåligt flöde”
Hade 20.5 grader i sovrummet innan nu har jag 22 och en snitt-temperatur på 23 grader.
Stängde av att den ska ha permanent cirkulation, vilket har minskat min energiförbrukning med 35%.
Så kolla om du har pumpstyrning individuell.
Redigerat:
Klicka här för att svara