Hej,
Vi har ett nybyggt fritidshus som jag tycker förbrukar väldigt mycket el. Då det står tomt stora delen av året så är det tydligt att i princip all el september-mars är för värmen.
Boyta: 100 m2. (1,5 plan. Bottenvåning ca 75 m2, övervåning ca 25 m2)
Panna: Nibe F370 Frånluftsvärmepump
Innertemp: ca 18-19 grader (behöver vara minst 16 för att kompressorn ska gå)
Uppvärmningssystem: Ingjuten golvvärme i bottenvåningen, radiatorer uppe.
Byggår 2022.
Sammanräknat över rullande 12 månader ger det en årsförbrukning på 15 500 kWh! För mig verkar det väldigt mycket.
Vad säger ni experter om detta?
Finns det något att göra?
Revidering: Jag har också en del meter med värmeslingor till vattenledningar, de förbrukar naturligtvis en del under december-mars, så det får tas hänsyn till.
//Magnus
Vi har ett nybyggt fritidshus som jag tycker förbrukar väldigt mycket el. Då det står tomt stora delen av året så är det tydligt att i princip all el september-mars är för värmen.
Byggår 2022.
Sammanräknat över rullande 12 månader ger det en årsförbrukning på 15 500 kWh! För mig verkar det väldigt mycket.
Revidering: Jag har också en del meter med värmeslingor till vattenledningar, de förbrukar naturligtvis en del under december-mars, så det får tas hänsyn till.
//Magnus
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "värmeslingor"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Låter sjukt mycket. Vi bor året runt i vårt hus på 135 kvm 1,5 plan iofs. Och gör åt 6600 kWh på helåret. Två personer. 21 grader inne och eldar en del på vinter i värmelagrande kamin.
En frånluftsvärmepump är ett mycket dåligt val av värmepump i ett fritidshus som står tomt en stor del av året. Huset måste ju stå fullt uppvärmt och fullt ventilerat för att en frånluftsvärmepump ska fungera. Enkelt för byggmästaren men dåligt för husägaren. Sätt in en luftluftvärmepump som håller +10 °C när ni inte är där och har fjärrstyrning så det går enkelt att höja temperaturen innan ni kommer dit. F370 går att sätta i elpanne-läge som backup vid t.ex. +5 °C om det skulle hända något med LLVP när ni inte är på plats.
Det var fasligt mycket för ett hus byggt -22.
Har oxå en F370 nu och 29 grannar med samma panna. Jag med 76 kvm byggt -92 och boende året runt ligger på 7.500-8000 kwh/år (Stockholm)
Grannarna med 100 kvm i 2 våningar, familj med 3 barn ligger på 12-13.000 kwh/år.
Har oxå en F370 nu och 29 grannar med samma panna. Jag med 76 kvm byggt -92 och boende året runt ligger på 7.500-8000 kwh/år (Stockholm)
Grannarna med 100 kvm i 2 våningar, familj med 3 barn ligger på 12-13.000 kwh/år.
Hej,J Josth skrev:En frånluftsvärmepump är ett mycket dåligt val av värmepump i ett fritidshus som står tomt en stor del av året. Huset måste ju stå fullt uppvärmt och fullt ventilerat för att en frånluftsvärmepump ska fungera. Enkelt för byggmästaren men dåligt för husägaren. Sätt in en luftluftvärmepump som håller +10 °C när ni inte är där och har fjärrstyrning så det går enkelt att höja temperaturen innan ni kommer dit. F370 går att sätta i elpanne-läge som backup vid t.ex. +5 °C om det skulle hända något med LLVP när ni inte är på plats.
Jotack jag vet, det var ett dumt beslut taget under bygget..
Möjliga åtgärder framåt då, jag har tre alternativ/funderingar för få ner förbrukningen (eller egentligen kostnaden).
- Justera in pannan bättre, komplettera med timprisstyrning, ev Ngenic. (kräver liten investering)
- Komplettera med LLVP. Hur hade du gjort med ventilationsfläkten? Satt ner till säg 10%? Man vill ju gärna ha någon ventilation på i alla fall.
- Går det att komplettera FLVP med en utedel och på så sätt göra om den till LVVP? Fördel skulle vara att man håller sig till ett värmesystem..
Tankar om det?
//Magnus
F370 har väl Smart Price Adaptation inbyggt om man vill men det ger nog bara väldigt lite på marginalen tror jag. Energibesparingen blir enormt mycket större genom att komplettera med en LLVP och samköra på ett klokt sätt. Det borde gå att ställa in fläkten på väldigt lågt varvtal men jag tror det räcker att friskluftsventilerna är öppna när man inte är där.
Det går att docka en LVVP monoblock till F370 t.ex. på returledningen från värmesystemet så att LVVP värmer huset och F370 gör varmvatten i första hand. När utetemperaturen sjunker och LVVP inte längre orkar ge hela värmen tas även värme från F370 och kompressorn får jobba mer följt av el-patronen om det blir jättekallt ute. Eftersom det är ett fritidshus kanske man dock vill fundera på det här med vatten till utedelen och frysrisk vid långa strömavbrott i området? Finns ju andra LVVP av split-modell med gas men är lite mer osäker på dockningen där men via en extra växlare inne så bör de också gå att docka. Annars kan man ha glykol i värmesystemet så det inte fryser till is.
Det går att docka en LVVP monoblock till F370 t.ex. på returledningen från värmesystemet så att LVVP värmer huset och F370 gör varmvatten i första hand. När utetemperaturen sjunker och LVVP inte längre orkar ge hela värmen tas även värme från F370 och kompressorn får jobba mer följt av el-patronen om det blir jättekallt ute. Eftersom det är ett fritidshus kanske man dock vill fundera på det här med vatten till utedelen och frysrisk vid långa strömavbrott i området? Finns ju andra LVVP av split-modell med gas men är lite mer osäker på dockningen där men via en extra växlare inne så bör de också gå att docka. Annars kan man ha glykol i värmesystemet så det inte fryser till is.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
2500kWh i januari är galet mycke!! Borde rimligen varit max ca 1000kWh. Allt tyder på att vp enbart går på elpstron. Har du koll på avlufttrmpen? Hur högt luftflöde har du?S Skojfixaren skrev:Hej,
Byggår 2022.
//Magnus
Dock, ingen vet var i landet skojfixaren har sitt elslukande fritidshus. I norra Norrland eller Ystad?
Vad är det för värmeisoleringstjocklek i väggar och tak? Eftersom fritidshus kanske byggmästaren resonerade att då bara ha minimalt med värmeisolering i väggar och tak?
Vad är det för värmeisoleringstjocklek i väggar och tak? Eftersom fritidshus kanske byggmästaren resonerade att då bara ha minimalt med värmeisolering i väggar och tak?
Jag har samma situation som du, nybyggt fritidshus med f370 och hög förbrukning. Vilket av dina alternativ valde du och hur fungerar det nu?S Skojfixaren skrev:Hej,
Jotack jag vet, det var ett dumt beslut taget under bygget..
Möjliga åtgärder framåt då, jag har tre alternativ/funderingar för få ner förbrukningen (eller egentligen kostnaden).
- Justera in pannan bättre, komplettera med timprisstyrning, ev Ngenic. (kräver liten investering)
- Komplettera med LLVP. Hur hade du gjort med ventilationsfläkten? Satt ner till säg 10%? Man vill ju gärna ha någon ventilation på i alla fall.
- Går det att komplettera FLVP med en utedel och på så sätt göra om den till LVVP? Fördel skulle vara att man håller sig till ett värmesystem..
Tankar om det?
//Magnus
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden