Hej,
Jag fick häromdagen felkoden: (bt1 utegivare, värmepumpen har ingen kontakt med utegivaren) , den visade också fel temperatur. Jag tror att det har kommit in lite fukt i givaren, den var blöt runt om men jag har ej öppnat den ännu, just nu fungerar den. Men för att vara på säkra sidan så tänkte jag ändå byta ut den, den är gammal och en ny kostar endast några hundralappar.
Någon här som vet om det är något man ska tänka på när man byter, stänga av pumpen? Måste man "kalibrera" på något sätt efteråt?
Tack på förhand
Jag fick häromdagen felkoden: (bt1 utegivare, värmepumpen har ingen kontakt med utegivaren) , den visade också fel temperatur. Jag tror att det har kommit in lite fukt i givaren, den var blöt runt om men jag har ej öppnat den ännu, just nu fungerar den. Men för att vara på säkra sidan så tänkte jag ändå byta ut den, den är gammal och en ny kostar endast några hundralappar.
Någon här som vet om det är något man ska tänka på när man byter, stänga av pumpen? Måste man "kalibrera" på något sätt efteråt?
Tack på förhand
Elektroniktokig
· Västra Götaland
· 671 inlägg
Nej den ä busenkel att byta. Enbart två tråd. Är du osäker kan du ju alltid stänga av pumpen först. Givaren är bara ett motstånd så finns ingen risk för stötar eller liknande.
Troligen räcker det att du ser till att dosan är dränerad. Så det torkar igen. Det är som sagt ett motstånd (10k) om jag inte missminner mig..
Troligen räcker det att du ser till att dosan är dränerad. Så det torkar igen. Det är som sagt ett motstånd (10k) om jag inte missminner mig..
Ok, tack för svar, det är alltså en sådan här jag tänker köpa ;Henrik.woll skrev:
Nej den ä busenkel att byta. Enbart två tråd. Är du osäker kan du ju alltid stänga av pumpen först. Givaren är bara ett motstånd så finns ingen risk för stötar eller liknande.
Troligen räcker det att du ser till att dosan är dränerad. Så det torkar igen. Det är som sagt ett motstånd (10k) om jag inte missminner mig..
Se till att du får en utegivare, kan vara skillnader i kapsling osv.
...sen öppna och titta efter i bef utegivare, kan räcka med att skala om och montera tåtarna på nytt och rensa ur ett insektsbo så är vi på rull igen.
Elektroniktokig
· Västra Götaland
· 671 inlägg
Troligt att det blivit överledning mellan trådarna. Se till att det finns ett dräneringshål i underkant av dosan så fukten tar sig ut
Ja jag tror också det, ja det finns ett litet dränerings hål längst ner i underkant. Troligtvis är givaren lite för lågt placerad på husväggen, hade vart bättre om den vart under taknocken, väderskyddad. Men har aldrig varit problem under dom 7 åren jag bott i kåken. Tack för alla svar.Henrik.woll skrev:
Hej. Fortsätter tråden. Vet ni i vilken meny en utegivare aktiveras?
Klicka här för att svara



