Hej,
Jag fick häromdagen felkoden: (bt1 utegivare, värmepumpen har ingen kontakt med utegivaren) , den visade också fel temperatur. Jag tror att det har kommit in lite fukt i givaren, den var blöt runt om men jag har ej öppnat den ännu, just nu fungerar den. Men för att vara på säkra sidan så tänkte jag ändå byta ut den, den är gammal och en ny kostar endast några hundralappar.
Någon här som vet om det är något man ska tänka på när man byter, stänga av pumpen? Måste man "kalibrera" på något sätt efteråt?

Tack på förhand
 
  • Felmeddelande på värmepumps display; instruktion att kontrollera anslutning och återställa larm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Beige utomhuslarm med sensorkammare på röd tegelvägg, ansluten genom brun kabelkanal.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej den ä busenkel att byta. Enbart två tråd. Är du osäker kan du ju alltid stänga av pumpen först. Givaren är bara ett motstånd så finns ingen risk för stötar eller liknande.

Troligen räcker det att du ser till att dosan är dränerad. Så det torkar igen. Det är som sagt ett motstånd (10k) om jag inte missminner mig..
 
  • Gilla
Anders890 och 1 till
  • Laddar…
Henrik.woll Henrik.woll skrev:
Nej den ä busenkel att byta. Enbart två tråd. Är du osäker kan du ju alltid stänga av pumpen först. Givaren är bara ett motstånd så finns ingen risk för stötar eller liknande.

Troligen räcker det att du ser till att dosan är dränerad. Så det torkar igen. Det är som sagt ett motstånd (10k) om jag inte missminner mig..
Ok, tack för svar, det är alltså en sådan här jag tänker köpa ;
 
  • Skärmdump av en webbsida som visar en produktbeskrivning för en rumsregulator kallad Nibe RTS 40.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Henrik.woll
  • Laddar…
Det där är ju något helt annat, en innegivare.
Den fixar ju inte felet på utegivaren, men kanske kan ersätta den i stället?
 
Se till att du får en utegivare, kan vara skillnader i kapsling osv.
 
...sen öppna och titta efter i bef utegivare, kan räcka med att skala om och montera tåtarna på nytt och rensa ur ett insektsbo så är vi på rull igen.
 
  • Gilla
Anders890 och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det där är ju något helt annat, en innegivare.
Den fixar ju inte felet på utegivaren, men kanske kan ersätta den i stället?
Jag får pudla på det, det är samma givare både inne som ute.
 
  • Gilla
Henrik.woll och 2 till
  • Laddar…
Utegivaren verkar fungera felfritt numera, ser inga "synliga" fel, har rensat ur den. Troligtvis var det fukt som tillfälligt trängde in och orsakade problem.
 
  • Eldragning med öppet eluttag, kablar och dragkrok utomhus mot tegelvägg. Säkerhetsrisk och installation synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Henrik.woll
  • Laddar…
Troligt att det blivit överledning mellan trådarna. Se till att det finns ett dräneringshål i underkant av dosan så fukten tar sig ut
 
Henrik.woll Henrik.woll skrev:
Troligt att det blivit överledning mellan trådarna. Se till att det finns ett dräneringshål i underkant av dosan så fukten tar sig ut
Ja jag tror också det, ja det finns ett litet dränerings hål längst ner i underkant. Troligtvis är givaren lite för lågt placerad på husväggen, hade vart bättre om den vart under taknocken, väderskyddad. Men har aldrig varit problem under dom 7 åren jag bott i kåken. Tack för alla svar.
 
Hej. Fortsätter tråden. Vet ni i vilken meny en utegivare aktiveras?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.