Hej!
Är en nyfiken prick som gärna kikar lite på sakerna som finns i huset man köpt, och har under en tid försökt förstå mig på hur värmesystemet funkar, men eftersom det är gamla grejer och manualer och sådant är på vift så tänker jag att man kan alltid fråga här, har redan läst det mesta men blir ändå inte klokare! :/
Grundläggande info att börja med
1½ plans Älvsbyhus på 150kvm från -89
L/Lpump FH35 - konstant 22 grader
Elpanna - värmekurva mellan 1.25
Conturakamin
Nu till mina 1000 frågor
1. Den gråa klumpen får jag till att vara shunten, den har dock stått still på läget som bilden visar och jag hittar inte någonstans hur man får den i automatiskt läge - för det måste väl vara det bästa? (Enligt vad jag kan läsa så är det en Landis Gyr SYQ31)
2. Den gröna klumpen som jag får till att vara cirkulationspumpen, har 3 olika lägen, är läge 3 bäst att köra på för snabbare uppvärmning?
3. Distanstermometern, vad visar/innebär den?
4a. Med planlösningen, är det vettigt att ställa en lägre värmekurva och öka tempen på L/Lpumpen ur ett kostnadsperspektiv? Pumpen borde ju kunna klara av att värma nästa hela undervåningen kan jag ju tycka?
4b. Har i dagsläget alla element avstängda förutom i köket samt vardagsrum och matsal, bör man ställa dom elementen fullt öppna om man dessutom sänker värmekurvan något?
5. Har en rumstermostat i hallen utanför tvättstugan som är kopplad till själva reglercentralen, om jag förstår rätt så ska den stänga av elvärmen när graderna är på angivet börvärde, men när jag kikar på den och den visar 2 grader över börvärde så är ändå elementen varma? Går det att kontrollera funktionen på något smidigt sätt?
Bifogar lite bilder här under för lite lättare förklädningar om nu någon kommer med lite hjälpande svar för en glad och nyfiken amatör!
Är en nyfiken prick som gärna kikar lite på sakerna som finns i huset man köpt, och har under en tid försökt förstå mig på hur värmesystemet funkar, men eftersom det är gamla grejer och manualer och sådant är på vift så tänker jag att man kan alltid fråga här, har redan läst det mesta men blir ändå inte klokare! :/
Grundläggande info att börja med
1½ plans Älvsbyhus på 150kvm från -89
L/Lpump FH35 - konstant 22 grader
Elpanna - värmekurva mellan 1.25
Conturakamin
Nu till mina 1000 frågor
1. Den gråa klumpen får jag till att vara shunten, den har dock stått still på läget som bilden visar och jag hittar inte någonstans hur man får den i automatiskt läge - för det måste väl vara det bästa? (Enligt vad jag kan läsa så är det en Landis Gyr SYQ31)
2. Den gröna klumpen som jag får till att vara cirkulationspumpen, har 3 olika lägen, är läge 3 bäst att köra på för snabbare uppvärmning?
3. Distanstermometern, vad visar/innebär den?
4a. Med planlösningen, är det vettigt att ställa en lägre värmekurva och öka tempen på L/Lpumpen ur ett kostnadsperspektiv? Pumpen borde ju kunna klara av att värma nästa hela undervåningen kan jag ju tycka?
4b. Har i dagsläget alla element avstängda förutom i köket samt vardagsrum och matsal, bör man ställa dom elementen fullt öppna om man dessutom sänker värmekurvan något?
5. Har en rumstermostat i hallen utanför tvättstugan som är kopplad till själva reglercentralen, om jag förstår rätt så ska den stänga av elvärmen när graderna är på angivet börvärde, men när jag kikar på den och den visar 2 grader över börvärde så är ändå elementen varma? Går det att kontrollera funktionen på något smidigt sätt?
Bifogar lite bilder här under för lite lättare förklädningar om nu någon kommer med lite hjälpande svar för en glad och nyfiken amatör!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara