Ja det gör den i drift, men inte i starten, då är det startrelät som får fart på kompressorn, kan tillägga, startrelät kopplar in en extra lindning i motorn så den orkar komma i gång och släpper sedan. Genom att i starten så drar den mer amper och det går genom en spole, det blir då en större ström genom relät och en större magnetisk dragkraft. När den snurrar med rätt värde så sjunker strömmen genom spolen och relät släpper. Kan inte förklara bättre.
Edit kondingen hjälper till lite, men kompressorn är bra mycket trögare i starten än cirkulationpump, därav ett startrelä.