Jag skulle vara mycket tacksam för råd då jag ska installera jordvärme i min villa. Huset är byggt 1940. Två fullplan +oinredd källare +oinredd vind. Boyta ca 220 kvm. Vedeldar nu ca 35-40 kubik/år eller ca 3.5-4 kubik olja/år. Jag har begärt in flera offerter men de två som känns mest aktuella är:
Nibe Fighter 1225 -8BV med 400 m markslinga.
Thermia Optimum G2 med 6kW tillskottpatron, 2x300 m markslinga.

Nibe är betydligt billigare men räcker den??? Thermia känns som en bättre pump som kommer ge mer energi för pengarna men kostar ca 30 000kr mer.
Är skillnaden så stor? Vilken ska jag välja?
Tacksam för svar!

Niben är ju en 8kW, den är ju större !!
Termian är ju bara på 6kW

om du idag har riktigt stora rariatorer så sulla jeg sattsa på en Nibe 1225-10kW (eller 1125-10 om du behöver mycke varmvatten)
sen så låter 400m slang för kort 2x300 låter bätte

Thermia är en Diplomat Optimum G2 12 men erforderlig tillsatseffekten är 6kW.

ja då är vi ganska överens om att killen med nibn inte är intreserad av att sälja ett bra system som fungerar för dig. han vill bara ge dig den billigaste offerten, för att få jobbet.
ta diplomaten

Skulle personligen kanske välja ett mellanting. Bor själv i Västerbotten i ett timmerhus på 250 kvm utan tilläggsisolering och med orginalfönster. Har en G2 10 med 1x480 m slinga och det räcker alldeles utmärkt, tillskott går in vid typ -16 och det är inte så ofta vi når ned till kallare temperaturer. Fick en offert från ett annat företag på en G2 12 med 2 x 300, men efter att ha låtit flera andra räkna på det alternativet framkom att besparingen på år skulle bli några hundralappar, men kostnaden för pump + slinga skulle bli betydligt mkt mer = förlust totalt sett. Alla som räknade använde Thermias program och när jag konfronterade killen som offererat G2 12:an erkände han att den kanske var lite överdimensionerad, men att han brukade göra så om man ev skulle bygga ut eller skaffa pool eller nåt. Några sådana planer har vi dock inte.

Sett till förbrukningen så är det en pump som ger 10-12 kW vid 0/50° du bör kolla efter, Tror mer på 2x400 meter markslinga då eftersom det inte kostar så meycket extra med slang o större pump men då blir det lite dyrare med volumförstorare förstås men det tar du igen på driften..

Kan inte va kul att investera o bli pålurad för litet hål el markslinga samt liten pump som några grannar gjorde, 95 meters hål på äldre villa på 200 m2 i v-botten samt 6 kW pump så eltillskottet går in redan vid -7°

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.