Hej
Är hos morsan som har en Nibe 1210.
Vi tycker att det är dåligt med värme på elementen trots att värmepumpen går.
Jag har luftat elementen, men ingen luft.
Trycket var lågt i tryckkärlet så fyllde på vatten till ca 1 bar.
Lät det gå, luftade igen men ingen luft i radiatorer.
Testade att ställa upp kurvan från 6 till 9 och visst blev det varmare.

kollade starter och drifttid efter 12 timmar.
1 start
11 drifttimmar
1 TS tid (eltillsats)

Den totala TS tiden är 8020 timmar vilket jag tycker är otroligt mycket på ca 20 år.

Gradminuterna står på
80
900

varför driftar har 11 timmar senaste 12 timmarna och dessutom 1 eltillsats ?
Är inte det väldigt mycket ?

jag vill få en inomhustemperatur på ca 19-20 grader och så låg drifttid på el som möjligt

Ja det är mycket el-tillsats tycker jag också men för 20 år sedan så dimensionerande man också mycket lägre än idag så det kan påverka hur mycket tillsatsen blir. Bra att du följer upp timmarna och förbrukningen så det inte är något annat fel.

Vad tar värmepumpen värmen från, mark/berg/vatten/etc?

Vilken effekt är värmepumpen på?

Hur stor är bostaden?

Vad är det för typ av radiatorer, är de "gjorda"/planerade för högtempertursystem eller lågtemperatursystem?

Demmpa Demmpa skrev:
Vad tar värmepumpen värmen från, mark/berg/vatten/etc?

Vilken effekt är värmepumpen på?

Hur stor är bostaden?

Bergvärme
5 kW
128 + biarea lite oklart men uppskattas till 30
Det är enkel panel radiatorer så fattar det som högtemperatur då ?
Edit: ser nu att det sitter några dubbelpanel också.

Vad är det för typ av radiatorer, är de "gjorda"/planerade för högtempertursystem eller lågtemperatursystem?

• Radiator med termostatventil, vitmålad, mot en texturerad vägg, inomhusmiljö, diverse föremål i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Radiator med termostatventil, vit väggfäste, reflekterande kromad detajl, inomhusmiljö, trägolv.
    Skapa konto
När kompressorn har varit igång en stund, vad har du för deltaT på köldbärare respektive värmebärare?

Går den hela tiden behöver du ju inte justera värmekurvan, den kan ju inte mer än köra för fullt. Det kommer sannolikt bara generera mer elpatron.

Lufta även på nippeln ovanpå maskinen, vänster framkant.Det är för den dubbelmantlade beredaren.

MathiasS MathiasS skrev:
När kompressorn har varit igång en stund, vad har du för deltaT på köldbärare respektive värmebärare?

Går den hela tiden behöver du ju inte justera värmekurvan, den kan ju inte mer än köra för fullt. Det kommer sannolikt bara generera mer elpatron.

Lufta även på nippeln ovanpå maskinen, vänster framkant.Det är för den dubbelmantlade beredaren.
ursäkta dumma frågor, men vart läser jag av det ?

luftade beredaren förut och det var en del luft där ja.

A Awes78 skrev:
ursäkta dumma frågor, men vart läser jag av det ?

luftade beredaren förut och det var en del luft där ja.
Du får trycka på "nedåtpil" i displayen så kommer värden fram för Vb (värmebärare = radiatorsidan) och KB in och ut, köldbärare/brine = det som cirkuleras i hålet.

Demmpa Demmpa skrev:
@Awes78 det där ser ut som 60-/70-talsradiatorer, även termostaterna ser ut som originalet.
Det lär tidigare varit el-/oljepanna samt hög framledningstemperatur.
De där fungerar inte lika bra ihop med värmepump.

Om det är enrörssystem så sitter det en förbikoppling på värmerören vid/i golvet likt bilderna i detta inlägg,
[länk]
ok. Hemma hos mig har jag likadana element och där var det ”från början” olja/ved-panna. men vi grävde ner jordvärme 2015.
vi får väldigt fin värme och nästan ingen eltillsats alls. Tror den stod på ca 130timmar på 7 år.

• Vit elementvärmare vid vägg, termostatventil, rör, kaklat golv och panelvägg.
    Skapa konto
I väntan på svar på frågorna ovan......hur är det med ventilerna vid termostaterna på elementen, själva ventilen kan ju fastna så att den lilla piggen som sticker ut mot termostaten inte rör sig. Det borde kollas på alla element.

MathiasS MathiasS skrev:
I väntan på svar på frågorna ovan......hur är det med ventilerna vid termostaterna på elementen, själva ventilen kan ju fastna så att den lilla piggen som sticker ut mot termostaten inte rör sig. Det borde kollas på alla element.
Kollat VB-r ( in värmebärande )
KB-f (in köld) & KB-r (ut köld)

kompressorn har gått en stund.
Lampan för varmvatten & el blinkar och lyckades fånga den vid fototillfället.

• Digital display visar temperaturer: Övre värde 24.54°C, Under värde 48.45°C. Fyra gröna indikatorljus, symboler, knappar.
    Skapa konto
  • Digital termostatvisning med temperatur mellan 20°C och 1-12°C, knappar, symboler, grön bakgrundsbelysning.
    Skapa konto
A Awes78 skrev:
ok. Hemma hos mig har jag likadana element och där var det ”från början” olja/ved-panna. men vi grävde ner jordvärme 2015.
vi får väldigt fin värme och nästan ingen eltillsats alls. Tror den stod på ca 130timmar på 7 år.
När vi skaffade jordvärmen så lär dimensioneringen av värmepumpen vara annorlundare än vad som gjordes för ca 20 år sedan.

2010:
https://www.google.com/url?sa=t&sou...0QFnoECA4QBg&usg=AOvVaw3pOXfE359OIcYnkrGyf0tm

2002:
https://viivilla.se/energi/varmepump_i/dimensionera-varmepumpen-ratt/

Demmpa Demmpa skrev:
När vi skaffade jordvärmen så lär dimensioneringen av värmepumpen vara annorlundare än vad som gjordes för ca 20 år sedan.

2010:
[länk]

2002:
[länk]
hehe ja absolut är det så.

A Awes78 skrev:
Kollat VB-r ( in värmebärande )
KB-f (in köld) & KB-r (ut köld)

kompressorn har gått en stund.
Lampan för varmvatten & el blinkar och lyckades fånga den vid fototillfället.
diffen på Kb är lite liten, man kan prova att sänka farten ett snäpp på cirkulationspumpen för köldbäraren. Det är den pump som sitter lite längre bak. Det är dock inte det som ställer till problem för dig.

för Vb vill vi veta Vb fram och retur samtidigt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.