Hej!
Nyss inflyttat i villa med bergvärme så försöker fortfarande lära mig! Men till mitt problem. Vi har märkt att när vi kör bergvärmen på en lägre temperatur (-2 i konsollen för bergvärmen och rekommenderade kurvan, en Nibe s1255) så får vi ingen värme i 4 av 5 element på övervåningen. På nedervåning blir det värme överallt och fungerar fint.
Jag har försökt felsöka lite själv och luftat elementen, kollat så att ventiler och termostater är helt öppna, etc. och något vi märkte var att när vi ställer bergvärmen på en högre temperatur (t.ex. +1 eller +2 i konsollen) så blir det gott om värme på övervåningen, i alla element. Den temperaturen medför dock att det blir nästan alldeles för varmt på nedervåningen istället och drar onödigt mycket el. Nu när elpriserna är som dom är så tänkte jag se om det går att lösa problemet.
Så för att sammanfatta - kör vi "lagom" värme inställd på bergvärmen så fungerar alla element på nedervåning men 4 av 5 element på övervåningen är helt kalla. Kör vi istället "mycket" värme inställd på bergvärmen så blir det värme i alla element, men onödigt varmt på nedervåningen. Någon som har en idé på vad det kan vara som spökar?
Slänger med en bild på hur elementen som inte blir varma ser ut.
1 365 läst · 20 svar
1k läst
20 svar
Enbart värme i vissa element, men bara vid lägre temperatur - Bergvärme Nibe s1255
-
-
1 dec 2022 10:36 #2
Undrar om inte det där är ett enrörssystem? Kan vara vanskliga att kalibrera vad jag förstått. Sök i forumet på enrörssystem så kan du hitta en del. Notera dock att jag inte är säkerts att det är just ett enrörssystem.
/LOB -
1 dec 2022 10:41 #3
Vid enrörssystemet så ska större delen av vattnet ledas bredvid radiatorn. -
1 dec 2022 10:43 #4
-
1 dec 2022 10:46 #5
Det ser ut som att det har suttit slottsventiler tidigare, som någon har bytt ut till termostatventiler. Vid utbytet så lär det inte ha gjorts någon injustering.
De radiatorer som är varma behöver strypas flödesmässigt.
I följande inlägg finns det flera dokument angående injustering av radiatorkretsen,
https://www.byggahus.se/forum/threads/dra-ner-bergvaermepannans-elfoerbrukning.437257/#post-4508446- Laddar…
-
1 dec 2022 10:52 #6
Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
https://www.byggahus.se/forum/threa...gor-radiatorer-som-inte-blir-varma-mm.253034/
https://www.byggahus.se/forum/threads/ta-bort-radiator-i-enroerssystem.391938/- Laddar…
-
1 dec 2022 10:57 #7
-
2 dec 2022 07:19 #8Redigerat 2 dec 2022 07:24
-
2 dec 2022 07:43 #9
Byt termostaterna till vanliga rattar för fast justering (bannlys sedan den som rör rattarna efter justering
), helst ska det strypas på returen men i äldre system saknas ofta de ventilerna.
Sedan justeras strypning på elementen med rattarna och med ev. justering av hastighet på cirkulationspumpen i bvp (om det går) så att alla elementen blir varma. In och utloppstemperatur mäter du med en IR-termometer så du får ca 5-7 graders differens mellan in och utlopp. Och samtidigt kontrolleras in och ut differens på bvp som optimalt bör ligga på 5-7 grader, Det var snabbinstruktion hur jag gjort med ett hus från -60 och liknande system, men en Thermia Villa pump.
Går inte grundjustering utföras får du ta det vidare och leta orsaken. -
2 dec 2022 08:00 #10
Jag har haft liknande injusteringsproblematik hemma. Se över ifall grundflöde på radiatorventilerna behöver justeras. Då tänker jag att de raditorerna på nedervåningen behöver strypas lite, så att inte allt går genom dessa radiatorer.
Om ni ställt ned bergvärmen så att den levererar för lite effekt, utan att vrida ned temperaturen på termostaterna, så kommer dessa stå med fullt flöde.
Här är en förklarande film på danska:
Se också danfoss instruktion: -
2 dec 2022 08:05 #11
Förenklat:
Steg 1: Injustering av flödet genom alla radiatorer med termostaterna bortplockade.
Steg 2: Justera in centrala reglerenheten så att det blir ”rätt” temperatur i byggnaden och att temperaturen hålla jämn oberoende utetemperaturen. Helst även innegivare inkopplad, samt termostaterna bortplockade.
Steg 3: Montera dit termostaterna, de börjar inte stryps flödet förrän rummet får extra värmetillförsel via extern värmekälla, tex solinstrålning. -
2 dec 2022 08:15 #12
Och ventilerna som satt på elementen och termostaterna hade ingen grundjustering.
Men också olika dimension på rören i värmesystemet.
Med termostater och de började strypa ändrades flödet i värmesystem, så det fungerade inte.
Enkel lösning, några hundralappar för ett antal rattar och problemet löstes, men det är väl 20 år sedanmed råd från värmepumpsforumet.
Redigerat 2 dec 2022 08:21 -
2 dec 2022 08:21 #13
-
2 dec 2022 09:05 #14
Den radiatorventil med termostat som TS har i sitt första inlägg ser ut att vara en ventil med förinställning.
Har radiatorventilen en förinställningsmöjlighet så utnyttjar man givetvis den möjligheten för att justera in flödet.
TS radiatorventil ser ut att vara följande:
och den har förinställning. -
2 dec 2022 10:00 #15
Jag har ju även nyare element och två golvvärmeslingor så omöjligt att gå in på detaljer, varje hus är unikt.