194 914 läst ·
100 svar
195k läst
100 svar
Ni som vill ha bilder på trappbygge!!!
Jag behöver hjälp med trappan till en farstu.
Höjd från backen upp till överkant på trallen är ca 88 cm
Blir höjden då ca 14,5cm och djupet ca 32 -33 cm? 6 st steg?
Hur vet jag vilken vinkel det blir? Eller räknar man ut trappen på nått annat sätt?
När jag ska såga kilarna, blir dom då 14,5-2,8=11,7 höga och 32-33 djupa?
Eller ska jag dra av 1 -2 cm på djupet om jag vill ha lite överhäng?
Trappen blir öppen på sidorna, ska jag göra vangstycken med kilar ( blir 3st) eller ska jag göra dom yttre på nått annat sätt?
Mycket frågor blir det när man är nybörjare
Höjd från backen upp till överkant på trallen är ca 88 cm
Blir höjden då ca 14,5cm och djupet ca 32 -33 cm? 6 st steg?
Hur vet jag vilken vinkel det blir? Eller räknar man ut trappen på nått annat sätt?
När jag ska såga kilarna, blir dom då 14,5-2,8=11,7 höga och 32-33 djupa?
Eller ska jag dra av 1 -2 cm på djupet om jag vill ha lite överhäng?
Trappen blir öppen på sidorna, ska jag göra vangstycken med kilar ( blir 3st) eller ska jag göra dom yttre på nått annat sätt?
Mycket frågor blir det när man är nybörjare
Redigerat:
estwing - ett otroligt snyggt arbete måste jag säga! Jag blir nyfiken på dina vangstycken. Hur tillverkar man egentligen sådana? Klarar man att göra det hemma som amatörsnickrare, eller krävs en hel uppsättning maskiner? Vore väldigt intressant med en steg-för-steg-guide någon gång.
Vangstyckena förmodar jag är tillverkade av limträ eller att de åtminstone på någon plats är limmade? Vilket lim använder man för utomhusbruk?
Vangstyckena förmodar jag är tillverkade av limträ eller att de åtminstone på någon plats är limmade? Vilket lim använder man för utomhusbruk?
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här kommer mitt bidrag till trappgalleriet. De olika etagerna gjorde jag för att trolla bort lite höjd. Golvet i uterummet ligger en dryg meter över marknivån. För att slippa ett räcke utanför skjutdörrarna fick det bli en trappa även på långsidan. Trappan/däcket är byggt i 34x145 trall.