höjd från mark till trallens ovansida, ca 43 cm.

hur skulle du/ni gjort?
Jag kan kapa överhänget, det skall ju ioförsig dit en ändplanka som vi har avhandlat i annan tråd.

• trall-1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • trall-2.jpg
    Skapa konto
  • trall-3.jpg
    Skapa konto
vet ej vad tanken är du vill ha gjort å vill ha det?
berätta lite.
mvh
snickar estwing

Utefter sidan och snedsågningen skall det vara ett trappsteg. Jag antar att ett räcker. Kan jag fästa det i bärlinan så jag slipper stoppa ner något i marken under?

ok...
japp det är inga problem alls....
ett steg räcker...
kanske du får ha en liten platå nedtill.
43 cm e lite högt för 1 steg bara!

mvh
snickar estwing

Tack!!
JAg kapade av trallen lite lagom, klossade cc 60 på befintlig bärlina och drog fast en till regel på det. Så avslutet av trallen blir riktigt bra.
20 cm har jag i innertrappan från steg till steg och någon cm extra gör skillnad märkte jag efter att ha lagt på en planka.
Får se vad jag kommer på för lösning. Hur bred platå behöver jag göra för att det skall funka?
Jag får nog ställa trappan på marken ändå, har massa betongplattor till övers. Räcker det med takpapp mellan stenen och trät?

mvh
Sture

Jag har ungefär samma höjd och jag tänker mig ett trappsteg byggt i 145 eller 170 som ska gå längs hela altanen. Jag vill ha det ganska djupt så att det blir som en platå, funderar på 48cm (4 st. 28x120).

Jag tänkte bygga den med 195 och 28*120 då blir själva steget 22,3 cm.
Djup på själva steget 36 cm, men jag får väl lägganågra plank till som ett försa litet steg eller är det overkill??

Väldigt overkill :-) Kan inte bestämma mig för om jag ska ha 36 eller 48 i stegdjup...

det får bli i ett senare skede i så fall. antingen 36 eller 60. 48 känns för smalt för att funka som platå och för brett för att kännas bra som steg.

hur blev det?

Riktigt bra. återkommer med bild när jag kommer hem om några veckor. grannarna å bekanta tyckte om resultatet.

bygger en likadan trapp på min altan sen. samma princip.

mvh
snickar estwing

..eller nästan färdig.
Jag hade massa halvplattor kvar som jag lade under trappan, 4 cm makadam på markduk hoppas jag skall räcka.
stående 195: or med kortlingar cc 60 skruvat med vinkeljärn vilket var lite pilligt pga utrymmet mellan de främre och bakre regeln. gjorde den längsta delen som en "stege" den andra delen lät jag inre regeln gå hela vägen ut till vänster i bild inan för den yttre regeln för bättre stabilitet, lite meckigare men bra vart det.
Åsikter? vad kunde jag gjort bättre??

De två stående 75: orna eller 70 kanske de är... skall vara till insynsskydd. med det får nog bli i vår.

Tack allhopa för råd och tips i alla möjliga trådar jag har skummat.
//Sture

• altan-1.jpg
    Skapa konto
  • Altan-2.jpg
    Skapa konto
  • Altan-3.jpg
    Skapa konto
  • Altan-4.jpg
    Skapa konto
Redigerat:
  • Gilla
magnuse74 och 1 till
  • Laddar…
måste se för j--ligt ut eller?? ;)

du lyckades bra tycker jag.....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.