1 477 läst ·
9 svar
1k läst
9 svar
Ni som sitter i stadsnät - Hur funkar det?
funkar kalasbra här.. kostade styvt 6000 i inkoppling + 2500, för grävningen... sen betalar jag 100 till nätleverantören + 200 kr till tele2 i månaden. får då 10 mbit i båda riktningarna...
har inte märkt av några driftstörningar, och näten är generellt väldigt överdimensionerade = framtidssäkert. enligt en tekniker används vid maxbelastning 4% av kapaciteten på den "slingan" jag sitter..
är det dessutom en bit utanför "staden" är det helt klart att föredra framför adsl, då teleledningar ofta är av sämre kvalite+ längre sträckor. Se i vilket fall som helst till att dra fram slangen till ditt hus om det gäller nybyggnation..
har inte märkt av några driftstörningar, och näten är generellt väldigt överdimensionerade = framtidssäkert. enligt en tekniker används vid maxbelastning 4% av kapaciteten på den "slingan" jag sitter..
är det dessutom en bit utanför "staden" är det helt klart att föredra framför adsl, då teleledningar ofta är av sämre kvalite+ längre sträckor. Se i vilket fall som helst till att dra fram slangen till ditt hus om det gäller nybyggnation..
Totalt kostade det 16.000 att installera för mig. Det enda jag behövde göra va att gräva från huset till tomtgräns. Av dessa 16.000 så fick jag tillbaka 5.000 på deklarationen.
Annars funkar det klockrent, kör rix telecom ip-telefoni och bredband. 275kr/månaden för 10Mbit (konstigt nog så mäter TP-test högre hastigheter)
/J
Annars funkar det klockrent, kör rix telecom ip-telefoni och bredband. 275kr/månaden för 10Mbit (konstigt nog så mäter TP-test högre hastigheter)
/J
ja det är det.. Stokab har sagt att dom tänker dra fiber till alla fastigheter i stockholm..
Lite info ang dettta...
http://www.stokab.se/templates/NewsPage.aspx?id=386
Innanför Tullarna så har Stokab monopol när det gäller fiber.. ingenannan operatör får dra fiber där..
Lite info ang dettta...
http://www.stokab.se/templates/NewsPage.aspx?id=386
Innanför Tullarna så har Stokab monopol när det gäller fiber.. ingenannan operatör får dra fiber där..
Det är bara att gratulera neiden som fick tillbaka lite för mycket 
Normalt gäller att skattemyndigheten ger dig rätt till att dra hälften av kostnaden ovanför 8000 dock max 5000:-
Dvs neiden borde ha fått hälften av 16000-8000=4000
Detta med reservation för att skatten inte har ändrat reglerna nu i höst
Normalt gäller att skattemyndigheten ger dig rätt till att dra hälften av kostnaden ovanför 8000 dock max 5000:-
Dvs neiden borde ha fått hälften av 16000-8000=4000
Detta med reservation för att skatten inte har ändrat reglerna nu i höst
Klicka här för att svara