20 478 läst ·
76 svar
20k läst
76 svar
Ni som renoverat badrum själva?
R
Roland112
Bannad
· Västra Götaland
· 2 165 inlägg
Roland112
Bannad
- Västra Götaland
- 2 165 inlägg
Vad kallas ett sådant här verktygsom i filmen, för att skrapa bort lim på betong?
https://www.youtube.com/watch?v=A8bXPlH97HA
https://www.youtube.com/watch?v=A8bXPlH97HA
Medlem
· Stockholms
· 1 555 inlägg
Vet inte om den skrapan har något namn. Det finns något liknande men dubbelt så stort som kallas barkspade. Andra använder en vanlig stålspackel. När den skrapar mot betongen blir den samtidigt vässad. Tror att en vanlig svensk skrapa som man drar mot sig funkar minst lika bra.Roland112 skrev:
R
Roland112
Bannad
· Västra Götaland
· 2 165 inlägg
Roland112
Bannad
- Västra Götaland
- 2 165 inlägg
ok stålspackel, men känns som man får mer hävarm med en arm på skrapan?
Då jag ska klä golvet med godkänd folie tänker jag att jag ändå kanske måste spackla golvet för att få de helt slätt? Vad kan jag stryka golvet med för att få det slätt innan man lägger den nya folietapeten på golvet?
Sen undrar jag, på Hornbach visade en kille att man behöver ha just en stålram för att fästa en vägghängd toalett. Vad jag har idag vet jag inte men kanske bara kortlingar? Han visade också att de fanns toaletter som står på golvet men som ansluter i väggen. Men de funkade bara sa han så länge som anslutningen mot mitt avlopp är i samma nivå för vattnet kan ju inte rinna uppåt i avloppet om nu mitt avlopp sitter högre upp på väggen än toalettens.
Då jag ska klä golvet med godkänd folie tänker jag att jag ändå kanske måste spackla golvet för att få de helt slätt? Vad kan jag stryka golvet med för att få det slätt innan man lägger den nya folietapeten på golvet?
Sen undrar jag, på Hornbach visade en kille att man behöver ha just en stålram för att fästa en vägghängd toalett. Vad jag har idag vet jag inte men kanske bara kortlingar? Han visade också att de fanns toaletter som står på golvet men som ansluter i väggen. Men de funkade bara sa han så länge som anslutningen mot mitt avlopp är i samma nivå för vattnet kan ju inte rinna uppåt i avloppet om nu mitt avlopp sitter högre upp på väggen än toalettens.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
R
Roland112
Bannad
· Västra Götaland
· 2 165 inlägg
Roland112
Bannad
- Västra Götaland
- 2 165 inlägg
jag har en undran. Jag har 60cc på reglarna i väggen idag, tänkte lägga till då så att jag får 30cm cc mått mellan reglarna. Därefter 1,5cm plyfa och sen våtrumsgips på detta.
Det jag undrar är, när jag fäster plyfan så fäster jag ju den i reglarna. Men hur är det sedan med gipset, måste den fästas i reglarna också eller räcker det att fästa gipset rakt i plyfan utan att träffa reglarna?!
Det jag undrar är, när jag fäster plyfan så fäster jag ju den i reglarna. Men hur är det sedan med gipset, måste den fästas i reglarna också eller räcker det att fästa gipset rakt i plyfan utan att träffa reglarna?!
Om du tänker lägga OSB eller Plywood bakom gipsen så räcker det gott med 60cc på reglarna. Finns risker med att stoppa in färskt virke tillsammans med gammalt torrt. Väggarna kan lätt bli väldigt buktiga pga olika tork och regeldimensioner som inte alltid är samma. Håller inte med om att du måste skruva gipsen i regeln. Använder du plywood så har du fullt tillräcklig "botten" för skruven. Tänk dock på att sätta kortlingar där du ska skruva upp kommod, duschblandare etc. Ger inte mycket för "säker vattens" installationsvägg. Klart överreklamerad och ger falsk trygghet. Hyr en Flexmaskin och slipa bort limmet innan du flyter golvet. Hör av dig på mail om du vill ha mer råd! [email protected]
R
Roland112
Bannad
· Västra Götaland
· 2 165 inlägg
Roland112
Bannad
- Västra Götaland
- 2 165 inlägg
Hej! Bygger du badrum alltså?perrakakel skrev:Om du tänker lägga OSB eller Plywood bakom gipsen så räcker det gott med 60cc på reglarna. Finns risker med att stoppa in färskt virke tillsammans med gammalt torrt. Väggarna kan lätt bli väldigt buktiga pga olika tork och regeldimensioner som inte alltid är samma. Håller inte med om att du måste skruva gipsen i regeln. Använder du plywood så har du fullt tillräcklig "botten" för skruven. Tänk dock på att sätta kortlingar där du ska skruva upp kommod, duschblandare etc. Ger inte mycket för "säker vattens" installationsvägg. Klart överreklamerad och ger falsk trygghet. Hyr en Flexmaskin och slipa bort limmet innan du flyter golvet. Hör av dig på mail om du vill ha mer råd! [email protected]
Jag tror kravet idag är 45cc mellan reglar men för att underlätta tänkte jag sätta 30cc genom att bara addera på en regel mellan de nuvarande som sitter 60cc?
Kan man likagärna OSB skiva? Det är avsevärt billigare men vad är bäst? Trodde 15mm plyfa var krav?
och 13mm våtrumsgips är väl också kravet?
R
Roland112
Bannad
· Västra Götaland
· 2 165 inlägg
Roland112
Bannad
- Västra Götaland
- 2 165 inlägg
Några klargöranden kring krav på material som jag undrar över, kan ni bekräfta att dessa är OK enligt försäkringsbolagen:
OSB - 15mm.
Våtrumsgips - 13mm.
Vanligt gips - 13mm.
Regel: 45x90mm.
OSB - 15mm.
Våtrumsgips - 13mm.
Vanligt gips - 13mm.
Regel: 45x90mm.
Altlså Roland, du får välja att följa BKR eller GVK:s regelverk. När du väl valt så följer du deras regler till punkt och pricka. Nu är det några år sen jag renoverade mitt badrum men det finns mig veterligen inga krav på vare sig OSB eller plywood bakom gipset.
Det finns något som kallas våtrumsvägg 2013 som specar 15 mm k-plyfa bakom gips. Detta för att kunna skruva upp saker var som helst utan att ha en kortling bakom.
Börja med att välja GVK eller BKR och läs sedan igenom deras regler, det är inga mängder.
Det finns något som kallas våtrumsvägg 2013 som specar 15 mm k-plyfa bakom gips. Detta för att kunna skruva upp saker var som helst utan att ha en kortling bakom.
Börja med att välja GVK eller BKR och läs sedan igenom deras regler, det är inga mängder.
R
Roland112
Bannad
· Västra Götaland
· 2 165 inlägg
Roland112
Bannad
- Västra Götaland
- 2 165 inlägg
men de står såhär på byggmax hemsida:
Konstruktionsplywood P30
En 15 mm konstruktionsplywood som är anpassad till den nya standarden för våtrumsväggar. Hållfasthetsklass P30. Tack vare konstruktionsplywoodens hållfasthet ges möjlighet att göra infästningar i till exempel badrumsvägg utan risk för läckage.
Plywood består av tunna blad av trä vilka lagts i kors och limmats samt värmebehandlat och pressats under högt tryck. Detta ger en formstabil och hållfast skiva.
Konstruktionsplywood används exempelvis bakom gipsskivor i vanliga regelväggar där de gör att man kan skruva upp tyngre saker på den färdiga väggen. Rekommenderas att fästas med spånskiveskruv.
Därav trodde jag det var krav på 15mm och plywood specifikt.
Konstruktionsplywood P30
En 15 mm konstruktionsplywood som är anpassad till den nya standarden för våtrumsväggar. Hållfasthetsklass P30. Tack vare konstruktionsplywoodens hållfasthet ges möjlighet att göra infästningar i till exempel badrumsvägg utan risk för läckage.
Plywood består av tunna blad av trä vilka lagts i kors och limmats samt värmebehandlat och pressats under högt tryck. Detta ger en formstabil och hållfast skiva.
Konstruktionsplywood används exempelvis bakom gipsskivor i vanliga regelväggar där de gör att man kan skruva upp tyngre saker på den färdiga väggen. Rekommenderas att fästas med spånskiveskruv.
Ja tyvärr så har den här installationsväggen från säker vatten blivit nån slags norm. Den är inte bättre än att använda osb. Det du ska tänka på är att alla infästningar skall "bottna" i kosntruktionen, dvs att en plugg ex inte får gå rakt genom väggen. ByggMax har helt sonika saxat det direkt ur skrivelsen om installationsväggen. Från BKRs sida så är den inte mer rätt än något annat! Läs på BKR.se under branschregler så får du se hur man från Kakelbranschen rekommenderar att du ska göra.Roland112 skrev:men de står såhär på byggmax hemsida:
Konstruktionsplywood P30
Allvetare
· Stockholms län
· 822 inlägg
Plugg skall ej användas vid "Våtrumsvägg". Vid uppfästning av saker borrar man genom kaklet, ej genom plywoodskivan, och använder sedan rostfri VVS-skruv.
Våtrumssilikon används för att täta genomföringen.
Se Säker Vattens instruktion.
Våtrumssilikon används för att täta genomföringen.
Se Säker Vattens instruktion.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "VVS-skruv"
VVS-skruv
En VVS-skruv är en skruv som används inom VVS (värme, ventilation och sanitet) för att fästa rör och andra VVS-komponenter. Dessa skruvar är vanligtvis tillverkade av rostfritt stål eller annat korrosionsbeständigt material för att tåla
Läs mer
R
Roland112
Bannad
· Västra Götaland
· 2 165 inlägg
Roland112
Bannad
- Västra Götaland
- 2 165 inlägg
Enligt BKR får man skruva i våtzon 1 så länge man skruvar in i en regel. I våtzon 2 tror jag inte det är samma krav.
Men det är ju bra att jag då kan välja att använda OSB skiva och att den kan vara tex 11mm tjock istället för 15mm. För det finns då egentligen inget krav alls att man måste ha något bakom våtrumsgipset förutom 45cm cc mått mellan reglarna?
Vid handfat och toalett bör man väl dock förbereda några rader med kortlingar mellan reglarna så att det är förberett även för framtiden om man byter toalett eller handfat.
Men det är ju bra att jag då kan välja att använda OSB skiva och att den kan vara tex 11mm tjock istället för 15mm. För det finns då egentligen inget krav alls att man måste ha något bakom våtrumsgipset förutom 45cm cc mått mellan reglarna?
Vid handfat och toalett bör man väl dock förbereda några rader med kortlingar mellan reglarna så att det är förberett även för framtiden om man byter toalett eller handfat.
Redigerat: