Okarlsson Okarlsson skrev:
Din beskrivning ger en väldigt tydlig känsla av avvägningen. Om man likt du kan få en bra heltidslön och jobba 80% (50 lediga arbetsdagar utöver semester) så ska man ju överväga det såklart. Kanske handlar det om hur man värderar tiden på resande fot, fritid eller arbetstid? Känner man att det är fritid, drömmen, känner man att det är arbetstid, helvetet. För mig personligen är ofta första resan till ett ställe spännande. 15e gången i Frankfurt eller London är rena pesten som nästan kräver bedövningsmedel för att bli hanterbar.
Stämmer bra, det är en avvägning och utan dessa dagar hemma hade inte mitt nuvarande jobb vart lika trivsamt.

Vill för det första tacka er alla som har tagit er tid att svara här inne! Era erfarenheter kring resande och tips och råd har betytt mycket för mig! Förstår att ett sådant här jobb inte är för alla, och jag vet inte heller om detta något för mig eftersom jag aldrig testat.

Men då jag fick ett erbjudande från dem, så valde jag att ta erbjudandet! Det är för mig dels ett sätt att komma ifrån mitt nuvarande arbete som jag är väldigt trött på, men framförallt så ser jag detta som en chans för mig att prova på något nytt och spännande som egentligen är helt utanför min ”comfort zone”. Vilket egentligen gjorde valet ännu enklare, eftersom jag vill utvecklas som människa och inte leva i det hamsterhjul och dom ”bekväma” rutiner man har dagarna i ända! Som jag nu gjort dom senaste 12 åren...

Om detta funkar för mig och familjen vet vi inte förns jag har provat! Men jag har mitt fulla stöd hemifrån vilket känns beundransvärt då jag vet att inte alla hade fått det. Så jag får prova och efter ett år får jag utvärdera, och funkar det inte så går jag därifrån en erfarenhet rikare och diverse upplevelser jag troligtvis aldrig hade fått vara med om annars!

Jobbet innebär mycket långväga resor men oftast till olika platser! Ibland några dagar, ibland ett par veckor. Ibland ett par månader utan resor överhuvudtaget.... Jag kommer även ha möjlighet att vara ledig några dagar efter hemkomst om det varit längre resor som kompensation. En extra semestervecka varje år.

Lönen blev väl inte vad jag hade hoppats på, men ändå ett hyggligt lyft mot vad jag har idag.
Men gör inte detta enbart för pengarna som sagt, utan för erfarenheten och den utveckling det kan ge mig som person. Plus att jag tror på produkten, och tycker arbetet som sådant verkar väldigt varierande och intressant!

Så, min första resa bär av i slutet av februari till Kathmandu i Nepal! (y):crysmile::seenoevil:

• Gilla
Dan_Johansson och 10 till
  • Laddar…
Vad behöver de där, snöskyfflar?

Kul att höra! Det är ändå ett roligt företag du hamnat på!

• Gilla
crazytok
  • Laddar…
C crazytok skrev:
Vill för det första tacka er alla som har tagit er tid att svara här inne! Era erfarenheter kring resande och tips och råd har betytt mycket för mig! Förstår att ett sådant här jobb inte är för alla, och jag vet inte heller om detta något för mig eftersom jag aldrig testat.

Men då jag fick ett erbjudande från dem, så valde jag att ta erbjudandet! Det är för mig dels ett sätt att komma ifrån mitt nuvarande arbete som jag är väldigt trött på, men framförallt så ser jag detta som en chans för mig att prova på något nytt och spännande som egentligen är helt utanför min ”comfort zone”. Vilket egentligen gjorde valet ännu enklare, eftersom jag vill utvecklas som människa och inte leva i det hamsterhjul och dom ”bekväma” rutiner man har dagarna i ända! Som jag nu gjort dom senaste 12 åren...

Om detta funkar för mig och familjen vet vi inte förns jag har provat! Men jag har mitt fulla stöd hemifrån vilket känns beundransvärt då jag vet att inte alla hade fått det. Så jag får prova och efter ett år får jag utvärdera, och funkar det inte så går jag därifrån en erfarenhet rikare och diverse upplevelser jag troligtvis aldrig hade fått vara med om annars!

Jobbet innebär mycket långväga resor men oftast till olika platser! Ibland några dagar, ibland ett par veckor. Ibland ett par månader utan resor överhuvudtaget.... Jag kommer även ha möjlighet att vara ledig några dagar efter hemkomst om det varit längre resor som kompensation. En extra semestervecka varje år.

Lönen blev väl inte vad jag hade hoppats på, men ändå ett hyggligt lyft mot vad jag har idag.
Men gör inte detta enbart för pengarna som sagt, utan för erfarenheten och den utveckling det kan ge mig som person. Plus att jag tror på produkten, och tycker arbetet som sådant verkar väldigt varierande och intressant!

Så, min första resa bär av i slutet av februari till Kathmandu i Nepal! (y):crysmile::seenoevil:
Låter som att du fattade det beslutet som var det enda rätta för dig. Grattis! Låter som du kan få uppleva några häftiga ställen man annars inte skulle få se, vilket ju är en större behållning än som en annan som reser mest inom Europa. Man blir nästan lite avis ;)

• Gilla
crazytok
  • Laddar…
Hej, ny här på forumet! Har ”hängt” här ett tag och läst om än det ena, än det andra under hösten när vår köpa (eller bygga)-hus-process har pågått.
Har följt även denna tråden ett tag och slås av att det verkar nästa bara vara män som reser mycket i arbetet (eftersom de flesta refererar till sin fru eller benämner sig som pappa).
Jag är kvinna och har ett resande jobb. Och familj. Och nu snart också ett hus (får tillträde 1 mars).
Jag har i år varit ute på 15 uppdrag. Varje uppdrag är mellan 2-6 dagar beroende på var i världen jag befinner mig. Som längst blev det en vända till Australien i år men de flesta uppdragen har varit inom Europa.
I mitt fall är det således det omvända förhållandet, jag har en man som sköter markservicen hemma när jag är borta och dottern är 18 år och går sista året på gymnasiet och är väldigt självständig.
För 10 år sedan hade jag aldrig kunnat göra detta.
Det blir intressant nu när vi flyttar från hyresrätt i stan till kedjehus i utkanterna av stan (Göteborg). Att vi gör tvärtemot vad de flesta gör i denna fas i livet när barnen nästan är vuxna beror lite på boendesituationen för ungdomar. Så länge dottern kommer att plugga så är det lika bra hon bor kvar hemma och då måste vi ha större, hon kan inte bo i ett ”barnrum” längre och jag orkar inte längre ha kontoret på köksbordet (egen företagare) så därav denna kovändning!
Det blir ett spännande år som kommer, både med jobb men inte minst huset.
Kommer säkert att dyka upp i fler trådar med alla ”dumma” frågor man har som nybliven husägare.

• Gilla
rampante och 4 till
  • Laddar…
Hej, hur har det gått för TS och alla ni andra som har resande jobb?

Inte en resa sen mars...

Inte rest sen covid kom

• Gilla
stinky747
  • Laddar…
Men hotellen verkar sakna mig. I början fick man dubbla poäng, sen tredubbla och femdubbla. Snart får man säkert tiodubbla poängen och går med vinst om man bokar en natt.

Jag hann bara med att besöka Uppsala, Dublin och Philadelphia under 2020 innan Covid kom. Har inte rest sedan slutet på februari. Totalt 10 resdagar under året. Skönt på ett sätt. Lite tråkigt på ett annat.

engs
A anis16 skrev:
Ute och jobbar som vanligt, eller ja, helt som vanligt är det naturligtvis inte.
Men haft minst lika mycket uppdrag som innan, kanske mer tom.

Undviker hotellnätter där jag kan, är det ett endagsjobb jag tidigare skulle åkt och lagt mig på hotell kvällen innan för att vara på plats på morgonen. Startar jag numera ofta (väldigt) tidigt hemifrån stället.

Bokar helst hotell jag vet är stora / luftiga, med trappor som alternativ osv. Hotell jag vet har trånga hissar utan vettiga alternativ, små lobbys etc undviker jag i största möjliga mån. Hittat några väldigt mycket roligare alternativ än lokala stadshotellet på div småorter, som jag kommer fortsätta bo på även när detta är över.

En liten fördel i allt detta är dock att man aldrig behöver vara bekymrad om att det ev. är fullbokat... behöver aldrig lämna brasklapp att jag kommer ”bara jag hittar boende” till kunden. För att sen upptäcka att det är en läkarkonferens i Göteborg och varenda sängplats på 150km omkrets är bokat

Har rest en del inrikes och ett par ggr till Finland och Norge sedan Mars, tappat räkningen på hur många Covid test jag tagit, som mest var det i samband med ett besök i Stavanger där det blev 4st på 6 dagar.

A anis16 skrev:
Hehe, ja inte blev det då som jag hade tänkt mig iaf! Har blivit ett gäng inrikes resor, men utöver det har jag knappt fått resa till jobbet då första halvåret sköttes hemifrån. Så jag har rest mig från sängen in till kontoret mestadels... :crysmile: Ser fram emot nästa år, tror det kommer bli mycket spännande.
Samtidigt har det varit nyttigt för företaget, för vi har blivit tvungna att hitta alternativa vägar för att lösa våra problem vilket kommer vara nyttigt för framtiden.

Men helt ärligt är jag mest glad för att fortfarande ha jobbet i behåll med tanke på situationen och vad det kunde ha inneburit!

• Gilla
yonna
  • Laddar…
Inte en resa sedan jag var till Bryssel i början av mars. Börjar vänja mig nu och tror faktiskt jag ska försöka dra ned på resandet även när det blir möjligt att resa i arbetet igen

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.