Själv sitter jag på flygplatsen i Frankfurt och längtar hem, i skrivande stund. Värt att tänka på är att "5 dagar per månad", nog är ett medelvärde och inte alls så jämt och fint fördelat över tid.

Jag har ungefär 30 resdagar per år (i snitt över de senaste åren), och det är väl OK men trist när det blir hopklumpat och man är iväg på fyra vändor en enda månad.

I likhet med många andra har jag utvecklat en passionerad avsky för flygplatser och (ekonomi-) flygkabiner med åren. Vill *absolut* inte sätta mig i ett flygplan på semestern. Aldrig i livet att jag betalar för något jag nätt och jämt tolererar när jag får betalt för det.

Hotellfrukost gillar jag dock fortfarande!

Ekonomiskt är det en förlust med jobbresor för mig. Traktamente enligt skatteverkets lista täcker inte merkostnaderna på långa vägar. Men jag gillar mitt jobb och mina kunder, och resor är en förutsättning för tjänsten. Restid ersätts i allmänhet inte av min arbetsgivare, om man har en tjänst där resor är ett naturligt inslag.

• Gilla
possum77
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
Jag fick erbjudande att resa inom Sverige.
Men jag tackade nej då. Jag är inte den personen som kan bryta med familj och vänner helt enkelt. Måste träffa de varje vecka =)
Idag hade jag varit mer än 1000% då vi har en ettåring och jag skulle för allt i världen inte byta bort småbarnsåren mot att tjäna mer eller resa mer. Det är det inte värt för mig. Dessutom vill jag inte lägga allt ansvar på sambon.

Det du skall tänka på om du tar det är just precis dina småbarn.
Om du tar det och din fru/sambo går ner i tid för din skull så se för guds skull till att kompensera hennes bortfall av intjänad inkomst.
Det finns gubbar som tjänar multum med penningar och frugan går ner i tid för att gå hemma sen när de blir gamla så sitter käringen i skiten om gubben hittar ny flamma eller dör.
Rkarlsson skrev:
Om du tar det och din fru/sambo går ner i tid för din skull så se för guds skull till att kompensera hennes bortfall av intjänad inkomst.
(y)

• Gilla
rampante
  • Laddar…
Att komma hem efter en jobbresa med en massa roligt nytt upplevt att berätta om tas inte alltid emot så positivt för den andra hälften som fått slita med allt hemma utan upplevelser...
Men som andra sagt - känns jobbet rätt och hela familjen är med på beslutet.... passa på ovh ta chansen.
Bättre att ångra nåt man gjort men fått en erfarenhet än att leva i ovisshet och ångra man inte gjorde nåt

Excel
Ett barn är enkelt, två är inte helt enkelt. Av erfarenhet är resor tufft när barnen är små, dessutom är samlivet inte så lätt att få till. Ta en funderare, kanske du ska vänta till barnen bli lite äldre.

j.f.s
Haha lite humor ändå att jag fick upp denna idag på FB

• Vy över en stad från ett fönster på 10:e våningen med byggnader och träd i solljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
crazytok
  • Laddar…
Lite mer humor i ämnet. Jag går upp före tuppen och landar i Lindesberg efter några timmar, sätter igång och jobbar direkt och får aldrig tid att äta. Vid 7 på kvällen kliver jag in på hotellrummet, sängen ser väldigt inbjudande ut, en lite tupplur innan middag kan väl inte skada. Luren blir lite längre än tänkt så några minuter över 9 kliver jag ut på stan för att äta. Men det jag som Stockholmare inte vet, är att Lindesberg har stängt kl 9 på kvällen, t.o.m bensinstationen har bommat igen, det finns inget öppet att handla nått ätbart på. Hotellreceptionen har också stängt, men snällt nog lämnat skorpor, äpplen och te framme, vilket blir min middag.

Åter till ämnet: Jag skulle inte tveka en sekund att byta jobb om det var just 5 ggr per månad, men inte med en liten på gång.
Sen är vi alla olika, jag provade 2006 att ha ett fast jobb, alltså vara på samma ställe 8 timmar om dagen, sa upp mig efter en månad, det funkade inte för mig som haft ett rörligt jobb i 13 år innan.
Resande jobb i måttlig mängd är kul och inspirerande.

Jag blev just tillfrågad om jag kan åka till Japan i januari och kolla på ett transportemballage. Mycket resa, lite jobb. Själva jobbet bör inte ta mer än en timme. En vecka hemifrån. Låter det spännande?

• Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
mattiasp mattiasp skrev:
Jag blev just tillfrågad om jag kan åka till Japan i januari och kolla på ett transportemballage. Mycket resa, lite jobb. Själva jobbet bör inte ta mer än en timme. En vecka hemifrån. Låter det spännande?
Japan är mycket fint och väl värt en resa! Fick med mig sambon till Tokyo vid en av mina resor, det uppskattades mycket!

Flyg via Finland så blir inte resan så lång.

Br Andreas

mattiasp mattiasp skrev:
Låter som det skulle vara billigare att skicka hit lite emballage istället.. :)

Precis. Gör ett par testtransporter över ett par veckors tid och se om grejerna överlever :)

Nej, inte i det här fallet. Det är ett lite speciellt emballage för transport av speciella produkter. Ibland när vi transporterar den här typen av produkter måste vi chartra ett helt fartyg för att transportera ett emballage i en ISO- container. Det är inte så billigt.

Damn människa, vad skickar ni för grejer? Kärntekniskt restavfall? :)

• Wow
mattiasp
  • Laddar…
L Lane skrev:
Min pappa jobbade borta, från måndag till torsdag och hemma fredag till söndag. Frågar du honom har det säkert varit spännande och givande osv som flera skrivit. Men jag känner fortfarande inte min pappa, han var aldrig med på fotbollsträningar/matcher, när något hände i skolan och vardagen. Än idag, 20-30 år senare är det alltid mammas mobil jag ringer (de är forfarande gifta).
Nu är 5 dagar i månaden inte samma som 4 dagar i veckan och vill du och ni är överens i familjen så absolut.
Hade innan barnen ett jobb där jag reste i den utsträckningen. Det jag upplevde var att jag var så less på att resa så när jag var ledig ville jag inte åka någonstans. Så jag och min sambo har nästan aldrig rest. Så här i efterhand hade jag nog hellre sett mer och haft fler gemensamma minnen tillsammans med honom. Men det är olika beroende på hur man är.
Exakt så. Jag missar allt som har med träning, skola osv att göra som händer på vardagarna. Frun får ta allt sådant. Barnen är uppvuxna med det och har aldrig nämnt något. Tror knappast det är skadligt på något sätt mer än för mig själv som missat mycket av deras uppväxt givetvis. Men jag älskar mitt jobb och kommer aldrig byta! OM min inte kräver det! Hon bestämmer!

mattiasp mattiasp skrev:
Nej, inte i det här fallet. Det är ett lite speciellt emballage för transport av speciella produkter. Ibland när vi transporterar den här typen av produkter måste vi chartra ett helt fartyg för att transportera ett emballage i en ISO- container. Det är inte så billigt.
OT, men har du inte varit i Japan så rekommenderar jag absolut att åka. Nu va jag där på semester, men exempelvis Tokyo är en sån där stad som jag tror man får en lika bra bild av oavsett om man är där i jobb eller semester. Fantastisk mat, vänligt folk, lätt att ta sig runt.

G Ganescha skrev:
Exakt så. Jag missar allt som har med träning, skola osv att göra som händer på vardagarna. Frun får ta allt sådant. Barnen är uppvuxna med det och har aldrig nämnt något. Tror knappast det är skadligt på något sätt mer än för mig själv som missat mycket av deras uppväxt givetvis. Men jag älskar mitt jobb och kommer aldrig byta! OM min inte kräver det! Hon bestämmer!
Att säga att barn klarar sig med en förälder (vilket såklart är sant) är en sak, men är det vad som är bäst för dem? Sedan vill jag slå ett slag för att faktiskt uppleva lite på hemmaplan också. Man kan ha jobb där man träffar andra människor, t.o.m. från andra kulturer, och med många olika bakgrunder i de flesta större svenska städer. Som konsult i Stockholm får jag nya intryck och träffar nya människor varje dag. Så man behöver inte lida ensam på hotell för att få nya intryck. Res med familjen istället!

• Gilla
Pytt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.