5 347 läst ·
2 svar
5k läst
2 svar
Ni som har provat Floetrol
Ni som har provat Floetrol, troligen för att tunna ut färgen för sprutning. Tänkte fråga om ni även har provat att penselmåla med Floetrol inblandat i färgen, märkte ni någon skillnad? Flöt det ut som oljefärg? Är det värt pengarna?
Floetrol används inte för att tunna ut färgen. Det är en s.k. retarder, som gör att färgen torkar långsammare. Det leder till att filmen hinner jämna ut sig bättre innan den torkar. Jag har med framgång använt 10 % Floetrol till vanlig vattenburen lackfärg utan annan spädning. Viskositeten påverkas endast marginellt av Floetrolen. Jag skulle tro att det fungerar lika bra vid penselmålning. Å andra sidan är det nu ganska hög luftfuktighet, vilket borde ha samma effekt som att tillsätta Floetrol, dvs att det torkar långsammare.
Klicka här för att svara