Jag limmade ca 110 kvm massiv stavparkett i fiskbensmönster för några år sedan. Körde med bona R850. Jag tycker det fungerade toppen. Det är inget hugg alls i limmet vilket gör att allt glider runt tills limmet har torkat. Så tror jag att det är för alla lim till detta syfte.X xLnT skrev:
Knepet är att limma en början och låta den torka innan man fortsätter. Tar några timmar. När man lägger fiskben gör man en så kallad startplog. I erat fall skulle jag gissa att det är vinnande att lägga en eller två rader, se till att dessa ligger perfekt, och sedan låta det torka innan ni kör vidare.
Ok, vårt val föll på Wakol MS 290 med en B13 limspridare.N nybyggarn3 skrev:Jag limmade ca 110 kvm massiv stavparkett i fiskbensmönster för några år sedan. Körde med bona R850. Jag tycker det fungerade toppen. Det är inget hugg alls i limmet vilket gör att allt glider runt tills limmet har torkat. Så tror jag att det är för alla lim till detta syfte.
Knepet är att limma en början och låta den torka innan man fortsätter. Tar några timmar. När man lägger fiskben gör man en så kallad startplog. I erat fall skulle jag gissa att det är vinnande att lägga en eller två rader, se till att dessa ligger perfekt, och sedan låta det torka innan ni kör vidare.
Vi beslöt att spika panelen i taket först så inte börjat lägga golvet än.
Har 230kvm att spika och sen limma lika mycket golv
Det blir säkert toppen. Förbered och planerar noga inan ni börjar limma och lägg inte ut för brett. Stressen som infinner sig när utlagt lim börjar klumpa sig för att det gått för lång tid ska inte underskattatas.X xLnT skrev:
Lycka till och glöm inte att återkomma med resultatet
Tänkte snörslå var tredje rad (27 och 32cm breda) så man har lite koll och kan dra ut rätt mängd lim.N nybyggarn3 skrev:
Jag skulle säga att det är beroende på resultatet jag kommer återkomma eller inte
Produkter som diskuteras: "snörslå"
Snörslå & krita
Snörslå och krita är verktyg som ofta används i byggindustrin för att mäta och markera långa, raka linjer över stora ytor. Med hjälp av en sträng, kallad en linje eller snörslå, som är täckt med krita, kan du skapa en rak, synlig linje
Läs mer
Låter som en plan. Går även fint att skrapa bort överflödigt lim med en Japans spackel eller liknande, om du skulle råka limma för långt och inte vill fortsätta. Innan limmet torkat alltså.X xLnT skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden