Vilket lim har ni använt?

Vi ska snart limma våra breda grantiljor (krysslimmade) mot vårt slipade betonggolv.
Men det finns en jäkla massa att välja på.
Så ni som har gjort detta, vilket lim valde ni och blev ni nöjda?

X xLnT skrev:
Vilket lim har ni använt?

Vi ska snart limma våra breda grantiljor (krysslimmade) mot vårt slipade betonggolv.
Men det finns en jäkla massa att välja på.
Så ni som har gjort detta, vilket lim valde ni och blev ni nöjda?
Jag limmade ca 110 kvm massiv stavparkett i fiskbensmönster för några år sedan. Körde med bona R850. Jag tycker det fungerade toppen. Det är inget hugg alls i limmet vilket gör att allt glider runt tills limmet har torkat. Så tror jag att det är för alla lim till detta syfte.

Knepet är att limma en början och låta den torka innan man fortsätter. Tar några timmar. När man lägger fiskben gör man en så kallad startplog. I erat fall skulle jag gissa att det är vinnande att lägga en eller två rader, se till att dessa ligger perfekt, och sedan låta det torka innan ni kör vidare.

N nybyggarn3 skrev:
Jag limmade ca 110 kvm massiv stavparkett i fiskbensmönster för några år sedan. Körde med bona R850. Jag tycker det fungerade toppen. Det är inget hugg alls i limmet vilket gör att allt glider runt tills limmet har torkat. Så tror jag att det är för alla lim till detta syfte.

Knepet är att limma en början och låta den torka innan man fortsätter. Tar några timmar. När man lägger fiskben gör man en så kallad startplog. I erat fall skulle jag gissa att det är vinnande att lägga en eller två rader, se till att dessa ligger perfekt, och sedan låta det torka innan ni kör vidare.
Ok, vårt val föll på Wakol MS 290 med en B13 limspridare.
Vi beslöt att spika panelen i taket först så inte börjat lägga golvet än.
Har 230kvm att spika och sen limma lika mycket golv :)

X xLnT skrev:
Ok, vårt val föll på Wakol MS 290 med en B13 limspridare.
Vi beslöt att spika panelen i taket först så inte börjat lägga golvet än.
Har 230kvm att spika och sen limma lika mycket golv :)
Det blir säkert toppen. Förbered och planerar noga inan ni börjar limma och lägg inte ut för brett. Stressen som infinner sig när utlagt lim börjar klumpa sig för att det gått för lång tid ska inte underskattatas.
Lycka till och glöm inte att återkomma med resultatet:)

N nybyggarn3 skrev:
Det blir säkert toppen. Förbered och planerar noga inan ni börjar limma och lägg inte ut för brett. Stressen som infinner sig när utlagt lim börjar klumpa sig för att det gått för lång tid ska inte underskattatas.
Lycka till och glöm inte att återkomma med resultatet:)
Tänkte snörslå var tredje rad (27 och 32cm breda) så man har lite koll och kan dra ut rätt mängd lim.
Jag skulle säga att det är beroende på resultatet jag kommer återkomma eller inte ;)

• Gilla
Fadai
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Tänkte snörslå var tredje rad (27 och 32cm breda) så man har lite koll och kan dra ut rätt mängd lim.
Jag skulle säga att det är beroende på resultatet jag kommer återkomma eller inte ;)
Låter som en plan. Går även fint att skrapa bort överflödigt lim med en Japans spackel eller liknande, om du skulle råka limma för långt och inte vill fortsätta. Innan limmet torkat alltså.

X xLnT skrev:
Hej! Får man se ett resultat?

E Ekliptikan skrev:
Hej! Får man se ett resultat?
Kommer här:
Nylagt ljust trägolv längs en tegelvägg i en korridor, flytande lagt över 25 meter enligt beskrivningen i inlägget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det gick bra att lägga golvet och har hållt sig väldigt bra, inte ändrat sig något öht. Då la vi ändå flytande 25m långt.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.