311 596 läst ·
1 070 svar
312k läst
1,1k svar
Ni som använder Tibber!
Kan också gärna ta en inbjudan, först till kvarn i PM 
Anledningen till att jag beställt en Ngenic är för att jag är ute efter en "färdig" lösning som inte tar så mycket tid. Har tittat på den för flera år sedan också, men kunde inte motivera kostnaden med de priser som var då. Men nu bör det potentiellt också kunna bli en rejäl besparing.S super70 skrev:
Jag är mjukvaruutvecklare, så jag vet att jag kan själv. Men jag vet också hur mycket tid jag potentiellt kan bränna på detta. (Börjar redan ramla ned i kaninhålet märker jag.)
I början tror jag att Ngenic körde väderprognos, men när jag (för flera år sedan) frågade supporten om detta så var svaret att "det inte behövdes". Det _kan_ ligga en poäng i detta. Om vi undantar just solinstrålning så är det ju två förlopp man måste hålla koll på:
1. Om det blir kallare ute - hur snabbt blir det kallare inne?
2. Om man värmer på med värmepumpen - hur snabbt blir det varmare inne?
"Stegsvar" kallas det nog, när det gäller hur system reagerar på signaler.
Håller tummarna för att den fixar till bättre temperatur i vårt hus. Vi har problemet att värmepumpen värmer på på natten när det är kallt och den värmen kommer sedan på dagen när det är varmt ute (pga trög golvvärme). Nu är det löst genom att värmekurvan är nedskruvad så att den inte värmer på så mycket på natten. Nackdelen är att det kan bli lite kyligt de dagar det inte blir så varmt på dagen. Idag är faktiskt första dagen för säsongen jag fick lov att tända en brasa för att hjälpa till lite...
Ngenic är nog en bra produkt för dom flesta,dock styr den ju inte vvb.D d95andek skrev:Anledningen till att jag beställt en Ngenic är för att jag är ute efter en "färdig" lösning som inte tar så mycket tid. Har tittat på den för flera år sedan också, men kunde inte motivera kostnaden med de priser som var då. Men nu bör det potentiellt också kunna bli en rejäl besparing.
Jag är mjukvaruutvecklare, så jag vet att jag kan själv. Men jag vet också hur mycket tid jag potentiellt kan bränna på detta. (Börjar redan ramla ned i kaninhålet märker jag.)
I början tror jag att Ngenic körde väderprognos, men när jag (för flera år sedan) frågade supporten om detta så var svaret att "det inte behövdes". Det _kan_ ligga en poäng i detta. Om vi undantar just solinstrålning så är det ju två förlopp man måste hålla koll på:
1. Om det blir kallare ute - hur snabbt blir det kallare inne?
2. Om man värmer på med värmepumpen - hur snabbt blir det varmare inne?
"Stegsvar" kallas det nog, när det gäller hur system reagerar på signaler.
Håller tummarna för att den fixar till bättre temperatur i vårt hus. Vi har problemet att värmepumpen värmer på på natten när det är kallt och den värmen kommer sedan på dagen när det är varmt ute (pga trög golvvärme). Nu är det löst genom att värmekurvan är nedskruvad så att den inte värmer på så mycket på natten. Nackdelen är att det kan bli lite kyligt de dagar det inte blir så varmt på dagen. Idag är faktiskt första dagen för säsongen jag fick lov att tända en brasa för att hjälpa till lite...
Borde inte vara så svårt å ta fram en produkt som styr både värme och vvb, man kanske ska säga upp sig å fixa en sån...
Någon som lyckats beställa elavtal med Tibber denna veckan? Har testat ett antal gånger från app (2 olika mobiler) och web. Efter BankID autorisering får jag ett fel; "Något gick snett. kontakta oss..." - men dom verkar ha för mycket att göra i kundtjänst, får inga svar iaf. 
Inga problem att använda bankID till andra saker - mobilbank t.ex.
Är det du och ingen annan som står på nuvarande avtal, har du kollat så det inte har någon bindningstid?JesperKn skrev:
Någon som lyckats beställa elavtal med Tibber denna veckan? Har testat ett antal gånger från app (2 olika mobiler) och web. Efter BankID autorisering får jag ett fel; "Något gick snett. kontakta oss..." - men dom verkar ha för mycket att göra i kundtjänst, får inga svar iaf.
Japp, står på nuvarande avtal - och klickade i att Tibber ska kolla med nuvarande bolag för bindingstid, även om jag avtal utan bindingstid.P benjibk skrev:
Undrar om någon har kommit igenom processen nu i vecka 35?
EDIT: Nu lyckades maken göra det vid an välja "Min partner står på nuvarande avtal" - utan att jag fick medelande om att bekräfta, och inget bankID behövdes. Mycket märklig proces. Får se vad som händer nu då.
Redigerat:
T tunellm skrev:
Kom nyss igång med Puls: Den visar negativt värde om solcellerna skickar ut el på nätet. Men visar även liten sammanställning av dagens högsta/lägsta förbrukning, inkännande pengar, förbrukning idag, kostnad idag.Allan J skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Min Tibberkod är från början av 2019 så den funkar för alla som som blivit kunder efter det, man måste använda en refkod för att få bonus.P pjk11 skrev:
Skicka PM om du vill ha en kod
Är det någon som lyckats byta till månadsmedelpris efter att ha använt timpris (exempelvis Tibber)?
Jag hade timpris förra hösten men det passade inte oss. Jag har dock inte lyckats få tillbaka månadsmedelpris ännu trots byte av elleverantör två gånger.. några tips?
Jag hade timpris förra hösten men det passade inte oss. Jag har dock inte lyckats få tillbaka månadsmedelpris ännu trots byte av elleverantör två gånger.. några tips?
Jag svarar mig själv.S StevieGee skrev:
Efter ca 4h i telefonkö idag så har jag svaren.
Vissa elbolag, däribland Vattenfall (min leverantör) ger dig automatisk timmätning om man har timmätning på elmätaren. De vägrade att ge mig månadsmätning/schablon trots att det var det jag tecknat via Elskling.
För att få tillbaka månadsmätning måste man ställa om mätaren. Detta gör din nätägare. Min nätägare Ellevio gjorde detta kostnadsfritt inom 7 dagar..