hoffret hoffret skrev:
Nån som kör Pulse tillsammans med solceller? Hur funkar det? Ballar den ur helt eller visar den negativ konsumtion när jag säljer el?
Den visar negativa värden.
Det verkar komma en ny uppdatering också så man kan se 5min, 1 timma och 24h bakåt i tid.
Har det på surfplattan, men inte på telefonen.

Vet inte hur det är med Pulse men Watty tar riktningen när den startar som positiv så efter ett avbrott måste jag vänta tills solcellerna inte producerar innan jag kopplar in Wattyn, annars blir min produktion konsumtion i appen :sweat:

Det rättas ju dock till när elnätsbolaget rapporterar in sina siffror men man fick hicka första gången man såg det.

D dannan skrev:
Den visar negativa värden.
Det verkar komma en ny uppdatering också så man kan se 5min, 1 timma och 24h bakåt i tid.
Har det på surfplattan, men inte på telefonen.
Ok tack för svar, då beställer jag en sån rackare!

Allan J Allan J skrev:
Hoppas på att kunna svara på det om några dagar då HAN porten blivit aktiverad… ska bli intressant…

Vill få igång Puls:en främst för att se om elförbrukning sticker iväg på ett galet sätt fel tid på dygnet. I mitt fall skulle det kunna var elpatron i pelletspannan 9kW… inte så kul en dag med 15-20 kr /kW
Ja det är ju intressant att se helt klart.. min HAN-port aktiverades på 5 min efter ett mail till elbolaget bara:)

Hej, om någon satt på en inbjudningslänk till Tibber så hade det varit mycket uppskattat!
mvh

• Gilla
fidde/blge
  • Laddar…
PM

R Ragha skrev:
Jag kör med Telldus och NEXA potentialfri brytare WMR-3000 som växlar mellan IVTs egen NTC och 4,7k för utetemp (24 grader) och 1k för VVB (64 grader). Pump och elpatron stannar snällt när de externa motstånden kopplas in.
Mycket intressant! Tack för grävandet.
Jag har en IVT 695 där jag tänkte ta värmen med en Ngenic Tune, men har grubblat på VVB och det här är ju en lösning! Det verkar vara samma logik och mätare.
Ett komplement skulle ju kunna vara att köra med en 3:e resistans som triggar igång uppvärmning av VVB mot slutet av en (billig) natt så att det står sig över dagen. Men då kanske man måste följa den ordinarie givaren så att det inte blir för varmt...

Men en sak jag funderar över är vad som händer på dagen med din styrning om den får för sig att göra en "legionellauppvärmning". Då kommer den väl tycka att det aldrig blir varmt och bara gasa på?

D d95andek skrev:
Mycket intressant! Tack för grävandet.
Jag har en IVT 695 där jag tänkte ta värmen med en Ngenic Tune, men har grubblat på VVB och det här är ju en lösning! Det verkar vara samma logik och mätare.
Ett komplement skulle ju kunna vara att köra med en 3:e resistans som triggar igång uppvärmning av VVB mot slutet av en (billig) natt så att det står sig över dagen. Men då kanske man måste följa den ordinarie givaren så att det inte blir för varmt...

Men en sak jag funderar över är vad som händer på dagen med din styrning om den får för sig att göra en "legionellauppvärmning". Då kommer den väl tycka att det aldrig blir varmt och bara gasa på?
Schematisk bild av koppling för värmepump med extra givare, ute givare och relä kontakt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kör du med en ntc givare för 4kr så följer temperaturen ned fast med en förskjutning på x grader.
Legionella får man lösa manuellt eller slå av relät om man vet vilken tid den kör

S super70 skrev:
Kör du med en ntc givare för 4kr så följer temperaturen ned fast med en förskjutning på x grader.
Legionella får man lösa manuellt eller slå av relät om man vet vilken tid den kör
Jag tolkar det där är väl en alternativ (billig) lösning istället för Ngenic Tune? Vi har redan idag en svajig temperatur inne, så vi vill nog stabilisera med deras innegivare.

D d95andek skrev:
Jag tolkar det där är väl en alternativ (billig) lösning istället för Ngenic Tune? Vi har redan idag en svajig temperatur inne, så vi vill nog stabilisera med deras innegivare.
Fast det jag styr på är innegivare, lösningen gjorde jag först för att få gjämn innetemp,elprisstryrningen styr vilket börvärde jinnegivaren skall ha å kom till pga timpris.
Anledningen till att jag inte köpte ngenic var att dom inte kör väderprognosstyrning som jag då ville ha pga söderläge på huset sol=jättevarmt

J
S super70 skrev:
Har du två NTC givare?
Jag läser så många olika lösningar. Har fastnat för detta med en enkel potentialfri kontakt som får "koppla om". Jag har tänkt innegivaren dock.

J JohanLun skrev:
Har du två NTC givare?
Jag läser så många olika lösningar. Har fastnat för detta med en enkel potentialfri kontakt som får "koppla om". Jag har tänkt innegivaren dock.
J JohanLun skrev:
Har du två NTC givare?
Japp jag har en extra ntc givare inkopplad parallellt med utegivaren,när den kopplas in luras vp att det är varmare ute än vad det är och sänker framledningen på värmen, givaren kopplas in beroende på innetempen.
Styr även vvb likadant fast då parallellkopplat med vvb givaren och kopplas in när det är dom x billigaste timmarna på dygnet

J JohanLun skrev:
Har du två NTC givare?
Går säkert lika bra å koppla in på innegivaren om vp har en innegivare av ntc typ,då lurar du ju vp att det är varmare inne än det är

Stort tack för PM :)

• Gilla
super70 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.