BirgitS
L least skrev:
Jämfört med klassiska ljuskällor, så är totalvinsten så stor att denna tomgångsförlusten är försumbar.
Så här är det alltid, när man optimerar/sänker förbrukningen, flyttas fokus till nästa förbrukare när den största "boven" är åtgärdad.
Tyvärr så stiger kostnaden för åtgärden när man jagar de sista procenten.
Att inte använda smart belysning utan vanlig LED är ju faktiskt både billigare och energisnålare så det resonemanget stämmer ju inte riktigt i det här fallet.

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Att inte använda smart belysning utan vanlig LED är ju faktiskt både billigare och energisnålare så det resonemanget stämmer ju inte riktigt i det här fallet.
Vanlig led har inte funktionen som Ikea Trådfri erbjuder? Så det är inte samma sak...

H
Jag kör Hue systemet (Zigbee) men har några vanliga lampor som behöver dimmer funktionalitet.

1) LED-lampor i fönstret är kopplad med stickkontakt men jag vill komma åt dimmerfunktionalitet med en "vanlig" knapp/ratt på väggen och inte en sladdimmer. Jag har försökt hitta en Zigbee Smart Plug med dimmer men hittar inget. Några tips på hur man löser det på ett enkelt och bra sätt?

2) En takkrona som har G9 LED som jag vill kunna dimma; denna skulle ev. kunna köras på traditionellt vis, men då en Plejd kostar i princip lika mycket som en vanlig dimmer så känns det ju onödigt. Egentligen skulle jag vilja fortsätta med Zigbee, är det någon som provat de inbyggnadsbara reläerna från Sunricher eller Ubisys (och om de funkar med Hue Bridge)? Dom är ju dubbla priset till en Plejd, men kanske värt det?

H hrt skrev:
Jag kör Hue systemet (Zigbee) men har några vanliga lampor som behöver dimmer funktionalitet.

1) LED-lampor i fönstret är kopplad med stickkontakt men jag vill komma åt dimmerfunktionalitet med en "vanlig" knapp/ratt på väggen och inte en sladdimmer. Jag har försökt hitta en Zigbee Smart Plug med dimmer men hittar inget. Några tips på hur man löser det på ett enkelt och bra sätt?

2) En takkrona som har G9 LED som jag vill kunna dimma; denna skulle ev. kunna köras på traditionellt vis, men då en Plejd kostar i princip lika mycket som en vanlig dimmer så känns det ju onödigt. Egentligen skulle jag vilja fortsätta med Zigbee, är det någon som provat de inbyggnadsbara reläerna från Sunricher eller Ubisys (och om de funkar med Hue Bridge)? Dom är ju dubbla priset till en Plejd, men kanske värt det?
1) en stor tillverkare kommer innom snar framtid stödja funktionen du beskriver och knyta ihop flea kommunikations protokoll,
det kommer inte vara billigt. zigbee är ett öppet protokoll men då du troligen vill samköra med Hue kan det bli problem.
detta då tillverkarna kan och troligen gör så att en viss kod måste sändas med signalen så kommer det inte vara plug and play.
sett folk som lurar Hue genom att tala om att man är en Hue produkt. detta kräver en del kunskap.
.
2) kolla manualen vad dom stödjer. läs 1 för en grov uppfattning.

FEFFUS

Jag skulle vilja kunna göra som du att kunna ställa astro samt tid.
Har du aktiverat alt med 69 kr Hue Essential appen för att få till gång till alla scheman eller hur har du gjort?

FEFFUS svar:
Jag kör Philips Hue och Ikea trådfri i samma system (Philips Hue hub som styrsystem).
Detta funkar kanon och går antingen via Philips Hue appen att ställa astrourfunktion väldigt smidigt.
Själv kör jag dock en app som heter Hue Essentials och som gör just dessa funktioner ännu enklare att ställa in, där hemmet tänds upp på kvällen (eller dimmar upp till rätt belysning till och med) samt stänger av det mot natten för att tända upp det till morgonen igen.

Däremot så vet jag inte, hade du tänkt att sätta dessa lampor utomhus så vet jag inte om de håller för det. Tror Philips har Hue lampor för just utomhus, det skulle ju funka.

Super nöjd med systemet, har 15 lampor totalt i huset och det funkar kanon.

Hej!
Jag bygger om min källare och tänkte köpa Philips Hue och inte ha några strömbrytare på väggarna.
I vardagsrummet skulle jag dock vilja ha en lampa där man inte vill sätta i huelampor. Kan man göra på något vis så att man kan styra en "vanlig" lampa?

BirgitS
Inte med Philips Hue utan då behöver du något annat system.

• Gilla
Catharina_i_stan
  • Laddar…
Tack! Det finns inget som är kompatibelt alltså?

J
Det finns system som är helt utan hub, och som du kopplar direkt till Google home tex, via wifi. Då kan du köpa billigare enheter, antingen smarta uttag, socklar eller smarta switchar inne i en dosa. Sök på smartlife eller tuya. Funkar fantastiskt smidigt och du kan även köpa kompatibla strömbrytare som sätts i en dosa på väggen med om du inte vill använda app. Blir billigare än Hue och du låser inte fast dig i ett system. Finns tusentals produkter knutna till smartlife och allt går att styra direkt i Google home. Jag handlar mycket från Amazon Tyskland. Billigt snabbt och bra men även svenska handlare har grejer.

https://www.webhallen.com/se/category/16128-Tuya-Smart-Home?page=1
I vardagsrummet kan du tex sätta en sån här
https://www.amazon.de/dp/B07Z8YNSJ1/ref=cm_sw_r_other_apa_i_d.aVEbRP95YJH
Det som är bra med smarta brytare och dimrar är att de funkar både online via app och även på gammaldags vis.

Redigerat:
BirgitS
Catharina_i_stan Catharina_i_stan skrev:
Jag bygger om min källare och tänkte köpa Philips Hue och inte ha några strömbrytare på väggarna.
Menar du att du ska fjärrkontrollerna liggande någon annanstans eller menar du att du bara ska kunna styra med mobilerna?
Det senare är ju inte så praktiskt om man har gäster eller barn som kan behöva tända/släcka någonstans.

Sen är det ju skönt att ha strömbrytarna så man slipper slå av säkringen när något ska göras i takdosan, t.ex. byte av lampa som är fast installerad i stället för att ha en kontakt.

BirgitS BirgitS skrev:
Menar du att du ska fjärrkontrollerna liggande någon annanstans eller menar du att du bara ska kunna styra med mobilerna?
Det senare är ju inte så praktiskt om man har gäster eller barn som kan behöva tända/släcka någonstans.
+1 på den.

När det börjar brinna, när man hör vattnet spruta eller när man hör någon kräkas i mörkret är det också bra att kunna tända snabbt med en knapp som man vet var den är.

J
Nyfniken Nyfniken skrev:
+1 på den.

När det börjar brinna, när man hör vattnet spruta eller när man hör någon kräkas i mörkret är det också bra att kunna tända snabbt med en knapp som man vet var den är.
Haha sånt får man prioritera bort!
Nä då men oftast funkar det som vanligt med även smarta brytare. Försöker övertala min bättre hälft fortfarande att detta är bättre. Löste det hela ändå genom att sätta in denna
bakom en vanlig fysisk brytare från Eljo. När den får en signal så tänder den alla smarta lampor. Och släcker också.
BeauFlw WiFi Smart Light Switch DIY Breaker Module Smart Life/Tuya APP Remote Control Work with Alexa Echo Google Home https://www.amazon.de/dp/B07ZFK77K7/ref=cm_sw_r_em_apa_i_0jbVEbKVG88QY

H
Nyfniken Nyfniken skrev:
+1 på den.

Om man använder Philips Hue så lär (bör) man också ha deras fysiska brytare (istället för vanliga brytare). Jag håller med om att enbart använda telefonen är inte smidigt.

Q
Catharina_i_stan Catharina_i_stan skrev:
Tack! Det finns inget som är kompatibelt alltså?
Jo, det funkar utmärkt. Jag kör Hue hemma kombinerat med vanliga lampor i de armaturer där Hue ljuskällor inte passar av estetiska eller utrymmesskäl.

Vad du ska använda beror lite på hur du vill använda den och hur anslutning av lampan ser ut.

Är det en vanlig stickpropp kan du använda en smart plugg. Den kan slå av och på lampan och styrs som vilken Hue lampa som helst i appen.

Är det en fast installation så kan du installera en smart brytare direkt i eldosan, den styrs då också som en vanlig lampa i appen.

De lampor du faktiskt vill ha en fysisk strömbrytare till kan du köra med batterilösa/sladdlösa brytare från Hue systemet eller med vanliga brytare med en infälld kontroller bakom i eldosan.

Det är alltså inga som helst problem att köra med Hue för hela din källare.

• Gilla
Catharina_i_stan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.