Vad gör den fixturen för nytta egentligen?

imported_Benno imported_Benno skrev:
Man sätter förstås en fixtur bakom väggen.
[länk]
Det kan man göra om man vill. Nu uppfattade jag frågan om hur man gör om man sätter stolen direkt i reglarna.

Personligen är jag inte speciellt förtjust i fixturer till den här typen av wc.
Jag skulle ha kört reglar.
Men vill man annat borde nedanstående passa.
”Vid behov av väggförstärkning finns som tillval Ifö WC-fixtur. Ifö-nr. 98910 RSK-nr. 792 50 91”

O Olf Oggler skrev:
Vad gör den fixturen för nytta egentligen?
Den ställer till det om du frågar mig.:rofl:

O Olf Oggler skrev:
Här känns det ju som att det finns en potentiell nackdel jämfört med fixturtoastolar. En sådan där vägghängt som ska fästas i regeln kräver ju att väggen är byggd specifikt efter en viss toastol. Om man måste byta den så är det alltså risk att man måste bygga om hela väggen. Eller är det väl standardiserat gränssnitt på infästningen?
finns rot varianter vägghängd wc rot - Sök på Google

K
Man kan ju byta bara själva stolen om man tycker att den börjar bli sliten.

T tergo skrev:
finns rot varianter vägghängd wc rot - Sök på Google
Det är en rotvariant det snackas om nämligen:
Toalettstol Ifö
Sign 6894 ROT

O Olf Oggler skrev:
Sedär ja. Tusen tack Den där är ju inte så förfärligt lång heller. 660 från vägg. Det är ju acceptabelt.

Men frågan är. Vad vinner man egentigen med en sådan stol jämfört med en som står på golvet. Städbarheten måste ju skilja marginellt. Eller? Och det ställer en hel del krav på väggkostruktionen. En fördel kanske är att man slipper det där synliga röret som det brukar vara på golvstolar med P-lås.
Jag har 2 sådana stolar hemma hos mig. I båda badrummet, har haft dem sen 2011 och 2012. Jag är mycket nöjd.

Jag byggde båda väggarna för att det skulle passa med stolen. Förutom rejält med trä där fästpunkterna är behöver du en riktigt styv konstruktion längst ned då det blir ett väldigt tryck där när 120kg muskelknutte kastar sig ner på holken (nej, det är inte jag som är muskelknutten). Du vill inte att väggen flexar något där då kakel lätt kan knäckas.

Fördelarna är väl egentligen bara städbarheten jämfört med golvfast stol. Ser lite snyggare ut också tycker jag. En liten nackdel är att själva kröken är lite grundare än på en vanlig golvfast stol och den har aningens svårare att spola en "stor laddning". Det är dock högst marginell skillnad, men den finns.

V vectrex skrev:
[länk]

Där är en gammal tråd där du ser hur jag gjorde installationen av ena toaletten. Något överarbetat kan jag tycka idag. Toalettstol nr 2 byggde jag inte väggen riktigt så seriöst. Det har hållt bra ändå!
:rofl: Den där ser ut att hålla. Du behöver aldrig fundera på att banta i ditt liv.:crysmile:

V vectrex skrev:
[länk]

Där är en gammal tråd där du ser hur jag gjorde installationen av ena toaletten. Något överarbetat kan jag tycka idag. Toalettstol nr 2 byggde jag inte väggen riktigt så seriöst. Det har hållt bra ändå!
Det går ju också med träreglar. Fördelen med att använda fixtur av metall, som jag gjorde, är att man fäster porslinet med maskinskruv (M12-gängad stång) som till skillnad från trä kanske blir stabilare i längden.
Byter man porslin ofta så blir väl frallornas fäste sämre. Bultar man fixturen i ett stabilt golv av betong kan man ställa den mitt på golvet om man vill utan krav på väggens hållfasthet.
Jag använde både hängslen och livrem och skruvade både i golvet (trä), satte reglar runt fixturen plus dubbelgips på det.

imported_Benno imported_Benno skrev:
Det går ju också med träreglar. Fördelen med att använda fixtur av metall, som jag gjorde, är att man fäster porslinet med maskinskruv (M12-gängad stång) som till skillnad från trä kanske blir stabilare i längden.
Byter man porslin ofta så blir väl frallornas fäste sämre. Bultar man fixturen i ett stabilt golv av betong kan man ställa den mitt på golvet om man vill utan krav på väggens hållfasthet.
Jag använde både hängslen och livrem och skruvade både i golvet (trä), satte reglar runt fixturen plus dubbelgips på det.
Det är maskingänga till wc stolen vi pratar om också. Och trägänga i andra ändan. Skruvstift heter det om jag minns rätt.

Men vad är egentligen främst argumentet till att välja en vägghängd toastol framför en golvmonterad. Då avser jag alltså en vanlig vägghängd toa med utanpåliggande tank.

Lättstädat

• Gilla
Karlia
  • Laddar…
Karlia
Hade en i tidigare lägenhet, som sagt, lättstädat. Går att spola av hela golvet och skrapa istället för att behöva ta en svamp bakom och brevid toaletten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.