26 614 läst ·
80 svar
27k läst
80 svar
Ni med lån/framtida lån på 2,8-3 m, vad tjänar ni?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Helt klart så tillhör husdjur till familjen för de allra flest som har husdjur.snickar_jonte skrev:Helt spontant bara! varför skriver alla att de har husdjur, eller hund det kan väl inte vara så graverande för ekonomin i detta sammanhang. Det är väl nästan dyrare att vara golfare? Själv så landar lånet på 2,8 med en inkomst på ca 53000brutto. vi tycker det känns lite tufft men som någon nyss skrev man måste satsa. det viktiga är att tro på satsningen och läget.
Visst är det svårt att lägga in nån värdering i det som medlemmarna här så snällt lägger in, man har ju ingen koll på deras vanor/boendekostnader för övrigt, typ golfande eller andra fritidssysselsättningar, som kanske kostar multum i månaden. Eller för den del hur stort "nöjeskontot" är eller om man 25 grader inne eller 15 grader.
En annan aspekt som man ev måste ta med är ju också var man bor.
Det har i och för sig ingen betydelse för frågan i det här fallet men beroende på var man
bor är man nästan "tvungen" att ta större lån om man vill bo.
Bor själv i Stockholm och där är egentligen inget boende billigt.
Såg att snitt huset kostande ~1,3Mkr i Sverige och att det i stockholm var 3,1Mkr
Kommer inte ihåg var jag läste det men stod i tidningen för någon vecka sedan, källan
var scb.
Det har i och för sig ingen betydelse för frågan i det här fallet men beroende på var man
bor är man nästan "tvungen" att ta större lån om man vill bo.
Bor själv i Stockholm och där är egentligen inget boende billigt.
Såg att snitt huset kostande ~1,3Mkr i Sverige och att det i stockholm var 3,1Mkr
Kommer inte ihåg var jag läste det men stod i tidningen för någon vecka sedan, källan
var scb.
Nu är ju detta helt OT men jag är stolt ägaretill en jycke som uppnått den aktningsvärda åldern 14 år! Nu har han varit en frisk hund a och bara åsamkat de normala kostnaderna (försäkring, mat, vaccination = ca 600kr/mån) men i somras fick han en svårbotad åkomma som snabbt ökade kostnadskontot. Försäkringen tog det mesta av veterinärkostnaden (även om försäkringsskyddet för en gammal hund är bedrövligt) men kostnaden för medicin gick lös på mer än 1000kr/vecka och det täckte inte försäkringen!snickar_jonte skrev:Helt spontant bara! varför skriver alla att de har husdjur, eller hund det kan väl inte vara så graverande för ekonomin i detta sammanhang. Det är väl nästan dyrare att vara golfare? Själv så landar lånet på 2,8 med en inkomst på ca 53000brutto. vi tycker det känns lite tufft men som någon nyss skrev man måste satsa. det viktiga är att tro på satsningen och läget.
Intressant tråd. Kul att se andras tankar och vilken marginal man förpassar sig till.
Har som många andra haft lite ont i magen av lånen. Nu ska det byggas nytt och jag räknar med att vårat lån kommer hamna på 3,2 (+-300´?).
Vi tjänar ungefär 50-65´ innan skatt. Vi är båda egna företagare och därför kan totala lönen variera.
Inga barn än, men däremot en liten HUND har vi....
Inte så dyr i drift dock.
Vad jag brukar lugna mig själv med är att vi har ganska många småutgifter samt en del "lyxkonsumtion" i dessa dagar som vi absolut kan minska på, om tiderna blir lite sämre. En bil för 400´är inte nödvändig för att överleva, den kan jag lätt byta ut mot en för 40 om det är vad som krävs för att resten av vardagen ska bli lite enklare tex.
Har som många andra haft lite ont i magen av lånen. Nu ska det byggas nytt och jag räknar med att vårat lån kommer hamna på 3,2 (+-300´?).
Vi tjänar ungefär 50-65´ innan skatt. Vi är båda egna företagare och därför kan totala lönen variera.
Inga barn än, men däremot en liten HUND har vi....
Vad jag brukar lugna mig själv med är att vi har ganska många småutgifter samt en del "lyxkonsumtion" i dessa dagar som vi absolut kan minska på, om tiderna blir lite sämre. En bil för 400´är inte nödvändig för att överleva, den kan jag lätt byta ut mot en för 40 om det är vad som krävs för att resten av vardagen ska bli lite enklare tex.
Känner mig faktiskt lite bättre efter att ha läst att många av er har en liknande situation till den som vi kommer att hamna i snart. Jag har haft magont själv när jag tänker på vårt kommande lån. Vi beräknar att vårt lån blir på 2.7-2.8mkr, sammanlagd inkomst innan skatt på ca 55 000kr. Ett barn och för närvarande en bil, men måste köpa bil två när vi flyttar.
Grunden påbörjas på måndag, husleverans vecka 11!!
Grunden påbörjas på måndag, husleverans vecka 11!!
Kan ju tillägga att vi idag har dubbla lån eftersom vi bor i ett hus och samtidigt har köpt tomten vi ska bygga på. Vi har alltså 4,1 i lån. Det funkar med dagens ränta. Om man då utgår ifrån att räntan stiger från dryga 4-6% och lånet hamnar på 3,2 miljoner borde det se ungefär liknande ut. Eller tänker jag fel?
Jag får be om ursäkt för min klumpiga kommentar om huruvida ett husdjur är relevant för hushållsbudgeten. Det var inte riktigt åt något håll utan bara en enkel reflektion som en ickehundägare helt plötsligt slogs av. Hoppas att de hundägare som citerat mig kan förlåta mitt snedsteg. För övrigt sysslar jag inte med golf heller, har dock en perser i familjen som förvisso är rätt kräsen!co skrev:Nu är ju detta helt OT men jag är stolt ägaretill en jycke som uppnått den aktningsvärda åldern 14 år! Nu har han varit en frisk hund a och bara åsamkat de normala kostnaderna (försäkring, mat, vaccination = ca 600kr/mån) men i somras fick han en svårbotad åkomma som snabbt ökade kostnadskontot. Försäkringen tog det mesta av veterinärkostnaden (även om försäkringsskyddet för en gammal hund är bedrövligt) men kostnaden för medicin gick lös på mer än 1000kr/vecka och det täckte inte försäkringen!
tack för mig
Jonte
Var skall man bo då? I en jordhåla?il_duce skrev:
För oss som inte haft turen att få ett statligt subventionerat boende så är det inte så mycket att välja på. Hus kostar.
Vi räknar helt enkelt kallt med att kommunisterna inte får makten utan att den inflationsbekämpande politiken fortgår. Så länge som den gör det är en fördubblad ränta tämligen osannolikt.
Vi har i dag inte mer än 750.000:- i skuld förutom mitt studielån på 300.000:-. Så en miljon ca.
Får vi möjlighet att bygga hus tror vi att vi kommer att hamna på ett totallån på 3,5 miljoner. Det ska enligt vår bankman vara helt utan problem på vår gemensamma lön på 70.000:-/mån.
Om ca 2,5 år kommer vi att ligga på över 80.000/mån förutom den vanliga löneökningen då jag hoppar upp ett steg i karriärsstegen. Har dessutom ett jobb där jag kan få in lite extrapengar om det skulle behövas.
Känns ialla fall som om vi kommer att få mycket sämre ekonomi. Nu kan man spontanköpa ganska dyra saker, det får man nog sluta med om vi bygger hus.
Får vi möjlighet att bygga hus tror vi att vi kommer att hamna på ett totallån på 3,5 miljoner. Det ska enligt vår bankman vara helt utan problem på vår gemensamma lön på 70.000:-/mån.
Om ca 2,5 år kommer vi att ligga på över 80.000/mån förutom den vanliga löneökningen då jag hoppar upp ett steg i karriärsstegen. Har dessutom ett jobb där jag kan få in lite extrapengar om det skulle behövas.
Känns ialla fall som om vi kommer att få mycket sämre ekonomi. Nu kan man spontanköpa ganska dyra saker, det får man nog sluta med om vi bygger hus.
En annan får dåligt samvete av vad folk tjänar, jag har efter 10 års erfarenhet som bilmek en lön på ca 20 000 innan skatt frun ca 18 000 - det räcker inte till räntan på ett 4 miljonerslån......men väl ett 400 000 kronorslån som tur är.
Lån på 3 miljoner, sammantagen inkomst i hushållet 65000 före skatt, ett barn, ett andra på väg. Helt ok marginaler, men nog drömmer man mardrömmar om räntenivåer runt 10 procent.....
Vi har ca 49000 före skatt tillsammas och har nu lån på 1,6 (gård) kommer att låna ca 700-900 tusen till, känns lite svettigt när man tänker på hur mycket pengar det verkligen är men banken har räknat på högre räntor och tycker att det inte är några som helst problem.
Vi kommer att bygga ett till hus så det gammla kommer vi att hyra ut när vi byggt klart det nya är tanken, men det är ju inget som man kan räkna med.
Vi har inga barn, ännu, men dock 2 hästar och det funkar ännu så länge bra.
Kan tillägga att vi har lägre räntor (jordbrukskridit) än ni villaägare.
Det var någon som nämde att vi har väldigt höga boende kostnader här i Sverige i jämfört med ex England, vet du vad ett vanligt hus i södra england med en pytteliten gräsmatta kostar? Det är bra mycket mer än här vill jag lova. För att inte tala om London.
Vi kommer att bygga ett till hus så det gammla kommer vi att hyra ut när vi byggt klart det nya är tanken, men det är ju inget som man kan räkna med.
Vi har inga barn, ännu, men dock 2 hästar och det funkar ännu så länge bra.
Kan tillägga att vi har lägre räntor (jordbrukskridit) än ni villaägare.
Det var någon som nämde att vi har väldigt höga boende kostnader här i Sverige i jämfört med ex England, vet du vad ett vanligt hus i södra england med en pytteliten gräsmatta kostar? Det är bra mycket mer än här vill jag lova. För att inte tala om London.
Är väl bruttolönerna ni räknar med här? Har haft lite ont i magen när jag läst vad alla tjänar, men sen kom jag på... Ni betalar ganska mycket skatt i Sverige va? Vad liggerer inkomstskatten på för nivåer? Själv betalar jag just nu 20 % och det blir ännu mindre sedan när vi får dra av för räntorna på huslånet.