26 614 läst ·
80 svar
27k läst
80 svar
Ni med lån/framtida lån på 2,8-3 m, vad tjänar ni?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
hjälp vilken ångest jag får när jag läser det här, har endast studielån och redan magont, hur ska man nångång våga ta huslån?
Har ni alls pengar till nåt extra, kläder, resor + annat smått och gott som förgyller livet?
Detta är ju förståss en prioriteringsfråga men jag sover nog hellre gott om natten i ett mindre (billigare) hus än slappar i en jacuzzi som jag egentligen inte har råd med!
Har ni alls pengar till nåt extra, kläder, resor + annat smått och gott som förgyller livet?
Detta är ju förståss en prioriteringsfråga men jag sover nog hellre gott om natten i ett mindre (billigare) hus än slappar i en jacuzzi som jag egentligen inte har råd med!
Ganska intressant att läsa hur mycket folk plöjer ner i sitt boende(För mycket?)
Vi har precis köp hus för 1,3 milj, lån på ca 800.000. Vi tjänar ca 65 000 tillsammans innan skatt. Inga lyxmarginaler men helt o.k enligt oss och banken. Vi räknar med att räntan stiger till ca 6 %.
Vi har precis köp hus för 1,3 milj, lån på ca 800.000. Vi tjänar ca 65 000 tillsammans innan skatt. Inga lyxmarginaler men helt o.k enligt oss och banken. Vi räknar med att räntan stiger till ca 6 %.
Intressant att många är så oroliga av sig. Kanske en smula svensk rädsla som kryper fram.
Visst ska man ha respekt för att låna alltför stora summor pengar, men det är inte de stora utgiftsposterna i eonomin som knäcker en, utan de många små.
Man ser många familjer som gladeligen skaffar hyresrätter med 4-5 rum och kök och för detta betalar över 7000:- i månaden, och till detta kommer hushållsel, tel, bredband mm. Det enda de med säkerhet vet är att denna hyra kommer att stiga varje år. De vet också att den dag de flyttar därifrån så äger de inget, om de inte sparat en massa pengar under tiden (vilket få gör). Ibland undrar man också så smått över vad folk gör av sina pengar? Mycket måste vara ren lyxkonsumtion och kan avvaras om det kniper några månader.
Jag brukar säga att om man har en ordnad ekonomi och vet att man kommer att bo kvar på samma plats mer än 5 år så ska man äga sitt boende. Det blir oftast billigare månadskostnad (drift/avgift) jämfört hyra och man "tvingas" spara pengar i form av amortering. Har man tur så får man en värdestegring och man får definitivt ett trivsammare boende.
Ska man satsa på något i sitt liv så måste beondefrågan vara en av de viktigaste bitarna att prioritera. Är iallfall min ringa uppfattning.
Visst ska man ha respekt för att låna alltför stora summor pengar, men det är inte de stora utgiftsposterna i eonomin som knäcker en, utan de många små.
Man ser många familjer som gladeligen skaffar hyresrätter med 4-5 rum och kök och för detta betalar över 7000:- i månaden, och till detta kommer hushållsel, tel, bredband mm. Det enda de med säkerhet vet är att denna hyra kommer att stiga varje år. De vet också att den dag de flyttar därifrån så äger de inget, om de inte sparat en massa pengar under tiden (vilket få gör). Ibland undrar man också så smått över vad folk gör av sina pengar? Mycket måste vara ren lyxkonsumtion och kan avvaras om det kniper några månader.
Jag brukar säga att om man har en ordnad ekonomi och vet att man kommer att bo kvar på samma plats mer än 5 år så ska man äga sitt boende. Det blir oftast billigare månadskostnad (drift/avgift) jämfört hyra och man "tvingas" spara pengar i form av amortering. Har man tur så får man en värdestegring och man får definitivt ett trivsammare boende.
Ska man satsa på något i sitt liv så måste beondefrågan vara en av de viktigaste bitarna att prioritera. Är iallfall min ringa uppfattning.
ca 50000 plus bonus.
Inga barn - lånet kommer att ligga runt 2,8-3
Inga barn - lånet kommer att ligga runt 2,8-3
Självbyggare
· Stockholm
· 8 594 inlägg
Känns ju lite betryggande att läsa denna tråden för mig då när det gäller lånebeloppen.
Vi har totalt ca 56 kkr/mån brutto
och lån på ca 1.7 Mkr + lite CSN samt två barn
Då bor vi i radhus och håller på att bygga sommarhus.
Just nu är det en föräldrapenning dock, så vi går runt på lite mindre.
Trots dessa marginaler känns det ibland tajt ekonomiskt - men man rättar ju mun efter matsäcken tyvärr, å andra sidan är det mycket tillfälliga utgifter som man kan dra in på om det tajtar till sig...
/K
Vi har totalt ca 56 kkr/mån brutto
och lån på ca 1.7 Mkr + lite CSN samt två barn
Då bor vi i radhus och håller på att bygga sommarhus.
Just nu är det en föräldrapenning dock, så vi går runt på lite mindre.
Trots dessa marginaler känns det ibland tajt ekonomiskt - men man rättar ju mun efter matsäcken tyvärr, å andra sidan är det mycket tillfälliga utgifter som man kan dra in på om det tajtar till sig...
/K
Vi har ca 57 000:- brutto, ett barn, studielån och ett lån på ca 1,4milj. Vi har valt att binda på 8 år, 4,5% ränta. OK vi förlorar på det nu, men jag ser det som en försäkring - jag betalar ju en massa tusenlappar för alla andra försäkringar. Vi har även valt en hög amorteringstakt - skönt att betala mkt medan man har råd....
Ett barn, hund, två bilar. Inkomst före skatt ca 44000 + barnbidrag. Har idag lån på 1650' och kommer att låna ytterligare 1800' = 3450'. Håller med ett tidigare inlägg om svensk försiktighet. Vi kommer att leva lite på marginalen ekonomiskt, men eftersom värdet på huset beräknas bli så högt ser vi det som en säkerhet. För 3 år sedan startade vi från noll och har via en lyckad lägenhetsaffär kommit till ett eget husbygge. Om man inte satsar kommar man ingenstans!
Bruttolön sammanlagt c:a 70 tkr, 2,5 Mkr i lån, 4 barn med allt vad det innebär (barnbidrag in och mycket mera ut). Och så har vi renovering som kostar, fast i rätt maklig takt eftersom vi gör det mesta själva men inte har så mycket tid för det...
Skulle räntan fördubblas är det renoveringen som avstannar och vi skulle nog få tajta till en del annat också - men vi skulle nog klara det...
Skulle räntan fördubblas är det renoveringen som avstannar och vi skulle nog få tajta till en del annat också - men vi skulle nog klara det...
Kanske ska dela med mig av vårat läge också.
Nu tillhör jag inte målgruppen för tråden men ändå
2 vuxna 2 barn 2 bilar inga husdjur än så länge...
Kommer att låna 1,5 mille imorgon på villan som vi byggt.
Inga andra lån eller skulder.
Inkomst ca 45.000:- brutto och barnbidrag tillkommer som brukligt.
Just nu då vi byggt hus och ett halvår framåt har frugan varit hemma med barnen = mindre inkomst ca 33.000:- brutto för oss båda, men det har gått bra det med.
Just nu då vi byggt hus och ett halvår framåt har frugan varit hemma med barnen = mindre inkomst ca 33.000:- brutto för oss båda, men det har gått bra det med.
Helt spontant bara! varför skriver alla att de har husdjur, eller hund det kan väl inte vara så graverande för ekonomin i detta sammanhang. Det är väl nästan dyrare att vara golfare? Själv så landar lånet på 2,8 med en inkomst på ca 53000brutto. vi tycker det känns lite tufft men som någon nyss skrev man måste satsa. det viktiga är att tro på satsningen och läget.WeeBe skrev:Kanske ska dela med mig av vårat läge också.
En lustig detalj gissar jagsnickar_jonte skrev:Helt spontant bara! varför skriver alla att de har husdjur, eller hund det kan väl inte vara så graverande för ekonomin i detta sammanhang. Det är väl nästan dyrare att vara golfare? Själv så landar lånet på 2,8 med en inkomst på ca 53000brutto. vi tycker det känns lite tufft men som någon nyss skrev man måste satsa. det viktiga är att tro på satsningen och läget.
Helt ovidkommande men många räknar väl sina husdjur till familjen och är tvungna att ta med hunden om familjen skall vara komplett.
En hund behöver precis som barn mat, försäkringar, sjukvård, aktiviteter. Klart att det inte handlar om samma summor som med barn, men vi lägger ut ca 500/månad på vår hund.snickar_jonte skrev:Helt spontant bara! varför skriver alla att de har husdjur, eller hund det kan väl inte vara så graverande för ekonomin i detta sammanhang. Det är väl nästan dyrare att vara golfare? Själv så landar lånet på 2,8 med en inkomst på ca 53000brutto. vi tycker det känns lite tufft men som någon nyss skrev man måste satsa. det viktiga är att tro på satsningen och läget.
Tänkte bara förtydliga eftersom det är jag som är "alla" som skriver om hund.
Svenskt boende är dyrt. Väldigt dyrt faktiskt men så ligger det av någon anledning i vår kultur att prioritera boendet. Jämför med britter/irländare t.ex. där de ofta har kallt och rått inomhus och inte renoverat sedan första världskriget. De husen är inte så inbjudande så man får umgås på puben istället. Kostar också en del förståssFredrikos skrev:
Helt rätt - en prioriteringsfråga. Vi ligger gärna ute i jacuzzin och tittar på stjärnorna istället för att sovajinifor skrev:
Men visst ska man rätta mun efter massäck. Jag är övertygad om att det är många som förköpt sig nu när räntorna varit så låga. Vi hade turen att köpa hus för sex år sedan när prisläget var ett helt annat. 150% prisökning på tio år i vår kommun. *brrr* för att köpa hus nu.
/Ola
P.s. Lån på 1,8Mkr, inkomster runt 60kkr innan skatt. En tonårig dotter, en matglad katt och sju karpar i dammen att försörja. d.s.