3 508 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
Ni med "Gräsklippardagar"
Berätta om era erfarenheter.
Har själv bott på landet där det enda var att ha så grym åkbar klippare som möjligt. Skit samma om det var mossa eller blött gräs den malde ner allt ändå.
Nu när man bor inne i sammhället och har en betydligt mindre matta känns lite mer motiverat att ha en snygg massa utan mossa osv.
Alla får klippa när de vill och de gör de verkligen :-/
Fråga 1: Hur sent får man klippa enl: moralen? Lagen?
Fråga 2 Hur går det till när man klipper vissa dagar? Om det regnar just dessa dagar?
Fyll på med mer erfarenheter!
(Temat gäller strikt Gräsmatta och jag anser då att jag postat i rätt forum då det gäller skötsel av denna.)
Har själv bott på landet där det enda var att ha så grym åkbar klippare som möjligt. Skit samma om det var mossa eller blött gräs den malde ner allt ändå.
Nu när man bor inne i sammhället och har en betydligt mindre matta känns lite mer motiverat att ha en snygg massa utan mossa osv.
Alla får klippa när de vill och de gör de verkligen :-/
Fråga 1: Hur sent får man klippa enl: moralen? Lagen?
Fråga 2 Hur går det till när man klipper vissa dagar? Om det regnar just dessa dagar?
Fyll på med mer erfarenheter!
(Temat gäller strikt Gräsmatta och jag anser då att jag postat i rätt forum då det gäller skötsel av denna.)
Någr klippdagar finns inte här i krokarna tack och lov. Tidsmässigt så behandlar jag gräsklipparen ungefär som allt annat som bullrar; Inget störande ljud före 0900 och tyst senast 2100. Just klipparn väntar jag nog gärna nån timme extra med på helger innan jag startar. Vad gör man inte för grannfriden..... Det sågas ju och bankas en del här ändå så att säga.....
Jag är lantis så här är det enkelt. Brukar köra med 07.00-21.00 på vardagar och 10-22 på helger när jag gör nått rejält bullrande. Har ca 100 meter till närmaste granne och ca 150 till nästa så något så tyst som gräsklippning är inte känsligt
.
Oj då...jag som just var ute och klippte.....tänkte att till 22.00 kan man ju klippa alla gånger....(jag höll på till 22.26 så det blev lite övertid men Klippon är så tyst så ingen har då klagat än).
Men 22.00 är väl det som är normalt som tidsgräns?
Innan 9.00 är jag sällan vaken men grannarna får gärna klippa vilken tid de vill, det hörs ändå inte in i huset.
Men 22.00 är väl det som är normalt som tidsgräns?
Innan 9.00 är jag sällan vaken men grannarna får gärna klippa vilken tid de vill, det hörs ändå inte in i huset.
Menar du att det är bestämda "gräsklippardagar" hos er? Hur fasen kan det funka? Man måste ju kunna vänta några dagar extra när det regnar mkt för att sedan släta av skiten när solen väl tittar fram.
Jag klipper när lust och motivation sammanfaller. Tiden varierar men det blir rätt ofta sena eftermiddagar typ kl 19-20 då jag alltid har fullt upp på dagarna.
/Jonas, som tillhör den skaran som tycker att gräsklipparljud, hundskall och skrik från lekande barn är ett tecken på ett levande samhälle...
Jag klipper när lust och motivation sammanfaller. Tiden varierar men det blir rätt ofta sena eftermiddagar typ kl 19-20 då jag alltid har fullt upp på dagarna.
/Jonas, som tillhör den skaran som tycker att gräsklipparljud, hundskall och skrik från lekande barn är ett tecken på ett levande samhälle...
Har ett tunnland att klippa så det blir att man drar sig i det längsta. När jag inte ser min Schäfer längre är det dags.
Skämt åsido, denna sommaren har det faktiskt blivit så, dels för att vi bygger till, dels för att vi har en liten ettåring vilket tar all tid, men också för att stora delar fortfarande är vattensjukt efter 300-400mm regn den senaste tiden. Tråkigt, men samtidigt balsam för ett dåligt klipparsamvete.
Skämt åsido, denna sommaren har det faktiskt blivit så, dels för att vi bygger till, dels för att vi har en liten ettåring vilket tar all tid, men också för att stora delar fortfarande är vattensjukt efter 300-400mm regn den senaste tiden. Tråkigt, men samtidigt balsam för ett dåligt klipparsamvete.
Svar fråga 2: Tror aldrig på att det fungerar i praktiken. Om man t.ex. är borta just den tiden när det är "gräsklippardag" ska man vänta till nästa tillfälle och då kanske det regnar. Tror att detta kommer att leda till större osämja pga av att någon bryter mot det man anser vara "överenskomna regler".
Men det finns säkert undantag men generellt tror jag inte på detta då vi har för olika värderingar hur en trädgård och gräsmatta ska skötas och se ut.
Men det finns säkert undantag men generellt tror jag inte på detta då vi har för olika värderingar hur en trädgård och gräsmatta ska skötas och se ut.
Klicka här för att svara