748 läst ·
21 svar
748 läst
21 svar
Ni med elprisstyrning
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 385 inlägg
Jag missuppfattade nog lite ja!Magnus E K skrev:
Nätbolag? Menar du effektavgiften nu? Den bryr jag mig inte om än så länge då mitt nätbolag inte börjat med den. Förhoppningsvis kommer de välja en modell med ingen eller lägre avgift på natten. Om inte så får jag väl programmera timern (för elpannan) att köra lite mer utspritt istället för 4-5 timmar i sträck. Blir mer jobb men själva timern klarar 20 stycken olika till- och frånslagstider (tror jag, har aldrig använt mer än tre).
Men kvartar är inga problem om man får en array från 0-95 med alla priser istället för timpris 0-23, ganska enkelt att ändra.
Varmvatten är redo för kvartar:Magnus E K skrev:
Kör varmvattenberedaren på timer som justeras manuellt efter (ungefär) när på dygnet elen är minst dyr. Likadant på kall vinter när jag kör en elpanna 4-5 timmar per dygn (i princip alltid på natten).
Luft/luft-pumpen ändrar jag upp och ner i temperatur som en galning efter humör och tid på dygnet så att även dra ner den manuellt när det är extra dyr el medför ingen större ansträngning.
Notera att från och med i övermorgon finns inga dyra eller mindre dyra timmar längre utan det blir kvartar istället. Klarar era automatiska system av det?
https://github.com/sander-visser/py-playground/commit/f342146e7ad4aeb82393b9c51c334e2fa2ac2daf
LLVP har jag inte orkat styra mot kvarar. Mycket bättre avkastning från VVB styrning än LLVP oavsett...
LLVP får gå med samma automatik som senaste 3 vintrarna. Justeras efter väderprognos, elpris inne temp osv...
Hm... verkar vara nått fel med koden.Attitudeswe skrev:
Det ska inte vara lätt alla gånger
Varför håller du fast vid timmar? Vvb mår ju inte dåligt av många on/off. 32 dyraste kvartarna blir ju bättre optimering...
Har du nån realtidsläsare på elmätarens HAN port kan du passa på att ducka effektavgift när du ändå är igång. Jag klarade mig på 2.3kW för 800kWh i juli trots 3kW VVB tack vare:
https://github.com/sander-visser/py-playground/blob/main/tibber_power_monitor.py
Har du nån realtidsläsare på elmätarens HAN port kan du passa på att ducka effektavgift när du ändå är igång. Jag klarade mig på 2.3kW för 800kWh i juli trots 3kW VVB tack vare:
https://github.com/sander-visser/py-playground/blob/main/tibber_power_monitor.py
Bör vara rätt nu.Attitudeswe skrev:
Varför håller du fast vid timmar? Vvb mår ju inte dåligt av många on/off. 32 dyraste kvartarna blir ju bättre optimering...
[länk]
Jo därför jag kör timme är för att jag har lättbetongshus och varje gång relä drar släpper så hörs det. Hat inte orkade sätta nå dämpning eller liknande bakom kopplingslådsn på väggen.
Jo jag håller på och testat lite med effektavgiften med en levande baslinje (uppvärmning+hushållsel) med marginal för vvb, att under de dagar och tider som gäller stänger av vvb om elförbrukning går över gränsen.
Plockar elförbrukning från min vr för solcellerna
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Elprisstyrning SmartGrid
Värmepumpar -
Hur lösa bergvärme, frikyla, FX/FTX ventilation och elprisstyrning?
Värmepumpar -
Elprisstyrning, nGenic vs native IVT, Nibe?
Värmepumpar -
Elprisstyrning av värme, varmvatten - hur ser era program ut?
Villalarm & Hemautomation -
Varning för CTC's så kallade "Smart Elprisstyrning / SmartGrid"
Värme allmänt