9 382 läst ·
11 svar
9k läst
11 svar
ngenic efter konkursen igår - vad göra?
Hej,
Igår gick ngenic i konkurs. Jag har ngenic och fick ett mail från ngenic att allt inklusive appen skulle fortsätta fungera tills vidare.
Idag när jag trycker på appen är allting blankt. Jag gissar att det är likadant för andra användare.
Något råd? Hur kan jag nu styra värmen? Jag är för gammal och orörlig för att kunna hitta givare och dosor och kopplingar och sånt..
Flundran
Igår gick ngenic i konkurs. Jag har ngenic och fick ett mail från ngenic att allt inklusive appen skulle fortsätta fungera tills vidare.
Idag när jag trycker på appen är allting blankt. Jag gissar att det är likadant för andra användare.
Något råd? Hur kan jag nu styra värmen? Jag är för gammal och orörlig för att kunna hitta givare och dosor och kopplingar och sånt..
Flundran
Självbyggare
· Stockholm
· 8 221 inlägg
På Tibber står det såhär: "Ngenic ansökte om konkurs den 28 april 2025. Vi vet inte ännu hur detta kommer att påverka den här produkten eller dess molnlösning. Vi uppdaterar sidan med mer information så snart vi har den"F Flundran skrev:Hej,
Flundran
Så att "allt" skall funka verkar inte klarlagt.
Om inte annat så kan dom ha molntjänster som i sin tur levereras av en leverantör som troligen vill ha betalt för att hålla servrarna igång. Dessutom krävs ofta en del underhåll.
Men med det sagt så borde det snarare handla om ngt tillfälligt fel eftersom det är så tätt inpå: Har du provat att nå deras support ?
Även efter en konkurs brukar konkursförvaltaren driva vidare kritiska delar av bolaget iaf ett tag - itne minst om man vill hitta en köpare av hela konkursboet så brukar det krävas, och personalen jobbar ju under lönegarantin under ett tag iaf
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 358 inlägg
Det är enklare sagt än gjort att bygga nått själv.F Fideliox skrev:
Jag har själv Ngenic trots att jag borde kunna bygga nått själv, men hade varken tid eller ork att bygga en just då.
OnT: min app funkar, och ngenicen reglerar.
Fast ts i detta fall är ju kanske inte kapabel till det, beskriver sig själv som gammal och orörlig. Jag tror just ts får det lite tufft att skapa ngt helt eget system för att ersätta ngenicF Fideliox skrev:
Inte helt lätt att få till. Jag kan tycka att man borde kunna hitta ett github paket, där man med valfri inomhustempsensor och t.ex. en ohmigo eller motsvarande för att styra värmepumpen, får till den här funktionaliteten i homeassistant. Och nån slags "självlärande" alternativt att man själv får fylla i hur värmetrögt hus man har.
Men hittar du ett sådant kodpaket så skrik till.
Min Ngenic fungerar som den ska idag 1 majF Flundran skrev:Hej,
Flundran
Passar ju Tibber att förvärva. Då har dem egen hårdvara för elmätning (Tibber Pulse), styrning av LVP (AirPatrol) och annan VP (Ngenic Tune). Egna servrar har den redan. De köpte Watty en gång i tiden, så det blir mer av samma.
Har själv en Ngenic som jag är nöjd. Köpte den via Tibber, men är ju lite undrande vad som kommer ske nu när Aurorakoncernen har köpt upp Ngenic och affärsmodellen skall ändras.
I senaste mailet stod detta:
”För att fortsätta vara ett långsiktigt och innovativt företag kommer vi att ändra affärsmodellen. Självklart kommer vi även framöver att säkerställa hög kvalitet och god prestanda för er kunder.”
I senaste mailet stod detta:
”För att fortsätta vara ett långsiktigt och innovativt företag kommer vi att ändra affärsmodellen. Självklart kommer vi även framöver att säkerställa hög kvalitet och god prestanda för er kunder.”
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 358 inlägg
Det finns en tråd till om Ngenic:
https://www.byggahus.se/forum/threa...-om-rekonstruktion.520083/page-4#post-6230391
Men i kort skulle jag säga att det beror på vad Aurora köpt.
Har de köpt med ansvar för tidigare kunder, eller inte.
https://www.byggahus.se/forum/threa...-om-rekonstruktion.520083/page-4#post-6230391
Men i kort skulle jag säga att det beror på vad Aurora köpt.
Har de köpt med ansvar för tidigare kunder, eller inte.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Skarvar syns i tretex efter målning – bristande förarbete?
Färg, Måla & Tapetsera -
Kalla element efter byte av ventil
Värme allmänt -
Måla källarväggar efter fukt och vattenläcka i 60-talshus
Grund & Markarbeten -
VA Syd backar efter vattenräkning på 8 366 kronor
Artikelkommentarer -
Återställa IVT Greenline C6 efter Ngenic Tune
Värmepumpar