Bytt ut bergvärmepannan till en av princip samma modell, men 20 år nyare. Fick en Ngenic styrning med rumsensor inkopplad samtidigt. Ser att jag för oktober och november har förbrukat 25% mindre energi än med gamla bergvärmepumpen, vilket ju är väldigt bra. Skillnaden i utetemperatur mellan åren är bara marginellt varmare i år.
Nu till frågan. Ni som har Ngenic, visar er app positivt eller negativt under "besparing". Min visar -12.9 vilket ju känns fel om det är en negativ besparing. Samtidigt så står det att värdet baseras på grafen "påverkan" och den är för mig nästan alltid negativ. Just nu är påverkan -7 och det är +1 ute.
Nu till frågan. Ni som har Ngenic, visar er app positivt eller negativt under "besparing". Min visar -12.9 vilket ju känns fel om det är en negativ besparing. Samtidigt så står det att värdet baseras på grafen "påverkan" och den är för mig nästan alltid negativ. Just nu är påverkan -7 och det är +1 ute.
Kan själv!
· Trelleborg
· 17 460 inlägg
Justeringen indikerar hur många grader den påverkar, så -7 innebär att den vid +1 säger till pumpen att det är -6 ute.
Kikar jag på en blåsig dag så drar min Ngenic på mer, och då har jag mer negativ justering och också en negativ besparing.
Värt att tänka på är att besparingen bara är hur mycket energi man sparat, inte hur mycket man sparat på att förskjuta efter elpriset (om man har den funktionen igång).
Kikar jag på en blåsig dag så drar min Ngenic på mer, och då har jag mer negativ justering och också en negativ besparing.
Värt att tänka på är att besparingen bara är hur mycket energi man sparat, inte hur mycket man sparat på att förskjuta efter elpriset (om man har den funktionen igång).
Behöver jag göra något menar du, eller kan jag låta det vara? Alternativt koppla ur den eller ändra någon inställning?13th Marine skrev:
Justeringen indikerar hur många grader den påverkar, så -7 innebär att den vid +1 säger till pumpen att det är -6 ute.
Kan själv!
· Trelleborg
· 17 460 inlägg
Det beror på om din pump är korrekt inställd sedan tidigare, och hur mycket ngenicen behöver justera på sikt.
Har du ständig justering åt ett eller annat håll låter det som att värmepumpens inställningar kan behöva justeras.
Har du ständig justering åt ett eller annat håll låter det som att värmepumpens inställningar kan behöva justeras.
När "Savings" procenten är negativ så är det negativt för dig sett till förbrukning/kostnad. Oftast kan man se detta i grafen att den justerar ner temperaturen lite extra. Dvs. lurar pumpen att det är kallare ute än vad det egentligen är så att pumpen jobbar lite mer. Gör den detta när priset är högt är det dåligt, men gör den det när priset är lågt spelar det mindre roll. (-)10% på 10 öre/kWh är ju inte speciellt farligt att betala extra för att ha det behagligt hemma. Jobbigare om det är 1000 öre/kWh 😉B butthead skrev:Bytt ut bergvärmepannan till en av princip samma modell, men 20 år nyare. Fick en Ngenic styrning med rumsensor inkopplad samtidigt. Ser att jag för oktober och november har förbrukat 25% mindre energi än med gamla bergvärmepumpen, vilket ju är väldigt bra. Skillnaden i utetemperatur mellan åren är bara marginellt varmare i år.
Exempel, i går när det var billigt och i torsdags när det var dyrt.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kortfattat, man vill ha savings % positiv de dagar det är högt elpris. Rätta mig gärna någon om jag har fel här 😉
Kan själv!
· Trelleborg
· 17 460 inlägg
Beror först och främst på om man har prisjustering på eller inte.
Grundtanken med Ngenic var en smart inomhusgivare som kompenserar för solinstrålning och blåst.
Detta har man kompletterat med prisstyrning.
Beroende på värmetrögheten i huset kan man ju sedan flytta förbrukningen mellan timmar, eller dagar om man har trögare hus.
Grundtanken med Ngenic var en smart inomhusgivare som kompenserar för solinstrålning och blåst.
Detta har man kompletterat med prisstyrning.
Beroende på värmetrögheten i huset kan man ju sedan flytta förbrukningen mellan timmar, eller dagar om man har trögare hus.
Kan själv!
· Trelleborg
· 17 460 inlägg
Visar den konstant åt ena eller andra hållet skulle jag kolla på att justera värmekurvan.
Klicka här för att svara