2 148 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Nexamottagare går sönder
Hej!
Nu är jag snart desperat. I garaget var vi tre ytterlampor, som alla är kopplade till en gemensam tändtråd. Fas och tändtråd är sen kopplade till en nexa mottagare som är tänkt att styras av telldus.net
Nu är jag inne på de fjärde nexa-mottagaren på kort tid. Innan trodde jag att det var fabrikationsfel men nu misstänker jag något annat. Den senaste jag köpte, en http://www.nexa.se/WMR-252.htm höll i ca 20 minuter innan den tvärdog.
Vad kan vara felet? Dessa är godkända för LED-lampor. Varje armatur har 2x3W LED lampa med GU 10 sockel.
Vad kan orsaka dessa problem? Finns det någon lösning, ska jag prova något annat än nexas inbyggnadsmottagare? Har även testat en http://www.nexa.se/CMR-100.htm som verkade vara deras proffsvariant, den höll i ca 1 dag innan den också dog.
Har mailat nexa om detta men inte fått något svar än. Jag ser inte vad mer jag kan göra för att få detta att fungera...
Nån som har råkat ut för något liknande eller som har nån lösning? Finns det andra märken än nexa? Jag styr med telldus.net
/S
Nu är jag snart desperat. I garaget var vi tre ytterlampor, som alla är kopplade till en gemensam tändtråd. Fas och tändtråd är sen kopplade till en nexa mottagare som är tänkt att styras av telldus.net
Nu är jag inne på de fjärde nexa-mottagaren på kort tid. Innan trodde jag att det var fabrikationsfel men nu misstänker jag något annat. Den senaste jag köpte, en http://www.nexa.se/WMR-252.htm höll i ca 20 minuter innan den tvärdog.
Vad kan vara felet? Dessa är godkända för LED-lampor. Varje armatur har 2x3W LED lampa med GU 10 sockel.
Vad kan orsaka dessa problem? Finns det någon lösning, ska jag prova något annat än nexas inbyggnadsmottagare? Har även testat en http://www.nexa.se/CMR-100.htm som verkade vara deras proffsvariant, den höll i ca 1 dag innan den också dog.
Har mailat nexa om detta men inte fått något svar än. Jag ser inte vad mer jag kan göra för att få detta att fungera...
Nån som har råkat ut för något liknande eller som har nån lösning? Finns det andra märken än nexa? Jag styr med telldus.net
/S
Svar nej, tog med mig en av de gamla leddarna till affären jag hade köpt dem, och fick det svaret. Har dessutom fått svar från nexa som uppmanade att kolla samma sak. Hehe vilken djungel!sunqan skrev:
Ska införskaffa en http://www.nexa.se/LCMR-1000-Relaemottagare.htm istället, då den inte har dimmerfunktion och klarar LED.
Så kan det gå! Det gäller att ha tungar rätt i mun när man väljer komponenter.
/S
För hög startström i LED sätt ett relä i mellan......
Läser man längst ned på båda produkter står det "Mottagaren ska endast användas med dimmbara lampor."
Sa du inte att dina lampor är av ikke dimmbar typ?
Sa du inte att dina lampor är av ikke dimmbar typ?
Oj... Såg precis att du redan insett det själv 
Klicka här för att svara