9 433 läst ·
30 svar
9k läst
30 svar
Nexabrytare till järnkärnetransformator, säkring går vid aktivering
Helt klart är den felmärkt och säkert helt utan skador också. Koppla andra vägen så ska du se att den funkar med din lampa. Ny säkring i pucken (eller ev ny puck) och ny lampa så är det bara att köra sen. Ännu ett exempel på rejält okunnig elektriker.
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 859 inlägg
Ingen bra reklam för Tufvassons. Men som för så många andra lever de väl bara på namnet idag. Du borde kanske höra med dem ifall de fått en hel container felmärkta trafos från fjärran östern. Lampan kostade väl en del...
Kontaktade Tufvassons, fick följande svar:
"Tack för informationen. Plintmärkningen är helt klart omkastad. Skönt att ingen skadades.
Ingen liknande reklamation har kommit på denna produkt så förhoppningsvis/troligtvis är det bara detta exemplar.
De kommer in i batcher 210st från vår leverantör och denna kom in i september förra året så alla är ute hos kunder.
Det är bra om du reklamerar transformatorn till inköpsstället. Vi skulle behöva få tillbaka den för att kunna föra detta vidare.
Vi är ledsna för de besvär som detta har ställt till med."
Skall nog ändå testa den ikväll med lampan. Men det är väl inte så troligt att den fungerar, för om jag förstår det rätt så borde det ha kommit nästan 5000 V ((230/11.4)*230) ur transformatorn innan säkringen gick, men man kanske inte kan räkna så?
"Tack för informationen. Plintmärkningen är helt klart omkastad. Skönt att ingen skadades.
Ingen liknande reklamation har kommit på denna produkt så förhoppningsvis/troligtvis är det bara detta exemplar.
De kommer in i batcher 210st från vår leverantör och denna kom in i september förra året så alla är ute hos kunder.
Det är bra om du reklamerar transformatorn till inköpsstället. Vi skulle behöva få tillbaka den för att kunna föra detta vidare.
Vi är ledsna för de besvär som detta har ställt till med."
Skall nog ändå testa den ikväll med lampan. Men det är väl inte så troligt att den fungerar, för om jag förstår det rätt så borde det ha kommit nästan 5000 V ((230/11.4)*230) ur transformatorn innan säkringen gick, men man kanske inte kan räkna så?
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Ja, det är nog tveksamt som det kan ha blivit så hög spänning, ens under mikroskopisk tid. Strömmen blir för hög, trafon orkar inte leverera. Men det är givetvis väldigt stor risk för skador på utrustningen.
Som en parantes. Det är en järnkärnetrafo, men inte ringkärnetrafo. Det har en rund järnkärna, som en ring. Med lindningarna lindade jämnt fördelade runt ringen
Som en parantes. Det är en järnkärnetrafo, men inte ringkärnetrafo. Det har en rund järnkärna, som en ring. Med lindningarna lindade jämnt fördelade runt ringen
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 234 inlägg
Fast skall man vara extra petig så skrev TS "ringtransformator" i första inlägget. Och då är det kanske ring*lednings*transformator som spökar. Det ser det iaf mer ut som.hempularen skrev:
Men det *är* iofs ingen ringledningstrafo heller...
Om primärlindningen uppvisar oändligt motstånd så är den ju körd. (Såvida inte TS mätinstrument är inställt på fel mätområde, men en så pass kraftig trafo har ganska lågt motstånd även där).
Jag tolkar TS mätning som att han mätt fyra ohm på den felmärkta "sekundären" dvs primär och det är rimligt, andra mätningen nära obefintlig dvs noll ohm även rimligt för en lindning nominellt 12V > 20A. Nog ganska svårt att skada den trafon med denna felkoppling med resurserna i en villamatning.snaggletooth skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Det är nog inte avbrott på den av denna övningen. Snarare i så fall risk att isoleringen kan ha fått stryk av spänningen. En provspänning på 5000V AC är inte att leka med (AC ställer till mycket mer än DC på isolationen). Men som sagt, jag tvivlar på att den orkat komma upp i så hög spänning med en inkopplad belastning.
Det är väl mer spännande med lampan då, den fick han väl inte liv i med en annan trafo heller. Pool lampor brukar kunna kosta lite.
Det är väl mer spännande med lampan då, den fick han väl inte liv i med en annan trafo heller. Pool lampor brukar kunna kosta lite.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 234 inlägg
För att toppspänningen blir högre då vid samma märkspänning (alltså skillnaden i toppspänning mellan likspänning där den är märkspänningen eller vid växelspänning där man anger RMS-värde), eller finns det andra effekter?hempularen skrev:
Första gången jag hört något om det så jag är nyfiken.
Spänningen kan ha blivit ungefär vad som helst.
När transformatorn kopplades in felvänd så rusade det antagligen in 1000 A eller så under ett mycket kort ögonblick innan säkringen löste ut.
Så snart strömmen bryts genererar det uppbyggda magnetfältet i transformatorn en mot-EMK (spänning med omvänd polaritet) som strävar att upprätthålla strömmen på 1000 A. Denna spänning kan bli synnerligen hög.
Jämför tex med tändspolar i bilar där det kan bli åtskilliga hundra volt på primärsidan när man bryter spänningen på 12 V. Denna spänning transformeras sedan upp till åtskilliga kV på sekundärsidan.
Det kan ha blivit genomslag i lindningarna vid smällen, jag skulle nog be att få transformatorn utbytt.
När transformatorn kopplades in felvänd så rusade det antagligen in 1000 A eller så under ett mycket kort ögonblick innan säkringen löste ut.
Så snart strömmen bryts genererar det uppbyggda magnetfältet i transformatorn en mot-EMK (spänning med omvänd polaritet) som strävar att upprätthålla strömmen på 1000 A. Denna spänning kan bli synnerligen hög.
Jämför tex med tändspolar i bilar där det kan bli åtskilliga hundra volt på primärsidan när man bryter spänningen på 12 V. Denna spänning transformeras sedan upp till åtskilliga kV på sekundärsidan.
Det kan ha blivit genomslag i lindningarna vid smällen, jag skulle nog be att få transformatorn utbytt.
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Nej isolationsprovning med AC är mycket elakare mot isolation, än DC. jag har fått det förklarat att om isolationen består av flera lager som sammantaget håller för ex. 50KV. Då fördelar sig spänningen pga. dieletriska egenskaper (kapacitans), mellan lagren. Så om du lägger på 5kV så kanske 4kV lägger sig över ett isolationslager. Det ger genomslag. Ingen större skada skedd, MEN elektroner har då flyttat sig från ett lager till ett annat. När Växelströmmen sedan vänder så händer samma sak igen, det blir genomslag åt andra hållet. osv. Efter några sådana cykler så är isolationslagret utslaget. Det blir ett mikroskopiskt sotspår genom felstället. Och spänningen blir därefter 0V över just det lagret. Då blir det ett annat lager som kanske får 4kV över sig osv.lars_stefan_axelsson skrev:
För ganska många år sedan arbetade jag med utveckling av hårdvara inom telekom (mjukvara numera). Då hade vi ett krav att utrustningen måste klara 3750V AC i 60s mellan telefontråd och alla interface där någon annan utrustning kan kopplas in. Man ville säkerställa att om ex. en inkopplad PC får isolationsfel, så får inte telefonledningen bli strömförande. Jag har hört att just 3750V AC är kravet som gäller även för klass 2 isolation (när man får använda den platta Euro kontakten).
Det var ett mycket tuffare krav, än kraven på isolation mot statisk elektricitet, där vi skulle klara uppmot 75 000V DC. mot alla beröringsbara delar.