Byggahus.se

Nexa 433mhz och Nexa Z-wave

1. R
    Medlem · vg · 2 930 inlägg

Rolle85

Medlem
    Hej, jag har idag Nexas 433mhz produkter (rörelsesensorer, strömbrytare) på olika ställen i huset och tycker allt fungerar bra. Men jag har förstått att det finns ytterliggare intelligens i deras z-wave produkter.
    Jag har också Nexas lilla "router" som gör att jag kan styra alla brytare från mobilen där jag också kan lägga scheman osv.
    Vad behöver jag byta ut för att kunna nyttja även z-wave produkter och vilka extra funktioner får jag med z-wave som jag inte har idag?

mvh

2. G
    Medlem · A · 283 inlägg

gbgustaf

Medlem
    Z-wave har något sämre räckvidd, men de enheter som inte är batteridrivna skickar signaler vidare. Så har man flera enheter kan man i stället få ökad räckvidd.

Z-wave skickar signaler åt båda håll, så om signalen inte går fram skickas den igen, tills det har kommit en bekräftelse tillbaka.

3. E
    Medlem · Skåne · 9 126 inlägg

etompau

Medlem
    Nexas gateway måste ha stöd för Z-wave för det ska funka.

Sedan kan du räkna med att Z-wave-produkter är ca 2-3 gånger dyrare än 433-prylar. Dock ger Z-wave högre säkerhet mot manipulation/störning etc, men räkna inte med längre räckvidd, såvida du inte har flera mottagare som kan länka signalen.
    Även Z-wave kan missa till/frånslag trots att det är ett dubbelriktat protokoll.

Det finns fler Z-wave-prylar att välja på från flera leverantörer än med 433.
    Mottagarna har ofta fler inställningsmöjligheter hur de ska fungera, ex. automatiskt frånslag efter x minuter mm.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.