Canaldigital kan du som andra sagt köra med 1 kabel om du skippar inspelningsboxen men det finns ett filterkit från johansson för ca 2000kr som gör att du kan köra inspelningsboxen med full funktion, du kan även koppla in combiner om du vill ha kvar
boxer/terrest dvs boxer+canaldigital och titta på en kanal spela in 2 samtidigt om du vill och det med 1 kabel ! och riktigt installerat med bra kvalitet på kabel mm så inga problem överhuvudtaget (har installerat många sådana anläggningar)

med viasat samma fast du slipper johansson filtret de har ett system som heter SCR
och ingår i ett inspelningspaket däremot saknar deras boxar terrest mottagare

Kjell_G skrev:
? Betyder det att du kan titta på en satellit samtidigt som du spelar in en annan?
I länken du tog med står det "Boxen har inte stöd för dubbel uppsättning av samma sorts tuner."

Dra i två st tunna kablar, det går galant att få i två st tunna i ett standard VP-rör om det inte är för många krökar. På den ena kabeln sätter du en combiner, http://www.kjell.com/?item=30442&path=, och "blandar in" marksänd signal.
Nere vid TV:n så sätter du dit ett sådant här satuttag, http://www.kjell.com/?item=30341&path=.
På detta sätt så får du ner 2 kablar till PVR-boxen, samt möjlighet att använda DVB-T

norrbottenstorpet skrev:
Om det inte går med den tunna kabeln, är det då detta som åsyftas ovan, the get out of jail card [länk] Den verkar ha tre in och utgångar, betyder det att den även kan vara combiner för DTV-T-signalen också?
Japp den är en modell lite billigare än johansson men samma funktion har inte provat den
ang antalet kontakter så är ju 2 in från parabol och en ut ner till mottagande box som har 1 in och 2 ut in i digitalboxens 2 utgångar vill man ha dvb-t/boxer också så får man ha filter för detta separat den ena ingången är klar för detta(iallafall på johansson)

Ni är väldigt hjälpsamma och jag tackar för alla svar, men jag har en detaljfråga.

Jag kommer att dra igenom de tunna 3,7 mm kablarna och den totala sträckan ca 20-24 m till där parabolen kommer att placeras. Jag noterade att den här kabeln, även om den är högkvalitativ trots allt har en hel del dämpning, särskilt på högre frekvenser. Så vad blir bäst:

(1) Att dra de tunna kablarna, i stort sett obrutet hela vägen (bortsett från den ena som blir bärare av DTV-T-signalen också) trots att det finns bättre kabel.

(2) Att bara dra de tunna kablarna där det är trångt, dvs i VP-rören (ca 6-9 m) och sedan med högkvalitativa F-kontakter växla över till en vanlig högkvalitativ "tjockkabel" fram till parabolen.

Vad säger panelen? Jag har lite svårt att bedöma "förlusterna" med ett par extra F-kontakter.

Jag skulle försöka med en hel kabel.
Skarvar brukar ju ha en tendens att försämras med tiden också

Hemma har jag dragit strax över 20 meter med den tunna kabeln, den ena genom en combiner för att få med DVB-T, för att sedan sätta ett uttag vid boxen för båda kablarna. Inga problem med signalen.

Ni som har fått CD installerat på senaste, har installatören varit smidig på att möta kundens önskemål eller håller de stenhårt på sina installationsprinciper (dubbla obrutna tjockkablar hela vägen) för att inte måsta ta ansvar för kundens kompromisser?

Det jag är ute efter, måste jag låta installatören göra sin installation färdig (en kabel i befintligt VP) och sedan riva den och bygga min egen?

Jag som själv är installatör av bla. CD försöker vara flexibel och smidig gentemot kund. Allt går att fixa och är det något som kostar extra så tar man upp det med kund innan installationen. Självklart är det olika mellan installatörerna....
I ditt fall så skulle jag dra i en dragtråd i VP-röret innan installationen och sedan vara Installatören behjälplig när kablarna ska dras i röret, då det går mycket smidigare om man är 2 st, en som drar och en som skjuter på.
Ta upp detta med installatören när han ringer för att boka tid, är han någorlunda serviceminded ska det inte vara några bekymmer.

Redigerat:
Att förbereda för rör-dragning, hade jag tänkt mig. Får hoppas på en bra installatör då... :)

Tack än en gång för alla svar.

Uppdatering: uppskattar inte CD just nu. :(
Beställde CD via hemsidan, den 6 januari. Fick bekräftelsemail på att beställningen gått fram. Den 24:e januari har inget hänt, och deras kundtjänst kunde inte hitta min beställning utan bad mig göra en ny. Jag kommer att ge upp på dem, och göra installationen och beställningen av CD via ovan länkade tv firma istället. Skickade ett mail till dem, och fick respons och hjälp inom några minuter. Det är skillnad på service till kunderna...

Trist för dig förstås, hoppas det går bättre med firman. Annars tror jag att du klarar installationen själv, det är egentligen inte så märkvärdigt. Med analog signal förr i tiden var det lite kinkigt med inställningen av parabolen, men idag med digitalt så känns det lättare - antingen har man bild eller inte.
Brukar ta hjälp via tfn av någon inomhus när jag riktar in tallriken. Likaså bra att ha draghjälp vid installation av kabeln/kablarna.

Hursomhelst tror jag du kommer att ha stor behållning av satellitsändningarna.
Lycka till.

Kjell G

ett antitips är Kompass och plåttak.
Den kombon funkar dåligt, Syd på kompssen var nog mera riktad mot Mecka än satteliten när jag försökte

d^_^b

Al Jazeera är kanske inte helt fel, nu händer det ju grejer i Nordafrika och det kanske sprider sig?

Kjell G

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.