5 439 läst ·
29 svar
5k läst
29 svar
Newbie på CanalDigital - installationsfrågor?
Sida 1 av 2
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Har bestämt mig för att kliva över på andra planhalvan, jag kapitulerar för parabolen. Jag är helt enkelt såld på att det är dags för HD-kvalitet i TV-rutan. Men det är en värld som jag är uppriktigt sagt icke förtrogen med så jag har ett antal frågor som jag trots flera trådars läsande, inte blir riktigt klok på. Viss newbievarnning finns, don't laugh please 
Vad för kontakter används?
Grundinstallation ingår, jag vet, men jag kanske inte nöjer mig med det. Jag har förstått att man använder sig av samma 75 ohms koaxialkabel som DTV-T gör. Men vad är det för kontaktsystem för koaxialkabel till parabolinstallationer? Verkar ju finnas en uppsjö att välja på:BNC, SMA, QMA, TNC?
Endast en kabel?
Jag har ett gammalt hus där kabeldragning är en pina. Nuvarande tv-rum är renoverat och jag har lagt energi på att dölja befintlig kabeldragning. Om jag inte vill börja borra igen, klarar jag bara att leverera EN koaxialkabel till en befintlig apparatdosa. Normalt drar CanalDigital två koaxer direkt till boxen. Kan jag ens lösa det via en kabel?
Döda DTV-T eller behålla?
Är det enda jag har att vinna på att behålla den vanliga antennen att jag kan plocka in de eventuella lokalkanalerna (3 st tror jag). Är det ens möjligt att behålla traditionell marksänd TV om jag bara kan få ned en enda koaxialkabel?
Vägguttag för apparatdosa?
Hur ser de vägg uttag jag ska leta efter egentligen ut? Jag har Renova-serien och gissar att det är något sådant här: http://elbutik.se/product.html?product_id=106986&category_id=306
Tacksam om någon vill initera mig Parabolvärlden.
Vad för kontakter används?
Grundinstallation ingår, jag vet, men jag kanske inte nöjer mig med det. Jag har förstått att man använder sig av samma 75 ohms koaxialkabel som DTV-T gör. Men vad är det för kontaktsystem för koaxialkabel till parabolinstallationer? Verkar ju finnas en uppsjö att välja på:BNC, SMA, QMA, TNC?
Endast en kabel?
Jag har ett gammalt hus där kabeldragning är en pina. Nuvarande tv-rum är renoverat och jag har lagt energi på att dölja befintlig kabeldragning. Om jag inte vill börja borra igen, klarar jag bara att leverera EN koaxialkabel till en befintlig apparatdosa. Normalt drar CanalDigital två koaxer direkt till boxen. Kan jag ens lösa det via en kabel?
Döda DTV-T eller behålla?
Är det enda jag har att vinna på att behålla den vanliga antennen att jag kan plocka in de eventuella lokalkanalerna (3 st tror jag). Är det ens möjligt att behålla traditionell marksänd TV om jag bara kan få ned en enda koaxialkabel?
Vägguttag för apparatdosa?
Hur ser de vägg uttag jag ska leta efter egentligen ut? Jag har Renova-serien och gissar att det är något sådant här: http://elbutik.se/product.html?product_id=106986&category_id=306
Tacksam om någon vill initera mig Parabolvärlden.
Normalt används F-kontakter, http://www.kjell.com/content/templa...&path=636500000,641000000,649500000,651500000 eller liknande, beroende på kabeltyp.
Vill du spela in mer än ett program samtidigt, eller titta på en kanal medan du spelar in en annan, behövs oftast mer än en kabel. Skaffar du en box utan inspelningsmöjlighet räcker det med en kabel.
Om du vill behålla DVB-T eller inte får bli upp till dig, men rent tekniskt finns det lösningar. Med en combiner http://www.kjell.com/content/templa...&path=636500000,641000000,660000000,660500000 kan man slå ihop signalerna och sedan delas de upp igen i uttaget. Tyvärr innebär det alltid en viss förlust av signalkvalitet och man får fler felkällor.
Vill du spela in mer än ett program samtidigt, eller titta på en kanal medan du spelar in en annan, behövs oftast mer än en kabel. Skaffar du en box utan inspelningsmöjlighet räcker det med en kabel.
Om du vill behålla DVB-T eller inte får bli upp till dig, men rent tekniskt finns det lösningar. Med en combiner http://www.kjell.com/content/templa...&path=636500000,641000000,660000000,660500000 kan man slå ihop signalerna och sedan delas de upp igen i uttaget. Tyvärr innebär det alltid en viss förlust av signalkvalitet och man får fler felkällor.
F-kontakter används.
Canal digital kräver att man drar en sladd per mikrovågshuvud till varje TV mottagare. Har du deras HD box med inspelning (2 st DVB-S + 1 DVB-T mottagare) så måste du alltså ha 2 st koax från parabolen och 1 st koax för DVB-T för att få FULL funktionalitet. Du KAN köra med en koax från sat men då kan du inte spela in ett program samtidigt som du tittar på ett annat osv. Viasat tror jag har ett lite annorlunda system, och jag TROR att du kan köpa till dyr utrustning för att kunna köra en koax, men jag skippade det...
Jag behöll min gamla DVB-T för att kunna se TV6 (läs Simpsons....)
Canal digital kräver att man drar en sladd per mikrovågshuvud till varje TV mottagare. Har du deras HD box med inspelning (2 st DVB-S + 1 DVB-T mottagare) så måste du alltså ha 2 st koax från parabolen och 1 st koax för DVB-T för att få FULL funktionalitet. Du KAN köra med en koax från sat men då kan du inte spela in ett program samtidigt som du tittar på ett annat osv. Viasat tror jag har ett lite annorlunda system, och jag TROR att du kan köpa till dyr utrustning för att kunna köra en koax, men jag skippade det...
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Tack för era svar.
Med andra ord, jag är ganska körd om jag inte vill borra eller ha funktionalitet på systemet?
Använder alltså CD två identiska huvuden just för att möjliggöra att både se och spela in samtidigt? Om identiska borde de ju också ha identiska frekvenser varför combiner inte lär fungera alls, tänker jag rätt?whatever skrev:Canal digital kräver att man drar en sladd per mikrovågshuvud till varje TV mottagare. Har du deras HD box med inspelning (2 st DVB-S + 1 DVB-T mottagare) så måste du alltså ha 2 st koax från parabolen och 1 st koax för DVB-T för att få FULL funktionalitet. Du KAN köra med en koax från sat men då kan du inte spela in ett program samtidigt som du tittar på ett annat osv. Viasat tror jag har ett lite annorlunda system, och jag TROR att du kan köpa till dyr utrustning för att kunna köra en koax, men jag skippade det...
Med andra ord, jag är ganska körd om jag inte vill borra eller ha funktionalitet på systemet?
När man får CD paketet så kommer det med parabol med mikrovågshuvud, ett så kallat Quad LNB som har fyra kabelutgångar. Man kan alltså default ansluta upp till 4 DVB-S mottagare. Jag hade förberett för kombiner, men installatören kopplade helt sonika förbi den. Märker du hur elegant jag undviker att svara på om det funkar med kombiner eller inte ?
CD har ju två HD-boxar, den ena är utan inspelningsfunktion. Om du inte använder inspelning så ofta kan du kanske ha en inspelningsbar DVD kopplad till satboxen. Nackdelen är ju uppenbar - spelar du in kan du inte se nåt annat samtidigt.norrbottenstorpet skrev:Tack för era svar.
Använder alltså CD två identiska huvuden just för att möjliggöra att både se och spela in samtidigt? Om identiska borde de ju också ha identiska frekvenser varför combiner inte lär fungera alls, tänker jag rätt?
Det lär finnas tunna coax, kanske kan du med lite våld, vilja och lämpligt glidmedel dra in dubbla kablar i din befintliga dragning. Då väljer du förstås bort Boxer och kan bara ta in gratiskanalerna på satboxen.
Kjell G
Nej, det där med "en sladd per mikrovågshuvud" kan misstolkas. Det är bara ett LNB, men har som sagt flera utgångar. Den combiner jag nämnde i mitt tidigare inlägg är enbart till för att låta satellitsignal från en utgång på ett LNB dela kabel med signalen från en vanlig antenn, inte för att kombinera signalen till två satellitmottagare.norrbottenstorpet skrev:
Vill du titta på ett program och spela in ett annat med CD så gäller (än så länge i alla fall) att du behöver ha fram två kablar. Viasat har börjat med en lösning där man kombinerar satellitsignaler på samma koax, men än så länge finns inte så mycket utrustning som stöder det såvitt jag förstår och de återstår väl att se om det blir någon succé.
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Teoretiskt borde det kanske gå, jag har inte jättelånga sträckor i VP-rören och några dosor däremellan. Har du några tips?Kjell_G skrev:
Lycka till. Har bytt till boxer, kanal digital funkade inte vid alla väderlag.
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Hittade en tråd om dubbla kablar:
http://www.byggahus.se/forum/teknik...llitmottagare-via-supertunn-koaxialkabel.html
och det här var länk till kabeln, men som sagt, det finns nog flera tillverkare/försäljningsställen
http://www.digitaltvexperten.se/produkt.php?p=2209
Beträffande känslighet för väder så är det inget jag upplevt. Tidigare på slätten med kraftiga vindar hände nån gång att tallriken vred sig ur läge. Här blåser inte lika mycket men det har ju snöat kraftigt några vintrar - utan problem. Har grovinställt parabolen enligt principen för digital signal: antingen har du bild eller inte
Med instrument bör det bli helt väderbeständigt.
Kjell G
http://www.byggahus.se/forum/teknik...llitmottagare-via-supertunn-koaxialkabel.html
och det här var länk till kabeln, men som sagt, det finns nog flera tillverkare/försäljningsställen
http://www.digitaltvexperten.se/produkt.php?p=2209
Beträffande känslighet för väder så är det inget jag upplevt. Tidigare på slätten med kraftiga vindar hände nån gång att tallriken vred sig ur läge. Här blåser inte lika mycket men det har ju snöat kraftigt några vintrar - utan problem. Har grovinställt parabolen enligt principen för digital signal: antingen har du bild eller inte
Med instrument bör det bli helt väderbeständigt.
Kjell G
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Ahh Kjell G, tack för det. Båda länkarna var givande. Tror nog att det ska gå att lösa det här. Nu är det nog bara att beställa grejerna och diskutera lite detaljer med installatören (vad jag kan köpa till av honom och vad jag ska göra själv).
? Betyder det att du kan titta på en satellit samtidigt som du spelar in en annan? Eller menar du att du kan få in både DVB-S och DVB-T/Cdjesko skrev:
Så här läser jag om boxen: http://www.satpro.se/default.asp?id=94401&divshow=0&art_nr=717&cat_nr=121
Låter ju onekligen bra annars att bara behöva en kabel för satellit
Kjell G