F FRS05 skrev:
Ska sälja det extremt billigt
Sälj pryttlarna löst i en påse istället.

Strunta i fasskenorna och dra RK/MK eller köp grejer som passar ihop. Det är olika märken på säkringarna men ingen är samma som skenan ändå... Risken är att de inte passar ihop bra och så många säkringar är det väl ändå inte? Sy RK/MK mellan säkringarna istället om du måste spara in någon hundralapp på riktiga grejer.

tommib tommib skrev:
För övrigt.... Hagerkapsling och garobrytare.... Ryyyys.... ;)
Nu blir dom ledsna nere i Gnosjö.

Håller annars med elmont (vågar inte annat) varför inte skifta plats på jfb och de tre säkringarna på första raden? Sen finns ju sammankpplingsbryggor mellan raderna om det ska vara extra gulligt :)

tommib
M MagHam skrev:
Nu blir dom ledsna nere i Gnosjö.

Håller annars med elmont (vågar inte annat) varför inte skifta plats på jfb och de tre säkringarna på första raden? Sen finns ju sammankpplingsbryggor mellan raderna om det ska vara extra gulligt :)
För att förtydliga så är det alltså blandningen jag är emot. Garo och Hager är de grejer jag använder till centraler, men var för sig (ja, jag är lite speciell, varför undrar du :))

tommib tommib skrev:
...varför undrar du :))
*skratt* blev bara lite träffad själv.

Har en Hagercentral med nästan bara Hagerdelar...
Fast en liten samlad sektion (tot 11 mod) som är helt dedicerad till värmepumpen skiljer ut sig med: 300mA JFB + C16 + energimätare... från GARO. :oops:

hsd
Fasskena är ett otyg, förvisso snyggt men efter en massa år kanske det ska bytas en säkring och den typen som sitter finns inte kvar-då blir. det till att tråda med fk/rk på hela raden bara för att uttagen på de säkringar som då finns inte passar till skenan

• Gilla
rrune och 1 till
  • Laddar…
Man flyttar väl om så att den nya säkringen hamnar längst ut och kapar fasskenan ett hack åt gången...

hsd hsd skrev:
...bara för att uttagen på de säkringar som då finns inte passar till skenan
Därför ska man lagra upp ett gäng extra säkringar av den modell man har ;)

Annars så kommer det högst troligt att passa även i framtiden, redan i dag fungerar dom allra flesta fasskenor med dom allra flesta säkringarna.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Såhär blev resultatet, till vissas förtret. Kapade och filade ner gaffeln till perfektion där neutralledaren är på jfb. Kanske skulle flyttat jfb till höger istället men nu blev det såhär. De gamla dvärgarna på nedre raden passade inte med fasskenan från Hager. Så jag fick ta några jag hade i reserv som satt i min central och sätta dit.

• Elcentral med anpassade komponenter, jordfelsbrytare till vänster och fasskena från Hager.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elskåp med öppen dörr som visar säkringar och en jordfelsbrytare mot ett trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kanske kan du märka upp fasföljden på övre raden, normalt kan man missledas och tro att de ligger L1 L2 L3 men i ditt fall borde det vara L2 L3 L1.

• Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
tommib
Ser ut som att du har glömt ändskydden på fasskenorna också ;)

tommib tommib skrev:
Ser ut som att du har glömt ändskydden på fasskenorna också ;)
Yes, det har jag gjort. Det ingår inte när man köper fasskenor löst vilket jag kan tycka att det skall. Utan det är ett tillbehör. Men det är beställt 8 nya ändskydd och så ett gäng dvärgbrytare i reserv:)

• Gilla
tommib
  • Laddar…
Varför inte lämna tomt i position 8,9 och sätta brytarna i position 10,11 och 12 ?
-Då hade faserna legat i rätt ordning och alla hade blivit nöjda och glada.

Kapa och fila är inget som rekommenderas för kopparskenorna, kunde du inte bara plockat ut en JFB med nollan på andra sidan?
Nu har TS säkert varit noggrann då hen skapade kopparsmulor men annars har det hänt att detta orsakat överslag.
Ser ok ut annars, glöm inte ändskydden bara.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.