Hej
Hur gör man egentligen när neutralledaren ligger på "fel" sida på en jordfelsbrytare, enligt bild, och man vill ha en fasskena? Går ju alltid att vända på allt och ha huvudbrytaren längst till höger och sedan jordfelsbrytaren och till vänster om det dvärgbrytarna....
Hur gör man egentligen när neutralledaren ligger på "fel" sida på en jordfelsbrytare, enligt bild, och man vill ha en fasskena? Går ju alltid att vända på allt och ha huvudbrytaren längst till höger och sedan jordfelsbrytaren och till vänster om det dvärgbrytarna....
Man vill inte ha en fasskena i en sån liten krake...
i en större central kopplr man med MK/RK.
Koppla ner som du gjort till raden nedanför, sätt fasskena där. Sätt astrour eller annat på första raden eller sy den med RK. Du kan också ha en kort sex/sjumodulers skena där om du verkligen vill.
Det finns också fyrpoliga fasskenor eller så kan man klippa bort en gaffel på en vanlig trepolig. Inget av alternativen är särskilt meningsfullt i den lilla centralen.
Det finns också fyrpoliga fasskenor eller så kan man klippa bort en gaffel på en vanlig trepolig. Inget av alternativen är särskilt meningsfullt i den lilla centralen.
Vad säger ni om att dra ut själva koppardelen i fasskenan och helt sonika klippa bort gaffeln som i så fall linjerar mot neutralledaren?
Det här är hopplock som blev över när jag gjorde om hemma och därav det är lite blandat. Så ska koppla ihop det till en "fungerande" central där det minst måste finnas plats för 16 säkringar.
Ska sälja det extremt billigt och det på bilderna är i princip de sakerna jag har till att få ihop det. Så vill inte lägga mer pengar på att sno ihop det. Men det skall givetvis göras säkert men allt annat frånskriver jag mig.
Det här är hopplock som blev över när jag gjorde om hemma och därav det är lite blandat. Så ska koppla ihop det till en "fungerande" central där det minst måste finnas plats för 16 säkringar.
Ska sälja det extremt billigt och det på bilderna är i princip de sakerna jag har till att få ihop det. Så vill inte lägga mer pengar på att sno ihop det. Men det skall givetvis göras säkert men allt annat frånskriver jag mig.
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 885 inlägg
Eller så skaffar du en fasskena som har en färdig glugg för nollan
https://www.hager.se/e-katalog/elce...ekerhetsprodukter/fasskenor/kdn363f/15101.htm
https://www.hager.se/e-katalog/elce...ekerhetsprodukter/fasskenor/kdn363f/15101.htm
En liten farhåga i sammanhanget är att du har hagers quickconnect skena. Den är avsedd för en specifik glugg i hagers motsvarande säkringar. Se till att den sitter hårt fast i dina säkringar, på alla platser, så att du inte får glappkontakt och varmgång. Jag vet inte hur bra passningen är mot andra säkringar.
Det är säkert tillåtet men det är lätt att näste man missar att de tre efterföljande faserna ligger L2, L3 och L1. Ingen större fara egentligen men jag hade inte gjort så.F FRS05 skrev:
Jag är av uppfattningen att de flesta rätt eller fel antar att jordfelsbrytaren skyddar grupper till höger och nedan den. Ungefär som man läser från vänster till höger och uppifrån och ner. Naturligtvis går missförstånd att undvika med varaktig märkning och dokumentation.
Men om det nu är överblivet mtrl som TS ska sälja billigt kanske det är bättre att sälja produkterna lösa och låta köparen ta ansvar över hur denne gör.
Personligen tycker jag att man tar ett stort ansvar genom att skruva ihop några lösa komponenter till en färdig funktion.
Men om det nu är överblivet mtrl som TS ska sälja billigt kanske det är bättre att sälja produkterna lösa och låta köparen ta ansvar över hur denne gör.
Personligen tycker jag att man tar ett stort ansvar genom att skruva ihop några lösa komponenter till en färdig funktion.