Byggahus.se

Neutralledaren på fel sida jordfelsbrytare

1. F
    Medlem · Halland · 1 930 inlägg

FRS05

Medlem
    Hej

Hur gör man egentligen när neutralledaren ligger på "fel" sida på en jordfelsbrytare, enligt bild, och man vill ha en fasskena? Går ju alltid att vända på allt och ha huvudbrytaren längst till höger och sedan jordfelsbrytaren och till vänster om det dvärgbrytarna....

2. Fotografen
    Verktygstokig · E · 11 036 inlägg

Fotografen

Verktygstokig
    Man vill inte ha en fasskena i en sån liten krake...;) i en större central kopplr man med MK/RK.

3. F

FRS05

Medlem
    Nja, så liten är den inte, 2x13 moduler:)

4. F

FRS05

Medlem
    Har 2 fasskenor som hade suttit, nästan, som gjutit i centralen om neutralledaren varit på rätt sida.

5. tommib
    Bergsfogde · Stockholm · 13 952 inlägg

tommib

Bergsfogde
    Koppla ner som du gjort till raden nedanför, sätt fasskena där. Sätt astrour eller annat på första raden eller sy den med RK. Du kan också ha en kort sex/sjumodulers skena där om du verkligen vill.

Det finns också fyrpoliga fasskenor eller så kan man klippa bort en gaffel på en vanlig trepolig. Inget av alternativen är särskilt meningsfullt i den lilla centralen.

• Laddar…
  6. useless
    Lök. · Gävleborg · 21 917 inlägg

useless

Lök.
    Sätt alla säkringar i nedre raden.

7. tommib

tommib

Bergsfogde
    För övrigt.... Hagerkapsling och garobrytare.... Ryyyys.... ;)

8. F

FRS05

Medlem
    Vad säger ni om att dra ut själva koppardelen i fasskenan och helt sonika klippa bort gaffeln som i så fall linjerar mot neutralledaren?

Det här är hopplock som blev över när jag gjorde om hemma och därav det är lite blandat. Så ska koppla ihop det till en "fungerande" central där det minst måste finnas plats för 16 säkringar.

Ska sälja det extremt billigt och det på bilderna är i princip de sakerna jag har till att få ihop det. Så vill inte lägga mer pengar på att sno ihop det. Men det skall givetvis göras säkert men allt annat frånskriver jag mig.

Redigerat 8 nov 2017 18:44
  9. Fotografen
    Verktygstokig · E · 11 036 inlägg

Fotografen

Verktygstokig
    Ja, kör Garos plåtlåda istället! :);)

• Laddar…
  10. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 19 512 inlägg

Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
  11. tommib

tommib

Bergsfogde
    En liten farhåga i sammanhanget är att du har hagers quickconnect skena. Den är avsedd för en specifik glugg i hagers motsvarande säkringar. Se till att den sitter hårt fast i dina säkringar, på alla platser, så att du inte får glappkontakt och varmgång. Jag vet inte hur bra passningen är mot andra säkringar.

• Laddar…
  12. M
    Medlem · Västra Götalands län · 2 110 inlägg

Müssli

Medlem
    Det är säkert tillåtet men det är lätt att näste man missar att de tre efterföljande faserna ligger L2, L3 och L1. Ingen större fara egentligen men jag hade inte gjort så.

• Laddar…
  13. E
    Medlem · jämtland · 20 831 inlägg

elmont

Medlem
    Man kan ju eventuellt flytta JFB till höger så är det inga problem. Det finns väl inget som säger att den måste sitta till vänster, men det kanske är för enkelt ;)

• Laddar…
  14. Ljus
    Husägare · 744 inlägg

Ljus

Husägare
    Jag är av uppfattningen att de flesta rätt eller fel antar att jordfelsbrytaren skyddar grupper till höger och nedan den. Ungefär som man läser från vänster till höger och uppifrån och ner. Naturligtvis går missförstånd att undvika med varaktig märkning och dokumentation.
    Men om det nu är överblivet mtrl som TS ska sälja billigt kanske det är bättre att sälja produkterna lösa och låta köparen ta ansvar över hur denne gör.
    Personligen tycker jag att man tar ett stort ansvar genom att skruva ihop några lösa komponenter till en färdig funktion.

15. E
    Medlem · jämtland · 20 831 inlägg

elmont

Medlem
    Och i en så här liten anläggning kan ju placeringen inte vålla någon några problem.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.