Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Glufsglufs skrev:
Enligt den info jag fått av flera golvvärmeleverantörer (eldrivna) så är inte slingorna gjorda för att ersätta ett vanligt element, något att tänka på. Sen är det väl ganska normalt att en golvslinga drar 100W/m2.
Eh.. nu måste du väl ändå vara ute och cykla? Klart att man ersätter element med golvvärme. Om radiatorn är en EL-radiator såklart.

Du klarar lätt av att värma ett rum med bara el-golvvärme. Men har du en vattenradiator som värms på effektivare sätt så brukar man oftast låta den sitta kvar (kanske inte i ett litet rum) eller ersätta den med en stor vattenburen handdukstork.

Glufsglufs skrev:
Ja, men jag utgår ifrån dom jobb jag gör och det är till 90% i lägenheter eller så och där är det vattenburet samt dom hus jag pillat i så kan jag inte påminna mig om något förutom nån sommarstuga som haft el-radiatorer, jag har inte vad jag kan minnas snackat med någon fabrikant om golvvärme kontra el-radiator enskilt för en sån utan den enda riktiga info jag har är att golvvärmen inte ersätter radiaotor.
Det finns jättemånga villor med direktverkande el...

Jag förstår inte Glutsglufs kategoriska skriverier om att golvvärme inte skulle ersätta radiatorer, det beror väl på hur man vill ha det.

JAG har faktiskt ersatt VP radiator uppvärmning med direktverkande i badrummet för att få bort elementet som tar plats och för komforten, att ha varmt även på sommaren.

Protte

Jag har lagt in elgolvvärme i sovrummet och tagit bort elradiatorn allt enligt tyco:s rekommendationer, så även i badrummet. Det fungerade perfekt trots den stränga vintern...

Man har ju oftast frånluft i badrum och tillflödet är i mitt fall varm inomhusluft. Jag har elslingor, inga element/handukstork och badrummet har två sidor mot halvbra isolerade ytterväggar. Inga problem med uppvärming.

Hos min mor och far så lades en elslinga in när deras badrum rustades och den vattenburna radiatorn ersattes av en vattenburen handdukstork.

//Patrik

Rrrrr skrev:
Eh.. nu måste du väl ändå vara ute och cykla? Klart att man ersätter element med golvvärme. Om radiatorn är en EL-radiator såklart.

Du klarar lätt av att värma ett rum med bara el-golvvärme. Men har du en vattenradiator som värms på effektivare sätt så brukar man oftast låta den sitta kvar (kanske inte i ett litet rum) eller ersätta den med en stor vattenburen handdukstork.
Jag ger dig en chans till att läsa :) och notera att jag refererar till vad fabrikanen säger och vad jag stöter på för typ av radiatorer oftast i arbetet.

prototypen skrev:
Jag förstår inte Glutsglufs kategoriska skriverier om att golvvärme inte skulle ersätta radiatorer, det beror väl på hur man vill ha det.

JAG har faktiskt ersatt VP radiator uppvärmning med direktverkande i badrummet för att få bort elementet som tar plats och för komforten, att ha varmt även på sommaren.

Protte
Vi tar det igen då. FABRIKANTEN rekomenderar att den inte ska ersätta, svårigeheterna nu att förstå är? Är det krångligt att läsa alla inlägg och allt i dom?

Akzid skrev:
Det finns jättemånga villor med direktverkande el...
Ja, det vimmlar av dom, det har man ju märkt med tanke på vinterns elpriser men det är bara det att jag stöter inte på dom ofta.

Glufsglufs skrev:
Vi tar det igen då. FABRIKANTEN rekomenderar att den inte ska ersätta, svårigeheterna nu att förstå är? Är det krångligt att läsa alla inlägg och allt i dom?
Om inte golvvärme kan/får ersätta radiatorer, vad ska vi då med den?

Måste väl finns fler tillverkare än "FABRIKANTEN", vem är föresten "FABRIKANTEN" så jag slipper handla sådan värmekabel.

Protte

Så här är det, pratade med säljare för T2 nyligen och som flera sagt i tråden så beror det självklart på storleken på utrymmet samt vad befintlig värmekälla är och då sen hur "snål" kunden är. Badrum eller andra mindre utrymmen så ska en slinga räcka om man förlägger den mellan 80-100w/m2 och eventuella radiatorer behövs inte. Stora utrymmen där det är direktverkande el så kan man gärna byta ut helt och hållet just pga att vid 100w/m2 ska det värma tillräckligt och det ska vara billigare än att använda dom gamla el-radiatorerna men om man har billigare vattenburen värme så kommer man effektivas och billigast undan i stora utrymmen om man kombinerar. Det var tyvär inte samma kille som en gång sa att dom inte rekomenderade att slingan inte skulle ersätta befintlig värme man han påpekade att han kanske hade menat just det att dom inte rekomenderar att man i stora utrymmen slopar befintligt helt just pga ekonomi, ev fel osv osv. Vad sen gränsen går för stort utrymme kom vi aldrig fram till.

Sen var det i någon tråd jag inte hittat igen ännu men där var det snack om förläggning i våta utrymmen och vad som kan hända med plattan, spacklet, fogen och klinkrsen (jag ska lägga in infon där bara jag hittar tråden) men som exempelvis T2 har i sin förläggningsbeskrivning en bild där förläggning i själva duschutrymmet är överkryssat och den bilden har smugit in i dom svenska böckerna just för att det i alla andra länder är förbjudet men inte i sverige bortsett för att man ska hålla sig ifrån brunnen en bit pga att undvika uttorkning. Så alla teorier även mina om varför det är överkryssat gäller alltså inte i sverige för tydligen så lägger dom tätskikt före slingan i andra länder och alla länder har inte krav på jordfelsbrytare samt att kabeln är vattentät. Som säljaren sa, det är fan omöjligt att begå självmord i duschen i sverige.

Så så var det med det.

prototypen skrev:

Måste väl finns fler tillverkare än "FABRIKANTEN", vem är föresten "FABRIKANTEN" så jag slipper handla sådan värmekabel.

Protte
Fabrikanten var ett samlingsord för Tyco Therminal, Devi, Ebeco och nån mer jag pratade med för nått år sen under en mässa/fest hos en grossist.

prototypen skrev:

Protte
Eh..ja just det ja, när blev rekomenderar samma sak som kan/får? Jag rekomenderar inte dig att hoppa från 4:e våningen men jag antar att du både kan och får.

Tillverkarna är alltså medvetna om att deras produkt inte är så kostnadseffektiv pga högt elpris och att man inte har ett vattenburet uppvärmningssystems flexibilitet.

Väldigt omtänksamt.

Protte

Jag tog ändå bort det vattenburna VP värmda elementet för där sitter tvättstället numera.

Glufsglufs i inlägg #6 skrev du

<<Enligt den info jag fått av flera golvvärmeleverantörer (eldrivna) så är inte slingorna gjorda för att ersätta ett vanligt element, något att tänka på. Sen är det väl ganska normalt att en golvslinga drar 100W/m2.>>

Var det bara en olycklig formulering?

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.