5 672 läst ·
37 svar
6k läst
37 svar
Nertagna träd av elbolag
Och jag vet inte om jag har pratat om ledningsgata heller. Dock en luftkabel.S Skrivbordsbonden skrev:menar du att det är en villatomt som de varit inne och avverkat på?
Nu har jag inte läst samtliga inlägg, men det normala på ledningsgator mm är att de ligger på landet går genom lantbruksfastigheter och därmed troligtvis tolkningen av vissa kring skogsskötsel.
Hur stor fastighet och hur många träd pratar vi om?
S
Skrivbordsbonden
Renoverare
· Söder om polcirkeln
· 84 inlägg
Skrivbordsbonden
Renoverare
- Söder om polcirkeln
- 84 inlägg
Ledningsgata som många pratar om här har inget med storlek och göra, även om det är lätt att tänka stort när man hör termen. Har du ett servitut inskrivet för luftledning på din fastighet så har ledningsägaren rätten att underhålla ledningen och i det rätten att säkerställa att träd inte växer på ett sådant sätt att de kan skada ledningen. Detta område benämns som ledningsgataTorpar-Anna skrev:
Medlem
· Södermanland
· 614 inlägg

Så här ser reglerna ut för Skogsgata och Ledningsgata. Kalhugget under ledningen och begränsad höjd på träd i närheten av ledningen.
Normalt så är det bara mellanspännings (10-20 kV) och högspännings (40-400 kV) ledningar som är trädsäkrade. På lågspänningsledningar (400 V) så brukar man bara ta ned träd som utgör en uppenbar fara att falla på ledningen och låta resten vara.
Redigerat:
Vi har en luftledning som går "precis" på gränsen mot grannen. Där har elbolaget "putsat" ett av våra träd som stod så att det på sikt skulle kunna komma att röra/skada ledningen.
Jag har förståelse för att åtgärden behövs och har utgått att de har rätt till det men något servitut har de i alla fall inte. Absolut inget jag tänker bråka om men det vore ändå intressant att veta hur rättsläget egentligen ser ut.
Jag har förståelse för att åtgärden behövs och har utgått att de har rätt till det men något servitut har de i alla fall inte. Absolut inget jag tänker bråka om men det vore ändå intressant att veta hur rättsläget egentligen ser ut.
Och om inte ledningsrätt finns så har de passat på att slänga in en väldigt bred skrivelse i nätavtalet.E elmont skrev:
E.ON skrev:Upplåtelse av mark, m.m.
7.1 För utförande och bibehållande av elnätsföretagets anläggningar för överföring av el inom företagets område för nätkoncession ska konsumenten upplåta mark i erforderlig mån och lämna elnätsföretaget tillträde till berörda fastigheter. Häri ingår rätt för elnätsföretaget att underhålla och reparera anläggningarna samt att fälla träd och buskar, som utgör fara eller hinder för anläggningarna. Skälig hänsyn ska därvid tas till konsumentens intressen
Klicka här för att svara