S Skrivbordsbonden skrev:
menar du att det är en villatomt som de varit inne och avverkat på?
Nu har jag inte läst samtliga inlägg, men det normala på ledningsgator mm är att de ligger på landet går genom lantbruksfastigheter och därmed troligtvis tolkningen av vissa kring skogsskötsel.
Hur stor fastighet och hur många träd pratar vi om?
Och jag vet inte om jag har pratat om ledningsgata heller. Dock en luftkabel.

Fairlane
Testa en annons på Facebook eller liknande "gratis ved i utbyte mot att riset körs till tippen".

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
S
Torpar-Anna Torpar-Anna skrev:
Och jag vet inte om jag har pratat om ledningsgata heller. Dock en luftkabel.
Ledningsgata som många pratar om här har inget med storlek och göra, även om det är lätt att tänka stort när man hör termen. Har du ett servitut inskrivet för luftledning på din fastighet så har ledningsägaren rätten att underhålla ledningen och i det rätten att säkerställa att träd inte växer på ett sådant sätt att de kan skada ledningen. Detta område benämns som ledningsgata

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
23-0.png
Så här ser reglerna ut för Skogsgata och Ledningsgata. Kalhugget under ledningen och begränsad höjd på träd i närheten av ledningen.

Normalt så är det bara mellanspännings (10-20 kV) och högspännings (40-400 kV) ledningar som är trädsäkrade. På lågspänningsledningar (400 V) så brukar man bara ta ned träd som utgör en uppenbar fara att falla på ledningen och låta resten vara.

Redigerat:
  • Gilla
Skrivbordsbonden
  • Laddar…
Vi har en luftledning som går "precis" på gränsen mot grannen. Där har elbolaget "putsat" ett av våra träd som stod så att det på sikt skulle kunna komma att röra/skada ledningen.

Jag har förståelse för att åtgärden behövs och har utgått att de har rätt till det men något servitut har de i alla fall inte. Absolut inget jag tänker bråka om men det vore ändå intressant att veta hur rättsläget egentligen ser ut.

Dom har helt säker ledningsrätt
Ledningsrättslag (1973:1144)
Ps
Ledningsrätt är ju en annan sak än ett servitut.

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Dom har helt säker ledningsrätt Ledningsrättslag (1973:1144)
Så är det säkert! Tack! Och då luftledningens enda syfte är att förse mig och grannen med el så är jag rätt nöjd med att den finns även om lite träd måste ansas. :D

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
E elmont skrev:
Dom har helt säker ledningsrätt
Ledningsrättslag (1973:1144)
Ps
Ledningsrätt är ju en annan sak än ett servitut.
Och om inte ledningsrätt finns så har de passat på att slänga in en väldigt bred skrivelse i nätavtalet.

E.ON skrev:
Upplåtelse av mark, m.m.
7.1 För utförande och bibehållande av elnätsföretagets anläggningar för överföring av el inom företagets område för nätkoncession ska konsumenten upplåta mark i erforderlig mån och lämna elnätsföretaget tillträde till berörda fastigheter. Häri ingår rätt för elnätsföretaget att underhålla och reparera anläggningarna samt att fälla träd och buskar, som utgör fara eller hinder för anläggningarna. Skälig hänsyn ska därvid tas till konsumentens intressen

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.