Hej. Mitt hus brann ner tidigare i år.
Nu hr jag förstått att jag då kommer att åka på en skattesmäll i form av att jag är tvungen att betala fastighetsskatt ist för fastighetsavgift. Hur funkar det när huset faktiskt fanns under första halvåret 2017? och Beräknas stå klart nästa sommar? Betalar jag full fastighetsskatt 2017? (och 2018) Eller räknas avgiften så länge huset stod kvar under året?

harry73
Usch vad tråkigt att huset brann ner. Jag lider med er. Jag vet inte precis när de tittar om huset är färdigt, men om de anser att huset är under uppförande betyder det även att du slipper betala skatt/avgift de första 5 år huset är färdigt. Så det borde kompensera skattesmällen med råge

• Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Tyvärr har Alfredo blandat ihop siffrorna lite fel.

Såvitt jag kommer ihåg ska man i fastighetsdeklaration anmäla status den 31 december på sin fastighet och därmed tomtvärdet och halva nedlagda kostnaden för "hus under byggnation ".

Har ni bara en fastighet (tomt) blir det en fastighet att beskatta med 1% av taxeringsvärdet.

Har ni förutom fastigheten även ett påbörjat husbygge den 31 december skattar ni totalt 1% för fastigheten och 1% av halva nedlagda byggkostnaderna.

Om huset blir färdigt nästa år, senast 31 december, med slutbevis från kommunen så blir det enbart fastighetsavgift. Och den är numera avgiftsfri de första 15 åren.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.