9 713 läst ·
23 svar
10k läst
23 svar
Nerbrunnet hus och grannproblem
Sida 1 av 2
Hejsan! Vårt hus brann ner nu den 3/3-16 och nu sätter sej en granne på tvären och har ett gäng erinran emot oss... Vi håller oss till den tillåtna byggytan med en avvikelse på ca 1 meter som hamnar ut mot en backe och kommunens väg... Denna granne hävdar utsikt och är även negativ mot en kupa som kommer åt deras håll, men är inom huskroppen! De hävdar där att det blir insyn till dem... Att vi kommer kunna se deras fönster och balkong från vår toalett... Kupan är för att få ståhöjd...De bor 30 meter bort med en väg emellan... Vet ni några regler vad som gäller vid totalförstörd villa?
Lolis
Lolis
Redigerat:
De lär inte få gehör för klagan på kupan i alla fall, såvida de inte har några "speciella" kontakter med kommunen 
Sedan det där med "byggytan" det är inte arean alltså, utan prickmark eller annat som ger avvikelsen på 1 meter?
1 meter på 30 meter ger en väldigt liten vinkelskillnad, så någon större effekt på grannens utsikt kan det ju knappast ha
Men där beror det ju på varför det blir en avvikelse och vilka effekter det ger, samt på kommunens välvillighet.
Prata med er handläggare på kommunen, boka en tid eller åk dit när de har öppen mottagning. Det är väldigt bra att skapa personlig kontakt och resonera, samt lyssna på kommunens tjänstemän, då får de förtroende för er och känner att ni dansar efter deras pipa, då är det mycket lättare att få gehör för "mindre avvikelser" ändringar och justeringar sedan.
Sedan det där med "byggytan" det är inte arean alltså, utan prickmark eller annat som ger avvikelsen på 1 meter?
1 meter på 30 meter ger en väldigt liten vinkelskillnad, så någon större effekt på grannens utsikt kan det ju knappast ha
Men där beror det ju på varför det blir en avvikelse och vilka effekter det ger, samt på kommunens välvillighet.
Prata med er handläggare på kommunen, boka en tid eller åk dit när de har öppen mottagning. Det är väldigt bra att skapa personlig kontakt och resonera, samt lyssna på kommunens tjänstemän, då får de förtroende för er och känner att ni dansar efter deras pipa, då är det mycket lättare att få gehör för "mindre avvikelser" ändringar och justeringar sedan.
då får de förtroende för er och känner att ni dansar efter deras pipa, då är det mycket lättare att få gehör för "mindre avvikelser" ändringar och justeringar sedan.
Skulle aldrig sjunka så lågt att jag dansade efter en kommunanställds pipa.
Skulle aldrig sjunka så lågt att jag dansade efter en kommunanställds pipa.
Ja precis! Detaljplanen är sedan 1970 tal och det kommer en matplats som är 3 meter utanför kroppen, men 1 meter av de e prickmark.. Sedan har ju hon även åsikt att huset blir högre... Vilket vi följer alla regler som finns... Vi har pratat med kommunen och nu måste vi skriva svar till dem på alla deras punkter... Vi förlorade verkligen allt i branden... Och det enda de kan tänka på utsikt! De har en suteräng villa med balkong längs med hela väggen... Där de tidigare haft son utsikt har de ju kvar... Men såklart inte på hela när det stått ett hus där tidigare..tack för svaret!! 
Om du läser en gång till så sa jag inte heller att du skulle göra det...Mats Lj skrev:
Hälsa damen att ni funderar på att plantera en hög tuja-häck strax innanför tomtgränsen mot dem, för att de inte ska behöva störa sig på erat nya hus.
Men det är klart, om de godkänner era ritningar, så ni vet att de är nöjda ändå, kanske ni skippar häcken i alla fall...
Men det är klart, om de godkänner era ritningar, så ni vet att de är nöjda ändå, kanske ni skippar häcken i alla fall...
Thuja blir hög men det tar ju ett antal år.
Men man kan ju också köpa färdiga, eller höga träd ...
Jag har tysklönn som växer en dryg meter/år och har en karl som kommer och avverkar dem vartannat år ... vanlig skogslönn funkar också ... om man vill ha skugga.
Men man kan ju också köpa färdiga, eller höga träd ...
Jag har tysklönn som växer en dryg meter/år och har en karl som kommer och avverkar dem vartannat år ... vanlig skogslönn funkar också ... om man vill ha skugga.
Redigerat:
Medlem
· Stockholms
· 171 inlägg
Just det finns många domar om i MöD. Dock har jag aldrig satt mig in i vilka regler som gäller. Men din kommunen kan inte ha andra regler en lagen. Dock kan de säkerligen välja att låta fler yttra sig...remdrivet skrev: