49 699 läst ·
120 svar
50k läst
120 svar
Nekad bolån, hög driftkostnad.
När det gäller renovering så visst kan man strunta i det men då minskar ju värdet av bankens säkerhet på sikt.
kvar att leva på kalkylen innehåller ju massor av schablon kostnader.
https://www.lanapengarguiden.se/lanebegrepp/kalp/
kvar att leva på kalkylen innehåller ju massor av schablon kostnader.
https://www.lanapengarguiden.se/lanebegrepp/kalp/
Moderator
· Stockholm
· 57 786 inlägg
Har faktiskt inte hört talas om att banker tittar på underhållskostnader som en driftskostnad i sina kalkyler. Kan du inte kolla med banken hur de kommer fram till den driftskostnaden? Som jag har uppfattat det så ingår de vanliga sakerna, värme, el vatten försäkringar, sophämtning osv.
För mig låter det som någon har tryckt in fel belopp någonstans.
För mig låter det som någon har tryckt in fel belopp någonstans.
På LFS räknade de med en kostnad på 40.000kr om året. Känns rätt rimligt. Har nog lagt ut bra mycket mer än 40k/år hittils.
Låt säga såhär istället; om du inte lägger de pengarna varje år kommer huset förmodligen tappa i värde över tid. Och då sitter banken i klistret om det går åt skogen för dig.
Låt säga såhär istället; om du inte lägger de pengarna varje år kommer huset förmodligen tappa i värde över tid. Och då sitter banken i klistret om det går åt skogen för dig.
Dom vill inte ha bolån helt enkelt.
Jobbar på bank så har viss koll på hur det funkar
Vissa banker räknar absolut med underhåll i sina driftkostnadskalkyler. Sedan gör de även påslag för vad de räknar att driftskostnaderna ska bli högre under de kommande åren samt att underhåller kommer bli dyrare med åren.
Och de räknar som några skriver med schablon istället för att kolla på den specifika bostaden. En 220 kvm villa med bergvärme har en lägre kostnad än en likadan villa med direktverkande el, och då räknar banken det som om alla har direktverkande el för enkelheten/snabbhetens skull för banken. Likt väl kollar de inte om bostaden är nyrenoverad och allt är klart eller om det är ett renoveringsobjekt i driftkostnadsschablonen.
Vissa banker räknar absolut med underhåll i sina driftkostnadskalkyler. Sedan gör de även påslag för vad de räknar att driftskostnaderna ska bli högre under de kommande åren samt att underhåller kommer bli dyrare med åren.
Och de räknar som några skriver med schablon istället för att kolla på den specifika bostaden. En 220 kvm villa med bergvärme har en lägre kostnad än en likadan villa med direktverkande el, och då räknar banken det som om alla har direktverkande el för enkelheten/snabbhetens skull för banken. Likt väl kollar de inte om bostaden är nyrenoverad och allt är klart eller om det är ett renoveringsobjekt i driftkostnadsschablonen.
Det är väl även hos banken skillnad på drift- och underhållskostnader?
du har nog mest troligt fått en handläggare som inte vill låna ut och då försöker hitta alla möjliga motmedel mot utlåning.
Byt bank
du har nog mest troligt fått en handläggare som inte vill låna ut och då försöker hitta alla möjliga motmedel mot utlåning.
Byt bank
Varför skulle det inte ingå i driftskostnad. Bor man i brf hamnar ju hela månadskostnaden till brf i kalkylen och då står ju brf för alla reparationer. Att välja att inte göra en renovering efter 20 år kan ju vara bra för plånboken och jag är inte den som säger att man ska byta ut saker för jämnan, men att strunta i vissa renoveringen kan ju resultera i ännu större utgifter. Drift inkluderar att ta hand om huset och sköta det.T TheFlyer skrev:
Precis. Och allt som oftast är det ju banken som äger större delen av huset, de är måna om att det ska hållas i bra skick.C Christougher skrev:Varför skulle det inte ingå i driftskostnad. Bor man i brf hamnar ju hela månadskostnaden till brf i kalkylen och då står ju brf för alla reparationer. Att välja att inte göra en renovering efter 20 år kan ju vara bra för plånboken och jag är inte den som säger att man ska byta ut saker för jämnan, men att strunta i vissa renoveringen kan ju resultera i ännu större utgifter. Drift inkluderar att ta hand om huset och sköta det.
Ja något liknande Hände för min fru och mig för två veckor sedan. Vi ville höja vårt bolån med 200k , vår hus är idag belånat till 43% enligt vad banken sa, men vi fick inget lån! Vi har aldrig haft en betalningsanmärkning och vår totala driftkostnad inkl. Bolån ligger i snitt på 5400kr/mån. brutto! Vi har båda nyss fyll 60 år och vi ansågs inte kreditvärdiga enligt deras nya sätt att räkna på då vi nu blivit 60år! Tur vi har sparpengar!EMCX skrev:Funderade på att flytta mitt bolån till ICA banken, blev nekad pga kalkylen inte gick ihop. Enligt deras schablon som de ej får frångå är min driftkostnad 110.000 per år.
Min faktiska driftkostnad är ca 36.000.
Har ni varit med om något liknande?
De räknar dryga 9000 i driftkostnad per månad.
Villa på 216 kvadrat, 93 kvadrat biyta
Nej ingår inte i bankens kalkyl, men borde ingå i låntagarens egen kalkyl.T TheFlyer skrev:
Folk i allmänhet verkar se på bankens kalkyl som motståndaren i en boxningsmatch vilket jag har väldigt svårt att greppa. Kalkylen är inte MOT ER utan indirekt FÖR ER. Bankens kalkyl hjälper banken att ta en korrekt risk utifrån deras investeringsstrategi. Men, att bankens investering skulle gå helt åt helvete är högst korrelerat med att era liv går åt helvete med skulder ni inte kommer ur. Istället för att vara sura så var tacksamma över att ni för en gångs skull har gemensamma intressen med banken ni är beroende av istället för att dom skulle ha vinning av att lura er.
EMCX skrev:Funderade på att flytta mitt bolån till ICA banken, blev nekad pga kalkylen inte gick ihop. Enligt deras schablon som de ej får frångå är min driftkostnad 110.000 per år.
Min faktiska driftkostnad är ca 36.000.
Har ni varit med om något liknande?
De räknar dryga 9000 i driftkostnad per månad.
Villa på 216 kvadrat, 93 kvadrat biyta