llehs skrev:
Det skulle vara jätteintressant att få se bilder från byggvaruhusens övervakningskameror.
"Best of 2013"
Amen!

Om jag någon gång skulle råka få en dag över (vilket aldrig verkar hända) ska jag ställa mig med videokamera utanför ett Byggmax-varuhus.
Själv har man väl gjort några tvivelaktiga lastningar i brist på bättre transportmedel, men kultrycket tummar jag aldrig på, inte surrningen heller.

llehs skrev:
Det skulle vara jätteintressant att få se bilder från byggvaruhusens övervakningskameror.
"Best of 2013"

Huja vad personalen ska få se många kreativa ideer.
Bara att hämta grus brukar ju ge lite sevärda syner. Hur platta däck vill folk köra omkring med, egentligen?
Många som inte kommer därifrån när snålheten har krökt axeln!

Däremot har jag själv fått ohyggligt tungt lastat på släpet på bevåg av traktorföraren! Sista gången funderade jag nästan på att slänga i lågväxeln.

Men åter till ämnet så har jag och mina kollegor gjort en del tattarlass på jobbet, engång körde vi en stålstomme med en vikt av kanske 3ton på vårat släp med 1250axel. Det var spännande!

Stora ÅVC planen brukar vara rätt intressant att spana på med, speciellt lördagar.

Kopierat från en Facebookgrupp. Ägaren ville bara ha lite till...

10557369_10152606971961730_8365209011042607622_n.jpg

• Gilla
RoTe
  • Laddar…
corre skrev:
Kopierat från en Facebookgrupp. Ägaren ville bara ha lite till...

[bild]
Det där med sand och grus skulle lätt kunna bli en egen tråd, en väldigt underhållande sådan. "Lägg på en skopa" är ett allt för vanligt uttryck.

pelpet skrev:
Finns det läges- eller tryckgivare för fjädringen på moderna bilar? Isåfall borde det vara lätt att lägga in en programsnutt i datorn som kontrollerar att man inte har ett trafikosäkert kultryck.

Jag kör själv en Citroën, och gasfjädringen är lysande när man kör släp. Om man har råkat lasta så att kultrycket blir högt så kompenserar bilen för det och rätar upp sig.
Det du gör är att försämra köregenskaperna ännu mer.

Jag har för över tio år sedan skrivit om fel kultryck i bl.a. Newsgruppen news://swnet.fordon.bilar, i minst en av trådarna har jag skrivit skräckexempel som jag har sett på mitt dåvarande jobb (vaktmästare på camping), jag påpekade felet för gästerna, vid något tillfälle höll jag på att få en snyting.
Här är några trådar:

http://swnet.fordon.bilar.narkive.com/cLU8XOsB/husvagn-storlek-korkort

http://swnet.fordon.bilar.narkive.com/33hGyObz/stadig-dragbil

http://swnet.fordon.bilar.narkive.com/bbLzukee/kopa-husvagn-kanske

http://www.barometern.se/nyheter/oskarshamn/husvagn-valte-pa-e22(1988076).gm

Polisen skulle stå vid byggvaruhusen en Lördagsförmiddag. Nästa Lördag vid ÅVC :D Låg bakom en lirare förra helgen på vägen till ÅVC i Slite, Såg ut som han bara lagt på busken på släpet :banghead: Givetvis hade han inte surrat heller.

Demmpa skrev:
Det du gör är att försämra köregenskaperna ännu mer.

Jag har för över tio år sedan skrivit om fel kultryck i bl.a. Newsgruppen news://swnet.fordon.bilar, i minst en av trådarna har jag skrivit skräckexempel som jag har sett på mitt dåvarande jobb (vaktmästare på camping), jag påpekade felet för gästerna, vid något tillfälle höll jag på att få en snyting.
Här är några trådar:

[länk]

[länk]

[länk]

[länk]
Ska väl bara tilläggas att kravet på att släpets totalvikt inte för överstiga bilens tjänstevikt har tagits bort.

På vilket sätt försämrar det köregenskaperna att styva upp bakfjädringen och därmed räta upp bilen vid för högt kultryck?

Att för högt kultryck inte är bra från början är jag helt med på.

Det blir för lågt tryck på framhjulen, vilket ger försämrad broms- och styrförmåga.

Fast lågt tryck på framhjulen är väl en följd av högt kultryck. Bakfjädringens styvhet borde inte påverka tycker jag.

Ja, det är jag med på. Det jag undrar är om det är någon skillnad på köregenskaperna i följande två fall.

1: För högt kultryck, så att bilens bak trycks ned och halvljuset bländar mötande trafik.

2: för högt kultryck, men med hårdare fjädring bak och mjukare fram, så att bilen kommer i våg.

2 är säkert bättre men fortfarande dåligt. Halvljuset är väl det minsta problemet, det är ju självreglerande på de flesta moderna bilar.

pelpet skrev:
Ja, det är jag med på. Det jag undrar är om det är någon skillnad på köregenskaperna i följande två fall.

1: För högt kultryck, så att bilens bak trycks ned och halvljuset bländar mötande trafik.

2: för högt kultryck, men med hårdare fjädring bak och mjukare fram, så att bilen kommer i våg.
Ja det är det, läs mitt föra inlägg!
Ett däck som stutsar på vägytan har sämre köregenskaper än ett som rullar på vägytan. När du styvar upp fjädringen så plussar du på dom dåliga köregenskaperna med styv fjädring ihop med dom dåliga köregenskaperna med för högt kultryck.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.