12 215 läst ·
50 svar
12k läst
50 svar
Negativt kultryck.....?
På mitt 4p så går det att fälla och ta bort såväl främre som bakre lemmen. Kåpan är fastskruvad på sidolemmarna. Iofs så är mitt 4,55m långt så det ska ju en del till, men nog har jag fått fälla ner bakre lemmen ett par gånger iaf.Drömhus2012 skrev:
Detta ämne har diskuterats i ett flertal trådar tidigare. Är ett stort problem när de inte kan inse detta med att baklasta en släp. De verkar inte heller kunna räkna lite på viktfördelningen eller ens titta från sidan hur ekipaget ser ut. Borde finnas någon enkel indikering på draget som indikerar negativt kultryck. Omvänt är inte heller så roligt att råka utför. Fick själv lite för mycket tryck på kulan. Svårt att få grepp med framhjulen men här blir ju en automatisk begränsning om man inte kommer iväg.
Jag har lite symboler på mitt släp som jag tror indikerar kultrycket. Rött-grönt-rött på draghandsken. Mitt släp är ju förhållandevis billigt så det borde ju verkligen finnas på alla dessa dyrare släp?
Såg idag den absolut bästa/värsta lastning jag någonsin sett, bra timing med tanke på denna tråden. Var på Byggmax i Uddevalla när jag fick se en äldre herre lasta in en ansenlig mängd långa brädor och reglar i sin synnerligen lilla bil. Ni vet en sån där utan bakdörrar, såg inte märket men en väldigt liten bil i alla fall. Brädorna och reglarna som han köpt i fallande längd låg inknödda så långt fram han vågade och sedan stack de ut baktill genom den öppna bakluckan längre än bilen själv var lång! Brädor stack ut både uppåt och neråt och hit och dit.
Jag och en annan kund tittade förvånat på varandra och sa något i stil med "men ska han verkligen...?" Och jodå, det skulle han. Glatt började han backa iväg med bilen för att komma runt och då tog någon av alla utstickande brädor emot asfalten och åkte fram och tryckte sånär ut hela framrutan innan herrn fick stopp. Small ganska bra kan jag intyga.
När jag kom ner till "mäta-upp-lasten-platsen" så stod han och lyfte ur alla brädor ur bilen igen för att den stackars butiksanställde skulle ha en chans att mäta. Jag hann åka därifrån innan den lastningsglada herren gjorde det, när jag åkte stod och han och kämpade med de längsta brädorna på uppsågningsplatsen så jag vet inte riktigt hur det såg ut när han åkte iväg men jag är glad att jag hann åka innan och inte låg efter! :x
Såg idag den absolut bästa/värsta lastning jag någonsin sett, bra timing med tanke på denna tråden. Var på Byggmax i Uddevalla när jag fick se en äldre herre lasta in en ansenlig mängd långa brädor och reglar i sin synnerligen lilla bil. Ni vet en sån där utan bakdörrar, såg inte märket men en väldigt liten bil i alla fall. Brädorna och reglarna som han köpt i fallande längd låg inknödda så långt fram han vågade och sedan stack de ut baktill genom den öppna bakluckan längre än bilen själv var lång! Brädor stack ut både uppåt och neråt och hit och dit.
Jag och en annan kund tittade förvånat på varandra och sa något i stil med "men ska han verkligen...?" Och jodå, det skulle han. Glatt började han backa iväg med bilen för att komma runt och då tog någon av alla utstickande brädor emot asfalten och åkte fram och tryckte sånär ut hela framrutan innan herrn fick stopp. Small ganska bra kan jag intyga.
När jag kom ner till "mäta-upp-lasten-platsen" så stod han och lyfte ur alla brädor ur bilen igen för att den stackars butiksanställde skulle ha en chans att mäta. Jag hann åka därifrån innan den lastningsglada herren gjorde det, när jag åkte stod och han och kämpade med de längsta brädorna på uppsågningsplatsen så jag vet inte riktigt hur det såg ut när han åkte iväg men jag är glad att jag hann åka innan och inte låg efter! :x
Håller med, jag tycker faktiskt att släpvagnar känns onödigt krångliga, det borde gå att uppfinna enklare sätt att koppla på t.ex.. Nu är det: Handbroms av. Veva upp hjulet. Sätt fast släpet helt korrekt på kulan (vilket inte alltid är helt solklart). Lossa stödhjulet. Dra upp stödhjulet. Sätt fast stödhjulet. Koppla in sladden. Snäpp fast säkerhetslinan.peternicklas skrev:
Det är ganska många saker som kan gå fel, särskilt med tanke på att ett släp ofta åker på och av ganska många gånger när det används.
Den märkningen är nog snarare till att visa att släpet sitter riktigt på kulan och att inte handsken är utsliten.Dalbotös skrev:
Så hade de gjort på Byggmax i Kungsbacka senast jag var där.Korvgubbe skrev:
På mitt släp, ett Fogelstad med kåpa, så går det att fälla både bakre och främre lämmen och ändå ha kåpan monterad, nedfälld och fastlåst. Kåpans fästen är förvisso flyttade och sitter inte på original plats, som var den bakre lämmen
Finns det läges- eller tryckgivare för fjädringen på moderna bilar? Isåfall borde det vara lätt att lägga in en programsnutt i datorn som kontrollerar att man inte har ett trafikosäkert kultryck.
Jag kör själv en Citroën, och gasfjädringen är lysande när man kör släp. Om man har råkat lasta så att kultrycket blir högt så kompenserar bilen för det och rätar upp sig.
Jag kör själv en Citroën, och gasfjädringen är lysande när man kör släp. Om man har råkat lasta så att kultrycket blir högt så kompenserar bilen för det och rätar upp sig.
Det skulle vara jätteintressant att få se bilder från byggvaruhusens övervakningskameror.
"Best of 2013"
Huja vad personalen ska få se många kreativa ideer.
Bara att hämta grus brukar ju ge lite sevärda syner. Hur platta däck vill folk köra omkring med, egentligen?
"Best of 2013"
Huja vad personalen ska få se många kreativa ideer.
Bara att hämta grus brukar ju ge lite sevärda syner. Hur platta däck vill folk köra omkring med, egentligen?
Är inte 50kg lite äldre info?mycke_nu skrev:
Alla bilar jag haft senaste åren har kroken specats till 100Kg maxlast, och ofta är fördelningen av vikt på släpen inskriven med 100Kg på kroken.
Nu senast körde jag en Volvo V40 på riktig biltransport, med en Saab 95 som dragbil, fick lägga närmare 70-80kg på kroken innan ekipaget slutade åla vid 70-80. Var lite läskigt att ha 1800kg bakom och få ålning på rv229 en eftermiddag :/